شهرخبر

وزیر خارجه عراق: روابط ایران و آمریکا بر عراق تاثیرگذار است/ قول الکاظمی به آمریکا


وزیر خارجه عراق: روابط ایران و آمریکا بر عراق تاثیرگذار است/ قول الکاظمی به آمریکا

وزیر خارجه عراق به موضع گیری درباره روابط ایران و آمریکا و نقش آن بر کشورش پرداخت و درباره اوضاع امنیتی و نیز برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی هم موضع گیری کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم ، «فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه با شبکه سعودی العربیه گفت که دولت عراق به گفت وگوی داخلی و خارجی برای کنترل گروه‌های مسلح عراق نیاز دارد.

وی افزود: مواضع گروه‌های مسلح به نفع حاکمیت عراق نیست و ما نیازمند گفت‌وگو در داخل و خارج با هدف کنترل مواضع این گروه‌ها در قبال آمریکا و حضور نیروهای خارجی در کشور هستیم.

فواد حسین با اشاره به اینکه اکثریت احزاب عراق از نتایج گفت‌وگوی عراق و آمریکا استقبال کردند، گفت: هرآنکه نقش امنیتی دولت را نادیده بگیرد، ضد کشور عمل می‌کند. 

وزیر خارجه عراق اعلام کرد: ما به گفتگوی داخلی و نیز گفتگو با ایران نیاز داریم.

وی افزود: عراق در گفتگو میان عربستان و ایران نقش آفرینی کرده است و سیاست کنونی بغداد گشودن باب گفتگو با کشورهای همسایه به منظور آرامش منطقه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق تاکید کرد که روابط آمریکا و ایران به صورت مستقیم بر عراق تاثیر می‌گذارد.

وزیر خارجه عراق با اشاره به اوضاع امنیتی این کشور بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر آن تاکید کرد و گفت: اوضاع امنیتی در عراق نگران کننده نیست و امکان برگزاری انتخابات تحت نظارت ناظران بین المللی وجود دارد. اوضاع امنیتی نمی‌تواند که سبب تعویق برگزار انتخابات شود. حضور ناظران بین المللی در انتخابات عاملی برای شفافیت آن خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه کمیساریای عالی انتخابات عراق هیچ موردی از انصراف گروه‌های سیاسی از انتخابات زودهنگام پارلمانی این کشور که قرار است در دهم اکتبر آینده برگزار شود را ثبت نکرده است، ادامه داد: مقتدی صدر درباره انتخابات موضع داشت و آنرا تشریح کرد.

فواد حسین از وعده نخست وزیر عراق به آمریکا مبنی بر حفاظت از هیئت‌های دیپلماتیک و مقرهای دولتی خبر داد و در عین حال تهدید کرد  دولت هر کسی را که به فکر حمله به مقرهای دیپلماتیک و دولتی باشد محاکمه خواهد کرد. 

وزیر خارجه عراق با اشاره به مشکلات اقتصادی این کشور بر ضرورت تنوع بخشیدن به منابع درآمدی عراق تاکید کرد.

انتهای پیام/