شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پاکستانی#ماه محرم

تأکید علماء و اندیشمندان پاکستانی بر لزوم تقویت اتحاد و همبستگی در امت اسلامی

تأکید علماء و اندیشمندان پاکستانی بر لزوم تقویت اتحاد و همبستگی در امت اسلامی

در آستانه ماه محرم و دهه عاشورا، هفتمین همایش سالانه اتحاد امت حسینیه در مرکز فرهنگی پاکستان برگزار و علماء و اندیشمندان بر لزوم تقویت اتحاد و همبستگی در امت اسلامی تأکید کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در هفتمین همایش سالانه اتحاد امت حسینیه در مرکز فرهنگی پاکستان که با حضور علمای مذاهب مختلف و مقامات دولتی و همچنین، اندیشمندان، فعالان مذهبی و اجتماعی، دانشجویان، استادان دانشگاه و جمعی از حقوق دانان برگزار شد، سخنرانان با تاکید بر پرهیز از تفرقه و اختلاف، بر تقویت اتحاد و همبستگی در امت اسلامی تأکید کردند.

در این همایش، پیر سید یاور حسین بخاری، وزیر بیت المال دولت محلی ایالت پنجاب، علامه سید عبدالخبیر؛ خطیب مسجد پادشاهی و رئیس کمیته استهلال پاکستان، سید حبیب عرفانی، عضو شورای عقیدتی اسلامی، علامه ضیاء الله شاه بخاری، رئیس جمعیت متحد اهل حدیث پاکستان و علامه سید افتخار حسین نقوی، رئیس بنیاد امام خمینی(ره) شرکت کردند.

علامه ظفر الله شفیق، عضو دفتر علمای متحد، محمد شاه نواز رانا، از مجریان شبکه‌های محلی، سید اخلاق حسین شمسی، علامه گلفام حسین هاشمی، پیرسید مقدس کاظمی و پیر سید طاهر سجاد زنجانی الکاظمی از جمله دیگر سخنرانان در این همایش بودند. 

سید یاور عباس بخاری، وزیر بیت المال ایالت پنجاب، همبستگی ملی و اسلامی را برای تشکیل امت اسلامی ضروری دانست و گفت: مسلمانان باید یاد بگیرند از توهین به عقاید یکدیگر پرهیز کرده و به یکدیگر احترام بگذارند.

وی بر پرهیز از پرداختن به مسائل اختلافی در دین تأکید کرد و افزود: در آستانه ماه محرم الحرام، رؤسای هیأت‌های مذهبی و بانیان مجالس عزاداری از علماء و ذاکرین حامی اتحاد و وحدت اسلامی برای سخنرانی دعوت کنند.

مسئول بلند پایه پاکستان در ایالت پنجاب با اشاره به اقدام جدی دولت مرکزی و ایالتی در یکسان سازی کتب و متون درسی در مدارس دولتی و دینی در سراسر کشور گفت: در این قبال علمای مذاهب مختلف اسلامی (شیعه و سنی) نگرانی هایی ابراز داشتند و دولت مرکزی و ایالتی نیز در تلاش است تا این نگرانی‌ها را برطرف کند.

در این کنفرانس، سخنان پیر نور الحق قادری، وزیر امور مذهبی دولت فدرال پاکستان درباره اهمیت اتحاد بین المسلمین قرائت شد.

وزیر پاکستانی افراطی گری و اختلافات ناشی از تعصبات فرهنگی، زبانی و قومی را مهمترین چالش در تحولات بین‌المللی دانست و گفت: همه اعضای جامعه اسلامی به طور یکسان برای تقویت ارتباطات مذاهب اسلامی باید با افراطی گری، خشونت مقابله کنند.   

نورالحق قادری با بیان اینکه برای تقریب بیشتر مذاهب اسلامی و ادیان، شورای علما و مشایخ در سطح دولتی مشتمل بر علمای تمام مذاهب اسلامی و نمایندگان وزارتخانه‌های اوقاف و امور مذهبی چهار ایالت تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: هدف از این کار ریشه کنی تعصبات و اختلافات بین مذاهب مختلف اسلامی است. این شورا وزارت امور مذهبی دولت مرکزی فدرال در اسلام آباد را در تصمیم گیری برای تقویت تقریب مذاهب اسلامی و دینی و حل مسائل اختلافی یاری می کند.

وزیر امور مذهبی دولت فدرال پاکستان بر پرهیز از سخنان تفرقه آمیز در مجالس و محافل مذهبی تأکید کرد و افزود: دولت مرکزی پاکستان از هر نوع نشست که بتواند به تقریب مذاهب اسلامی کمک کند حمایت خواهد کرد.

قادری در ادامه به توطئه‌های دشمنان اسلام برای اختلاف افکنی در پاکستان اشاره کرد و گفت: مسلمنان در خاورمیانه به دلیل همین توطئه‌ها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. ما در پاکستان باید با یکدیگر متحد شده دسیسه‌های این چنینی را با ناکامی روبرو کنیم.

علامه محمد حسین اکبر، رئیس منهاج الحسین و عضو دفتر علمای متحد نیز در سخنانی، بیان کرد: علما و واعظین و خطیبان در ایام محرم باید با عمل به آیین‌نامه‌های اعلام شده از سوی دولت تحت عنوان «پیام پاکستان» از هر نوع سخنرانی که باعث ناراحتی پیروان مذاهب دیگر اسلامی می‌شود به شدت پرهیز کنند و براساس اعتقادات مذهبی خود اسلام واقعی را ترویج و تبلیغ کنند.

وی با تأکید بر احترام به اعتقادات شیعه و سنی از سوی پیروان این دو مذهب اسلامی خاطرنشان کرد: احترام به اصحاب و زنان پیامبر اکرم(ص) و زنان اهل بیت(ع) امری ضروری است و اگر کسی به این مقدسات توهین کند یقینا از سوی پیروان همه مذاهب اسلامی مورد برائت خواهد گرفت.

عضو شورای عقیدتی اسلامی پاکستان همچنین، اقدام اخیر برخی از عالم نماهای تکفیری در اهانت به مادران اهل بیت(ع) را محکوم کرد و از دولت پاکستان خواست علیه این افراد اقدامات سخت تنبیهی انجام دهد. 

علامه محمدحسین اکبر ضمن رد اقدامات تبعیض آمیز نیروهای پلیس و امنیتی پاکستان علیه شیعیان در ممانعت از عزاداری و یا محدود کردن آن به بهانه نگرانی‌های امنیتی، بر تأمین امنیت هیأت‌های عزاداری در مساجد و حسینه‌ها و خیابان‌های اصلی شهرها در ایام عاشورا و تاسوعای حسینی تأکید کرد. 

در ادامه، سخنرانان در با تأکید بر مبارزه جدی با تروریسم تکفیری از مبارزه مجاهدان در فلسطین اشغالی علیه رژیم غاصب صهیونیستی و کشمیر حمایت کرده از امت اسلامی خواستند برای آزادی قدس شریف صفوف اتحاد خود را فشرده تر کنند.

انتهای پیام