کلاب هاوس خبرآنلاین با موضوع پیش بینی ترکیب کابینه ابراهیم رئیسی، شامگاه شنبه ۹ مرداد ماه برگزار و کارشناسان اقتصادی و سیاسی، فعالان رسانه ای و ... نظراتشان را بیان کردند.

*حبیب خلج، فعال در حوزه انرژی
نسخه ای از آقای طیب نیا در اختیار دارم که بحثهای زیادی از جمله سیاستهای پولی و ارزی دارد و برنامه جامع خوبی ارایه شده است. نمی دانم آقای فرزین را شما اطمینان دارید در وزارت اقتصاد باشد؟

طیب نیا برنامه ای به رئیسی نداده است

*صادق الحسینی
از طرف دکتر طیب نیا تکذیب می کنم که نه برنامه ای به آقای رییسی داده اند نه از ایشان برنامه خواسته شده و نه یک کلمه درباره کابینه با او حرف زده اند. به ضرس قاطع می‌گویم ایشان به من گفته همه جا این موضوع را تکذیب کنم چون شایعه می کنند. این شایعه را چند جا شنیده ام و بهتر شد که محل تکذیب آن پیدا شد.

این شایعه در دور دوم آقای روحانی هم مطرح شد. آقای روحانی با آقای دکتر طیب نیا بسیار بد صحبت کرده بود. بعد آقای روحانی نزد رهبر انقلاب رفته بود و گفته بود طیب نیا گفته من کار نمی کنم. در حالی که ایشان اصلا نگفته بود تو بیا. الان هم دوباره همان جریان است. بدون اینکه به آقای طیب نیا پیشنهادی داده شود بحثی را شایعه می کنند که بعدا به مقامات عالی نظام بگویند آقای طیب نیا خودش قبول نکرد.

روش تیم اقتصادی رئیسی چیست؟

*محمد مهاجری عضو شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین

یک سوال از آقای الحسینی دارم. فرضا اطلاعات شما را مسلم بگیرم ولی درباره تیمی که بیان کردید آیا این تیم خواهد توانست به یک روش و مِتُد روشن و واضح برای اقتصاد ایران برسد؟ منظورم این نیست که نهادگرا یا بازارگرا باشند. شما گفتید آقای رهبر طرفدار ارز چند نرخی است. حالا با این فرض که ارز چند نرخی غلط است، درست این است که همه تیم اقتصادی دولت این را فهم و اجرا کنند.

این که یک نفر ساز ناکوک بزند لطمه بیشتری دارد. برداشت شما این است که تیم اقتصادی دولت به روش مشخصی برای حل مشکلات برسند؟

طیب نیا ایستاد و دعوا کرد و فرمان را به دست گرفت

*صادق الحسینی، فعال رسانه ای
من با شما مخالف هستم که اتفاقا اگر قرار است مسیر غلط را بروند بگذارید بین شان تفرقه باشد. بگذارید یک نفر اجازه ندهد آنها با سرعت بروند. حداقل یکی باشد جای ارز ۲۵۰۰ تومانی بگوید ارز ۴۲۰۰ باشد. اگر طیب نیا در دور دوم بود ارز هرگز ۴۲۰۰ نمی شد و او دعوا می کرد. او نبود و این اتفاق افتاد. در دور اول آقای سیف و نوبخت برای رقم زدن یک فاجعه کافی هستند. طیب نیا ایستاد و دعوا کرد و فرمان را به دست گرفت. شنیده اید در هیات دولت ایشان می خواسته آقای روحانی را بزند و آقای زنگنه او را گرفته تا دعوا نشود. 

طیب نیا اینطور می ایستاد و اجازه نمی داد به مسیر غلط بروند. حتی اگر مسیر را نروند و بایستند بهتر است از این که اشتباه برویم. اتفاقا کسی مانند فرزین از این جهت امیدبخش است که مسیر غلط را بسرعت نرویم. ولی این برای اقتصاد ایران و بحرانهای جدی آن کافی نیست. در این ۸ سال هر ۳ پنجره طلایی اقتصاد ایران بسته می شود. باید تصمیم های بزرگ در اقتصاد گرفته شود و جراحی های عمیق کنیم. این سرطان ما را در این ۸ سال می کشد اگر جراحی نکنیم و نظام اقتصادی دچار فروپاشی می شود. مسیر ونزوئلا و یونان را می رویم. 

خطر داوودی رفع شد که چیز مثبتی است ولی از آن طرف فرهاد رهبر با اختلاف از نوبخت بهتر است و اقتصاد را بهتر می شناسد و محکمتر است. اگر رهبر رییس سازمان مدیریت باشد ولو این که رییس کل بانک مرکزی آدم اقتصادی نزدیک به آقای فرزین باشد، از تیم های آقای روحانی بهتر خواهد بود. ولو آقای راعی در بانک مرکزی باشد باز هم این ترکیب رهبر-فرزین-راعی از همه ترکیبهای آقای روحانی بهتر است. در دور اول دو منفی و یک مثبت داشتیم و در دور دوم آقای روحانی هم باز دو منفی داشتیم و یک همتی که مثبت بود. 

