به گزارش برنا، ارنست لمن، نوشتن فیلمنامهٔ این فیلم را عهده‌دار بود و بازیگرانی چون کری گرانت، اوا ماری و جیمز میسون در آن نقش‌آفرینی کردند. چهل‌وششمین اثر هیچکاک، عنوان نامزدی ۳ جایزه در سی‌ودومین مراسم اسکار از جمله نامزدی جایزهٔ اسکار بهترین فیلم‌نامهٔ اصلی برای ارنست لمن را در پی داشت.

موسیقی این فیلم همانند بسیاری از آثار دیگر هیچکاک، برعهدهٔ برنارد هرمن بود و تیتراژ ابتدای آن را نیز سال بس طراحی کرده‌است.

داستان فیلم، حکایت تودرتو و پرتعلیق از مردی است که ناخودآگاه خود را درگیر ماجرایی جاسوسی و اتهاماتی که به وی وارد آمده می‌بیند و زنی که در این میان قصد کمک به او را دارد.

وجه تسمیهٔ عنوانِ فیلم تا مدت‌ها مورد بحث بود. برخی می‌گفتند علاوه بر محلی که نقطهٔ اوج داستان در آن‌جا اتفاق می‌افتد، اشاره‌ای نیز به قطعه‌ای از نمایش‌نامهٔ هملت اثر ویلیام شکسپیر دارد: «به هنگام وزش باد جنوبی، خوب و بد را از هم بازمی‌شناسم، جنون من تنها در هنگامیست که باد از شمال - شمال غربی می‌وزد.»

اما حقیقت آن است که نورث‌وست (Northwest) نام یک شرکت هواپیمایی مشهور در آمریکاست و در صحنهٔ فرودگاه، «کری گرانت» (راجر تورنیل) با هواپیمای آن شرکت، به طرف شمال آمریکا می‌رود و در نمایی کوتاه، نام این شرکت هواپیمایی را بر محل ورود به دفتر آن می‌بینیم. از طرفی آلفرد هیچکاک در مصاحبه‌ای با پیتر بوگدانوویچ در سال ۱۹۶۳، اشاره کرد که تمام فیلم بر روی عنوان آن متمرکز است، اما چیزی به نام «شمال از شمال‌غربی» روی قطب‌نماها وجود ندارد و طبعاً چنین برداشتی غلط است.

نکته جالب توجه درباره بازیگران این فیلم این است که جیمز استوارت علاقه زیادی به بازی در «شمال از شمال غربی» داشت ولی هیچکاک تصور می‌کرد که شکست فیلم «سرگیجه» به دلیل حضور این بازیگر بوده و با وجود اینکه کری گرانت مخالف بازی در این فیلم بود هیچکاک او را انتخاب کرد. قرار بود سوفیا لورن به عنوان بازیگر نقش اصلی زن فیلم در « شمال از شمال غربی » حضور داشته باشد اما به دلیل اختلاف مالی حضور او در این فیلم میسر نشد.