شهر خبر

استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسوار و ترک نشین ضروری اشت

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور گفت: کلاه ایمنی فقط ویژه موتور نیست؛ ترک نشین هم باید از کلاه ایمنی استفاده کند.

استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسوار و ترک نشین ضروری اشت

به گزارش منیبان؛ سرهنگ علی همه خانی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهورگفت: موتورسیکلت یک کالبد در معرض آسیب است و آسیب پذیری بالایی دارد و برای پلیس همیشه دغدغه بوده است تا با اجرای قوانین و طرح‌های فرهنگی این آسیب پذیری به حداقل برسد.

او گفت: نکته مهم خود موتورسیکلت سوار است که باید به پلیس کمک کند؛ وقتی موتور سواری بداند که این وسیله آسیب پذیر است باید از کلاه ایمنی استفاده کند.

سرهنگ همه خانی افزود: متاسفانه خیلی از افراد نکات ایمنی را در حین حرکت رعایت نمی‌کنند؛ همین موضوع باعث می‌شود تا آسیب پذیری افزایش یابد. حدود ۵۰ درصد از تصادف‌های فوتی سال ۱۳۹۹ در شهر تهران به موتور سیکلت مربوط بود. این آمار بسیار تکان دهنده است و باید موتورسیکلت سواران به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذارند و از تجهیزات ایمنی استفاده کنند.

او گفت: سال گذشته ۲۹۹ نفر از موتورسیکلت سواران جانشان را از دست دادند؛ از این تعداد ۲۵۵ نفر زاننده موتور و ۴۴ نفر ترک نشین بودند؛ واقعیت هم این است که کلاه ایمنی فقط مختص خود موتورسوار نیست و ترک نشین هم باید از کلاه ایمنی استفاده کند.

سرهنگ همه خانی افزود: در ۲ ماه نخست سال جدید حدود ۵۰ درصد از تصادفات فوتی شهر تهران به تصادفات موتورسیکلت مربوط بود. از این آمار ۴۴ درصد تصادف موتور سیکلت در بزرگراه‌ها اتفاق افتاده است.

او گفت: در تصادف‌ها بیشترین صدمه به سر موتورسوار وارد می‌شود و اگر از کلاه ایمنی استفاده کند قطعا تلفات به حداقل می‌رسد. توصیه می‌کنم که موتورسواران حتما از کلاه ایمنی استاندارد استفاده کنند.

سرهنگ همه‌خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور افزود: این موضوع همیشه برای پلیس یک دغدغه بوده است و ما از همه ابزارهایمان برای آموزش و فرهنگ سازی استفاده می‌کنیم.

او گفت: در طرح موتوریار هم به صورت ویژه باز آموزی قوانین را در معابر انجام می‌دهیم و موتورسیکلت سواری که مرتکب تخلف می‌شود؛ آموزش در لحظه می‌بیند و سعی می‌کنیم موتورش را جریمه نکنیم و آن را به پارکینگ انتقال ندهیم و شغلش را نمی‌گیریم، اما به دیگر موتورسواران آموزش می‌دهد تا کار اشتباهشان را تکرار نکنند.

سرهنگ همه خانی افزود: همیشه برابر قوانین با هرگونه متخلفی برخورد کردیم و اعمال قانون و توقیف هم انجام می‌گیرد و اخیرا تصمیم گرفتیم از مجازات‌های جایگزین استفاده و فرهنگ سازی کنیم. حتی به نمایش‌های خیابانی روی آوردیم تا برای فرهنگ سازی وقت راکب موتورسیکلت را نگیریم تا هزینه‌ای برایش نداشته باشد.

او گفت: یعنی زمانی که پشت چراغ قرمز است در همان زمان از طریق نمایش خیابانی آموزش‌های لازم را می‌دهیم که تاثیر فرهنگی خود را در لحظه به همراه خواهد داشت؛ در این نمایش‌های خیابانی از نماد‌های معروف فوتبالی و کادر درمان استفاده کرده ایم.

سرهنگ همه خانی افزود: خط قرمز پلیس حفظ جان انسان هاست و از همه خانواده‌ها خواهش می‌کنم به همان صورتی که در دستورالعمل‌های بهداشتی را برای مقابله با کرونا از ماسک استفاده می‌کنند؛ درباره رعایت نکات ایمنی و استفاده از کلاه کاسکت هم حساسیت داشته باشند.

منبع: صدا و سیما