در حال حاضر رهبر از نوبخت و سیف بهتر است. آقای داوودی اگر نقش نداشته باشد کابینه اقتصادی آقای رییسی از کابینه روحانی بهتر خواهد بود.

گزینه وزارت ارشاد و آموزش و پرورش رئیسی

*علی مقیمی 

یک بررسی درباره میانگین سن کابینه های قبل داریم. میرحسین موسوی بین 38 و ۴۰ آقای خاتمی بین 45 تا ۵۰ بودند آقای روحانی بین 57 تا 60 سال بودند. به وضوح مشخص است عزیزانی از ابتدای دهه ۶۰ به مناصب رسیدند و همینطور چرخیده است. به نظر می رسد این رویه ادامه دارد و افرادی که مطرح می شود سمتهای قبلی دارند. 

آقای دکتر رهبر نایب رییس نظام مالیاتی کشور بوده است و در مسئولیت دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد بودند. اسمی در بین اسامی نیست که خارج از دایره ۳۰ ساله تعریف شود. شخصا از تغییرات اساسی ناامید می شوم.

دفاع می کنند که نیاز به تجربه مدیریتی در دوران بحران داریم تا کشتی را از باتلاق نجات دهیم. حقیقتا دوستان جوانی که کار مدیریتی در دستگاه ها کرده اند عملا می دانند تجربه مدیریت ۲۰ سال پیش به درد نمی خورد. با ماینینگ، بیگ دیتا و افکار عمومی ناآشناست و با پاراف و هامش می خواهند مدیریت کنند.

باید پایمردی پیدا شود که این حلقه را بشکند. اسامی که ۶۰ ساله هستند ناآشنا با درد روز جامعه، بی اطلاع از شبکه ها، ناآشنا با آی تی، تحولی را انجام نمی دهند. درباره گمرک تخصصی ندارم ولی شنیدم سامانه بین المللی آسیکودا در گمرک فعال است که در دوره آقای کرباسیان با فشار مدیریتی با سیستمی بومی جایگزین شده که کند و بسیار پر از قطعی است.

باید وضعیت جامعه را در نظر گرفت که بسیار متفاوت از سال 89 و 88 باشد. لبه پرتگاه هستیم و تجربه بنزین مثال خوبی است. درباره آقای دکتر رضا راعی هم ظاهرا برای سازمان اداری و استخدامی هم مطرح هستند. ایشان معاون ارزی آقای بهمنی در بانک مرکزی بودند. تحصیلات اقتصادی ندارند ولی ظاهرا مدیریت مالی خوانده اند.

در آموزش و پرورش جدی ترین گزینه آقای احمد حیدری است که مدیرکل حوزه ریاست وزارتخانه در دولت اقای علی احمدی بودند که قابل پیش بینی است که چه مشی خواهند داشت. در حوزه فرهنگ و ارشاد آقای مختارپور مطرح است که خیلی خوشبین نیستم انتخاب خوبی باشد. آقای قمی و اسماعیلی که در قوه قضاییه است، به همراه آقای ضرغامی مطرح هستند.

ترجیح می دهم افراد ناشناخته تر و جوانتری که روشن خاموش کردن کامپیوتر را بلد هستند در کابینه حضور داشته باشند. دولت بعدی اگر قرار باشد به این روش پیش برود 80-90 ساله ها وزیر می شوند. امیدوارم این دایره شکسته شود.

طیب نیا و رهبر با همدیگر 30 سال است رفیقند

*صادق الحسینی، فعال رسانه ای

آقای طیب نیا و رهبر با همدیگر 30 سال است رفیقند و بسیار به همدیگر نزدیک و همکار هستند. با هم درس خوانده اند و کاملا همدیگر را می شناسند. ولی نظریات اقتصادی شان با همدیگر زمین تا آسمان فرق می کند که موضوع عجیبی نیست.

خیلی از کسانی که با همدیگر خیلی رفیقند و دوستی دیرینه دارند مانند آیت الله هاشمی و آقای روحانی که هر چه آقای روحانی دارد از اوست چقدر با همدیگر اختلاف نظر داشتند؟ در مسایل اقتصادی رفاقت به معنی همنظری نیست.

آقای رهبر معاون خود را دکتر طیب نیا قرار داد. آقای طیب نیا هم که رییس شد آقای رهبر را به عنوان رییس سازمان مالیاتی به آقای روحانی سه بار معرفی کرد که آقای روحانی نپذیرفت و در نهایت مشاور آقای طیب نیا شد. این ها به معنی شبیه بودن عقاید اقتصادی این دو نیست.