بابک کایدان در پاسخ به این سوال که امروزه کمتر کاراکتری پیدا می شود که بتوان او را کاملا منفی دانست و این کاراکتر ها اکثرا به سمت خاکستری شدن رفته اند آیا این خاکستری بودن دلیل بر پیچیده بودن کاراکتر ها است یا اینکه مخاطب امروزی شخصیت کاملا منفی را نمی پذیرد به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: در حقیقت مخاطب خواستار این است زمانی که کاراکتر را مشاهده می کند یک کاراکتر تک بعدی چه از نوع مثبت و چه از نوع منفی نباشد دلش می خواهد کاراکتری که در فیلم یا سریال می بیند مانند خودش که دارای ویژگی های رفتاری است آن هم دارای ابعاد مختلف رفتاری باشد. درواقع زمانی که مخاطب با کاراکتر منفی و تک بعدی روبه رو می شود برایش غیر قابل باور و فانتزی جلوه می کند که چنین چیزی در آثار رئالیستی، ملودرام، اجتماعی و خانوادگی باور پذیر نیست اما در کار های کلاسیک و ماورایی ممکن است تماشاگر به باور برسد. البته در آثار رئالیستی و اجتماعی هر چقدر کاراکتر منفی زمینی تر و دارای ابعاد و ویژگی های مختلف انسانی باشد طبیعتا برای مخاطب جذاب تر است.

او افزود: اگر دقت کنید ماندگار ترین شخصیت های منفی تاریخ سینما و تلویزیون تقریبا کاراکتر هایی بودند که دارای ابعاد مختلف رفتاری و تا حدودی خاکستری با دوز مشکی و سیاه بیشتر بودند.

به طور کل هر چقدر جلوتر می رویم مخاطب دریافت بهتری از کاراکتر منفی پیدا می کند چون به درک بهتری می رسد و طبیعتا نویسنده و فیلمساز هم باید در این مسیر حرکت کنند.

کایدان در این باره که چه دلیلی دارد که شخصیت های منفی از کاراکتر های مثبت بیشتر دیده می شوند و به محبوبیت بیشتری می رسند خاطرنشان کرد: کاراکتر مثبت به دلیل آنکه یک قهرمان محسوب می شود مخاطبان با آن همراهی می کنند اما کاراکتر منفی به دلیل اینکه ویژگی های شخصیتی اش دارای شکل غیر قانونی، غیر انسانی یا غیر شرعی است و بعدی از مخاطب را درگیر می کند تماشاگران آن را می پذیرند. به این دلیل که این منفی بودن بخشی از درون بشر است که می تواند افراد را جذب کند.

نویسنده سریال «مانکن» در پاسخ به این سوال که چقدر علاقه مند است نقش منفی نگارش کند تصریح کرد: من بسیار زیاد به نوشتن نقش های منفی علاقه دارم و اکثرا در سریال ها یا فیلم هایی که می نویسم عاشق کاراکتر های منفی که خلق می کنم می شوم و اگر به فصل دوم سریال «دلدادگان» و کاراکتر حمید گودرزی دقت کنید متوجه می شوید که این فرد با شخصیت منفی اما عاشق مخاطب را جذب کرد. علاوه بر آن در سریال «مانکن» کاراکتر نقش اخگر یا به نوعی کتی هم به نوعی تماشاگر را منزجر می کرد و در مواقعی دیگر باعث می شد که مردم به آن ها بیش تر از قبل علاقه داشته باشند. راستش درک کردن کاراکتر منفی به معنی حق دادن به آن ها نیست. می خواهم بگویم خیلی مهم است که چگونه کاراکتر منفی خلق شود که درک مخاطب از آن به شدت بالا رود و بتوانند به آن نزدیک شوند اما به آن کاراکتر حق ندهد و این بهترین و ایده آل ترین حالت خلق و طراحی یک کاراکتر منفی است.

او در این خصوص که چرا در جشنواره ها به کاراکتر نقش منفی جایزه تعلق نگرفته است خاطرنشان کرد: نه چندان چرا که من گمان می کنم طراحی نقش های منفی در کشور و پرداختن به آن ها و ارائه آن ها در این چند سال اخیر اتفاق افتاده است و در نتیجه شاید کاراکتر منفی و خود بازیگر جا برای ارائه بازی و بخش های درونی کاراکتر نداشته و به همین دلیل قابل توجه مخاطب و جشنواره ها نیز قرار نگرفته اند. راستش اگر در چندین سال قبل جایزه ای به بازیگران داده نمی شد تنها به این دلیل بود که کاراکتری با شخصیت منفی جذاب خلق نمی شد و اگر هم خلق می شد یا تک بعدی بود و مخاطب آن را قبول نداشت و به همین دلیل جایزه ای هم به آن ها تعلق نمی گرفت.