شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#فیلیپین#وزنه برداری#توکیو#المپیک

اولین‌ها در المپیک توکیو در هفته نخست بازی‌ها | از طلای وزنه برداری فیلیپین تا ثبت یک مدال به نام کوچکترین کشور دنیا

رقابت‌های المپیک توکیو با وجود شرایط خاص کرونایی اولین‌های زیادی را تنها در هفته نخست بازی‌هایش به خود دیده و این روند ادامه خواهد داشت. در این گزارش اولین‌های هفته گذشته را مرور می‌کنیم:

المپيك توكيو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ان‌پی‌آر، بازی‌های المپیک امسال یک رویداد متفاوت از سایر مسابقات قبل از آن است. همه‌گیری کرونا تاثیر بسیاری بر شرایط داشته که قابل توجه‌ترین آن ممنوعیت حضور تماشاگران است. این مسابقات حائز رتبه ضعیف‌ترین افتتاحیه در سه دهه اخیر شد.

با این حال و با وجود این شرایط دشوار، ورزشکاران در پیش‌روی هستند تاریخ سازی هستند. به عنوان مثال برخی از کشورهایی که معمولاً مدالی کسب نمی‌کردند، امسال المپیک باشکوهی را تجربه می‌کنند.

هفته اول سن‌مارینو طوفان به پا کرد؛ این کشور کوچک در جنوب اروپا که تنها سی و چهار هزار نفر جمعیت دارد. 

الساندرا پریلی در روز پنجشنبه مدال برنز تیراندازی تله زنان را کسب کرد و سن‌مارینو به کوچکترین کشوری که در بازی‌ها مدال گرفته تبدیل شد. مدال او اولین مدال المپیک سن‌مارینو نیز هست. در رشته تیراندازی ایران با مدال طلای جواد فروغی برای نخستین بار به یک مدال دست پیدا کرد.

هفته اول المپیک برای فیلیپین نیز باشکوه تمام شد. مدال طلای هیدیلین دیاز در رشته وزنه برداری، اولین مدالی بود که فیلیپین با وجود نزدیک به ۱۰۰ سال حضور در بازی‌های المپیک کسب کرد.

اولین‌ها در المپیک توکیو در هفته نخست بازی‌ها | از طلای وزنه برداری فیلیپین تا ثبت یک مدال به نام کوچکترین کشور دنیا
هیدیلین دیاز از فیلیپین با مدال طلای وزنه برداری خود

نکته قابل توجه دیگر در مورد دیاز این است که او همچنین یک رکورد المپیکی در این رشته به جا گذاشت و در مجموع، ۲۲۴ کیلوگرم وزنه را در دو لیفت بالا برد.

پولینا گوریوا، وزنه بردار ترکمنستان نیز برای کشورش تاریخ ساز شد و با مدال نقره خود اولین مدال المپیک را برای ترکمنستان از زمان استقلال از اتحاد جماهیر شوروی به دست آورد.

این هفته برمودا نیز اولین مدال طلای خود را در این بازی‌ها کسب کرد. فلورا دافی روز سه شنبه در مسابقات سه گانه انفرادی زنان مقام اول را به دست آورد؛ البته مدال بعدی سن مارینو، عنوان کوچکترین کشور مدال آور المپیک را از برمودا گرفت.

سونیسا لی، ژیمناستی از مینه سوتای آمریکا نیز با کسب مدال طلا در مسابقات انفرادی روز پنجشنبه به عنوان اولین آمریکایی لائوس تبار نام خود را ثبت کرد و اشک شادی هوادارانش را جاری ساخت.

موج سوار آمریکایی، کاریسا مور، نیز اولین زنی بود که در این رشته مدال طلای المپیک را کسب کرد. او که پیش از این نیز در ۱۸ سالگی به عنوان جوانترین قهرمان موج سواری جهان انتخاب شده بود، با تاریخ سازی بیگانه نیست.

اولین‌ها در المپیک توکیو در هفته نخست بازی‌ها | از طلای وزنه برداری فیلیپین تا ثبت یک مدال به نام کوچکترین کشور دنیا
مومیجی نیشیا از تیم ژاپن در فینال خیابانی زنان

در بازی‌های توکیو چهار ورزش کاملاً جدید میزبانی شد و دو ورزش قدیمی نیز به المپیک بازگشتند که بیش از یک دهه غایب بودند.

سافت بال و بیس بال پس از ۱۳ سال به المپیک بازگشتند؛ اسکیت بورد، موج سواری، سنگ‌نوردی و کاراته اولین بازی‌های المپیکی خود را انجام دادند و این اتفاقی بزگ است چراکه ورزش‌های محبوب و رایج زیادی هستند که در المپیک جایی ندارند.

به لطف ورود رشته اسکیت بورد به المپیک، ژاپن به نقطه عطفی جدید دست یافت و مومیجی نیشیا، ۱۳ ساله، که در اسکیت خیابانی زنان مقام اول را کسب کرد، اکنون جوانترین مدال طلای کشورش است.

روورز گریس پرندرگست و کری گولر، ورزشکاران نیوزلندی، پس از شکست رکورد جهانی قبلی خود در مقابل یونان رکورد جهانی جدیدی را ثبت کردند و جالب اینجاست که قایقرانان یونانی در همان روز رکورد قبلی این زوج را شکسته بودند.

نیوزلند همچنین با مدال طلای اما توئیگ رکورد جدیدی در قایقرانی تک اسکال المپیک ثبت کرد که به اولین مدال نیوزلندی این رشته تبدیل شد.

یونان در قایقرانی نیز موفقیت عظیمی داشت.

اولین‌ها در المپیک توکیو در هفته نخست بازی‌ها | از طلای وزنه برداری فیلیپین تا ثبت یک مدال به نام کوچکترین کشور دنیا
استفانوس نتوسکوس در مسابقات روئینگ تک اسکال

مردان اولین طلای قایقرانی یونان و رکورد جهانی جدیدی برای خود ثبت کرد.

اما مک کیون استرالیایی دو رکورد المپیکی ثبت کرد: در فینال ۱۰۰ متر آزاد و در نیمه نهایی ۵۰ متر آزاد زنان.

برای اولین بار، شناگران زن و مرد المپیک در یک مسابقه شنا می‌کنند و در فینال رله مخلوط امروز با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت؛ اگرچه از نظر فنی، شنای مختلط در مسابقات مقدماتی روز پنجشنبه نیز انجام شده بود.

همچنین امروز (شنبه) مسابقات دو و میدانی مختلط برگزار می‌شود که اولین رویداد در نوع خود در تاریخ المپیک است. یکی از ورزشکاران حاضر در این مسابقات ۹ مدال طلای زنان المپیک را در اختیار دارد و اگر برنده شود رکوردار خواهد بود.