شهر خبر

در واکنش به تداوم خصومت واشنگتن با مردم کوبا؛

هاوانا: تحریم ابزار آمریکا برای توجیه محاصره اقتصادی کوبا است

هاوانا: تحریم ابزار آمریکا برای توجیه محاصره اقتصادی کوبا است

همزمان با تحریم های جدید واشنگتن علیه پلیس و نیروهای مسلح هاوانا، وزیر خارجه کوبا ضمن رد کردن این اقدامات، از آنها به عنوان توجیهی برای تداوم محاصره و منع مراودات تجاری با کشورش یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت خزانه داری آمریکا با اعمال تحریم های جدید علیه پلیس انقلاب ملی کوبا و همچنین رئیس و معاون این نیرو، برگ جدیدی را در ادامه تحریم های ظالمانه در برابر این کشور گشود.

«برونو رودریگز» وزیر خارجه کوبا در همین رابطه اعلام کرد: من قاطعانه گنجاندن پلیس انقلاب ملی و رئیس و معاون آن را در فهرست غیرقانونی (تحریم های) آمریکا رد می کنم. از این اقدامات ظالمانه که با اطلاعات نادرست و ستیزه جویی همراه شده است جهت توجیه محاصره غیر انسانی و منع داد و ستد با کوبا استفاده می شود.

همزمان با اعمال تحریم های جدید آمریکا ضد کوبا، «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده پس از دیدار با فعالان سیاسی کوبایی اعلام کرد که واشنگتن به اعمال تحریم ها علیه برخی مقام ها و نهادهای کوبایی (به بهانه سرکوب مردم در اعتراضات اخیر این کشور) ادامه می دهد.

رودریگز با اشاره به اظهارات رئیس جمهور آمریکا، افزود: دیدار جو بایدن با مخالفان دولت هاوانا ظاهرسازی و فریب کاری جهت توجیه عملیات تغییر حکومت در کوبا است. وی ادامه داد که دولت آمریکا فقط به ماشین انتخاباتی (ایالت) فلوریدا علاقه دارد و ادعاهای مردم کوبا و دیگر رای دهندگان را نادیده می گیرد.

اشاره رودریگز به کوبایی های مقیم ایالت فلوریدای آمریکا است که همراستا با سیاست های واشنگتن خواستار تغییر حکومت در کوبا هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پیشتر در روز جمعه، دفتر کنترل دارایی های خارجی وابسته به وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) اعلام کرد که طبق قانون «ماگنیتسکی»، پلیس انقلاب ملی کوبا و رئیس و معاون این نهاد انتظامی، «اسکار کالیاس والکارسی» و «ادی سییِرا آریاس» را به فهرست تحریم های خود افزوده است.

رودریگز پیشتر هم در واکنش به این تحریم ها در یک پیامی توئیتری نوشته بود: من تحریم‌های بی پایه و افترا آمیز دولت ایالات متحده علیه آلوارو لوپز مییِرا و بریگاد ویژه ملی را رد می‌کنم. [دولت آمریکا] بهتر است قانون ماگنیتسکی را به دلیل سرکوب نظام مند و خشونت پلیس [در ایالات متحده] که جان ۱۰۲۱ نفر را در سال ۲۰۲۰ گرفت، در مورد خود به اجرا گذارد.

هفته گذشته نیز مقامات واشنگتن وزیر نیروهای مسلح انقلابی کوبا را به همراه بریگاد ویژه وزارت کشور، تحریم کردند؛ اقدامی که به گفته جو بایدن «تنها نقطه آغاز» اقداماتی است که به زعم وی، «عوامل رژیم کوبا را که در سرکوب مردم دست داشته اند!» هدف قرار می دهد.

دولت هاوانا همچنین اعمال فشار «تحقیرآمیز» ایالات متحده بر شش کشور اروپایی و هشت کشور آمریکای لاتین در مسیر همراه سازی آنها با موضع ضد کوبایی واشنگتن را محکوم کرد.

پیشتر هزاران نفر از مردم کوبا در اعتراض به محدودیت‌های ایجاد شده در رابطه با ویروس کرونا، سرعت واکسیناسیون و آن‌چه بی‌توجهی دولت نامیده بودند، به خیابان‌های هاوانا، سانتیاگو و دیگر شهرهای این کشور آمده بودند و تحریم پلیس کوبا از سوی دولت واشنگتن هم به همین بهانه انجام شده است.