به گزارش برنا؛ دکتر مهدی قلیان ظهر امروز در نشست خبری اطلاع رسانی از آخرین مصوبات و تصمیمات گرفته شده در جلسه ستاد کرونای خراسان رضوی، اظهار کرد: همانطور که از آمارها خبر دارید ما در موج پنجم کرونا هستیم و در روز گذشته در خراسان رضوی ۴۲۶ بستری داشتیم که با این تعداد جمع تعداد بستری‌های ما به هزار و ۸۵۳ بیمار رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعلام اینکه ۳۸۸ نفر در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند،  گفت: برای تخت مراقبت ویژه با بحران رو به رو هستیم و اکسیژن فراوان نیاز داریم.

وی ادامه داد: تعداد ۳۰ نفر فوتی در کل خراسان رضوی داشتیم اکنون استان در بیشترین پیک خود است؛ از ۴۲۶ نفر، ۳۴۴ نفر در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری شدند که با این رقم، تعداد بستری‌ها به هزار و ۴۳۸ نفر و تعداد تخت‌های ویژه آن ۳۲۸ عدد است.

قلیان با بیان اینکه در محدوده دانشگاه علوم پزشکی مشهد حدود ۲۸ نفر فوتی داشتیم، افزود: ما یک هفته پیش یعنی در اول مرداد ماه ۳۲۷ نفر بستری داشتیم و طرف مدت یک هفته صد نفر دیگر بستری شدند؛ از آنجایی که هنوز روند صعودی متوقف نشده است یک یا دوهفته دیگر درگیر این سیر صعودی هستیم.

۶۰۰ تخت به ظرفیت مشهد اضافه شده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: حدود ۴۷۰ تخت به علوم پزشکی مشهد و ۱۸۰ تخت به بخش خصوصی برای مراقب از کرونا اضافه شده که مجموع آن حدود ۶۰۰ تخت است.

وی با بیان اینکه در جلسه ستاد کرونا بنا شد یک مکاتبه با قرارگاه مرکزی کرونا انجام شود تا اختیار محدودیت های ورود به خراسان رضوی به ستاد استانی مقابله با کرونا واگذار شود؛ تصریح کرد: پیش از این فعالیت در تالارهای سربسته ممنوع بود و تصمیم گرفته شد تا این ممنوعیت برای باغ تالارها و پذیرایی خانوادگی هم محدودیت صورت بگیرد؛ توزیع غذای رستوران‌ها در مشهد نیز باید بیرون بر باشد.

قلیان تشریح کرد: برخی از شهرهای خراسان رضوی و مراکز در بحث تشخیص آزمایشگاهی دچار کمبود کیت شدند، در دانشگاه علوم پزشکی اما با توجه به ظرفیت موجود تست سلولی مولکولی، مدیریت کردیم و کسی نبوده که ما تستش را انجام ندهیم، خوشبختانه کیت‌های جدید فردا وارد خراسان شده و مشکل دانشگاه‌های دیگر هم مرتفع می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص واکسن در خراسان رضوی هم بیان کرد: در تمام دانشگاه‌ها ۸۷۰ هزار دوز واکسن تزریق شده و به طور میانگین در تمام خراسان رضوی ۱۴ درصد گروه‌های هدف که بالای ۱۸ سال هستند واکسینه شدند و از این تعداد یک پنجم دوز دوم را هم زده‌اند.

وی با بیان اینکه فوتی رسمی پس از تزریق واکسن نداشتیم، متذکر شد: واکسن از بروز بیماری پیشگیری ۱۰۰ درصد نمی‌کند، میانگین سنی فوتی‌های ما پیش از این حدود ۶۲ سال بود که اکنون این رقم به ۵۷ سال رسیده است، این میانگین در میان بستری شدگان ۶۰ سال بود و اکنون ۵۳ سال است؛ از ۶۰ هزار واکسنی که به ما داده‌اند ۴۰ هزار سینوفارم و ۲۰ هزار برکت بوده که درخواست کردیم سهمیه ما را برای واکسن برکت بیشتر کنند.

قلیان با تاکید بر اینکه تمام واکسن‌هایی که تولید و وارد می‌شوند تأییدیه غذا و دارو را دارند و مردم عزیز به هیچ عنوان معطل واکسن خاصی برای تزریق نشوند چراکه زمان واکسیناسیون بسیار مهم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه واکسیناسیون فرهنگیان از روز چهارشنبه شروع شده است؛ تکمیل کرد: تا جایی که می‌دانم در مشهد مشکل دارو نداریم و داروهای کرونایی در کلینیک‌های تخصصی دارو موجود است.

وی در خصوص اشتراک مکانی بیماران کرونایی و عادی در بیمارستان مهر، با بیان اینکه تصمیمی برای تعطیلی مشهد گرفته نشده است، تاکید کرد: مکان استقرار بیماران عادی و کرونایی باید جدا باشد و اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد باید حتما پیگیری و جلوی این کار سریع تر گرفته شود.