شهرخبر

درخواست ۱۶ سازمان حقوق بشری برای آزادی فعال ۵۹ ساله بحرینی


درخواست 16 سازمان حقوق بشری برای آزادی فعال 59 ساله بحرینی

۱۶ سازمان حقوق بشری خواستار آزادی فعال ۵۹ ساله بحرینی که در شرایط وخیم زندان دست به اعتصاب غذا زده، شدند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از عربی 21، برخی سازمان‌های حقوق بشری روز گذشته از مقامات رژیم آل خلیفه در بحرین خواستند تا «عبدالجلیل السنکیس» فعال معارض نظام بحرین را که در زندان دست به اعتصاب غذا زده آزاد کنند.

16 سازمان از جمله عفو بین الملل و موسسه حقوق و دموکراسی بحرین از مقامات این کشور خواستند تا عبدالجلیل السنکیس را آزاد کنند.

بر اساس گزارش این سازمان‌های حقوق بشری، این فعال معارض بحرینی پس از اینکه در جریان شیوع اپیدمی کرونا تنها به او اجازه داده شد تا با 5 شماره تماس داشته باشد و همچنین کتابش را که زندان‌بانان در آوریل سال جاری مصادره کرده بودند دوباره بنویسد به دلیل اعتراض به این اقدامات مقامات بحرینی مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته و پس از آن دست به اعتصاب غذا زد.

این سازمان‌ها اعلام کردند که کتاب عبدالجلیل السنکیس که یک دانشگاهی و وبلاگ نویس است درباره تنوع زبانی در گویش‌های عربی بحرین بود و هیچ ارتباطی به مسائل سیاسی نداشت.

در بیانیه این سازمانها همچنین آمده است که ما خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط عبدالجلیل و تحویل فوری کتاب‌های وی به خانواده‌اش هستیم.

بر اساس این بیانیه، این فعال 59 ساله بحرینی از بیماریهای مزمن رنج می‌برد و به شکل مداوم در معرض اهمال کاری عامدانه پزشکی قرار دارد.

سخنگوی دولت بحرین اتهامات در خصوص شکنجه و بدرفتاری علیه عبدالجلیل السینکس را رد کرده و مدعی شده که او تحت مراقبت‌های پزشکی لازم قرار داشته و در مجموع کاملاً هوشیار است.

سازمان‌های حقوق بشری تاکید کردند که عبدالجلیل السینکس به جرم مشارکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز در سال 2011 بازداشت شد.

اخیراً نیز «توپیاس پلگر» نماینده آلمان از وزارت خارجه کشورش خواست تا وضعیت عبدالجلیل که در زندان مرکزی بحرین به سر می‌برد را بررسی کند.

وی تاکید کرد که پرونده عبدالجلیل بخش جدایی ناپذیر از اقدامات رژیم بحرین است که به شکل عامدانه مخالفان سیاسی را می‌ترسند و آنها را از آزادی بیان محروم می‌کند.

در دوره اخیر انتقادات سازمان‌های مدافع حقوق بشر از تعدادی از دولت‌های غربی به دلیل مواضع آنها در مورد رژیم بحرین و عدم توجه به تخلفات انجام شده در منامه، افزایش یافته است؛ به خصوص که حال تعدادی از بازداشتی‌ها و زندانیان در بحرین وخیم گزارش شده و سرکوبگری‌های رژیم آل خلیفه هم شدت گرفته است.

به تازگی سیاستمداران و حقوقدانان آلمانی نیز در نامه‌ای شدید اللحن از دولت آنگلا مرکل خواستند مواضع قاطعی علیه مقامات بحرین به دلیل کارنامه بد آن در زمینه حقوق بشر اتخاذ کند.

انتهای پیام/