شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایستگاه

ماژول روسی ایستگاه فضایی بین الملل را از کنترل خارج کرد

ماژول روسی ایستگاه فضایی بین الملل را از کنترل خارج کرد

روشن شدن ناگهانی پیشرانه های ماژول روسی «نائوکا» سبب شد ایستگاه فضایی بین المللی به مدت ۴۷ دقیقه از کنترل خارج شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، ایستگاه فضایی بین المللی پس از رسیدن ماژول جدید روسی از یک فاجعه نجات یافت.

چند ساعت پس از آنکه ماژول تحقیقاتی و ۲۲ تنی نائوکا (Nauka) به ایستگاه فضایی بین المللی متصل شد، پیشرانه‌های آن به طور ناگهانی روشن شدند.

نائوکا که طوری طراحی شده تا به عنوان یک آزمایشگاه تحقیقاتی عمل کند، روز پنج شنبه به وقت آمریکا به ایستگاه فضایی رسید و به آن متصل شد. اما ۳ ساعت پس از اتصال به ایستگاه، تیم کنترل پرواز متوجه شدند پیشرانه‌های آن بدون برنامه ریزی، روشن شده‌اند. این امر سبب شد تا آزمایشگاه فضایی برخلاف برنامه حرکت و جهت آن نسبت به مسیر سفر ۴۵ درجه تغییر کند.

وضعیت ایستگاه فضایی بین المللی نقش مهمی در تأمین انرژی خورشیدی مورد نیاز پنل‌های آن دارد. همچنین اگر این ایستگاه گم شود، فاصله آن با زمین کمتر و کمتر می‌شود و در نهایت از بین می‌رود.

البته هیچیک از ۷ خدمه حاضر در ایستگاه فضایی بین المللی (۲ فضانورد روس، ۳ فضانورد ناسا، یک فضانورد ژاپنی و یک فضانورد فرانسوی) در معرض خطر قرار نگرفتند.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، ایستگاه فضایی بین المللی به مدت ۴۷ دقیقه از کنترل خارج شده بود. ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد: تیم مستقر در زمین کنترل وضعیت ایستگاه فضایی بین المللی را دوباره به دست آوردند و اکنون حرکت آن با ثبات است.

راسکاموس (سازمان فضایی روسیه) اعلام کرد دلیل اختلال در پیشرانه‌های ماژول نائوکا هنوز مشخص نشده است.

در پی این اختلال ناسا مجبور شد پرتاب آزمایشی کپسول CST-۱۰۰ استارلاینر (متعلق به بویینگ) را به ۳ آگوست موکول کند.

ولادیمیر سولویف مدیر پرواز بخش روسی ایستگاه فضایی بین المللی دلیل این حادثه را اختلال کوتاه نرم افزاری عنوان کرد. به گفته او این اختلال سبب شد به اشتباه دستور مستقیمی برای روشن کردن موتور ماژول مذکور صادر شود.

اما پس از آن دیمیتری راگوزین مدیر سازمان فضایی روسیه از احتمال دخالت انسانی در این حادثه خبر داد.

‌خبرگزاری روسی ریانووستی در گزارشی عنوان کرد متخصصان در مرکز فضایی جانسون ناسا واقع در تگزاس برای کنترل ایستگاه فضایی بین المللی با چالش‌ روبرو شدند.