شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#مذاکرات وین#برجام

آلمان: ایران مذاکرات وین را به تأخیر انداخته و از توافق فاصله گرفته است


آلمان: ایران مذاکرات وین را به تأخیر انداخته و از توافق فاصله گرفته است

وزیر امور خارجه آلمان مدعی شد که ایران در مذاکرات وین برای احیای برجام تأخیر ایجاد کرده و در حال فاصله گرفتن از «عناصر اصلی توافق» است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان روز جمعه در مصاحبه با نشریه اشپیگل، ایران را به ایجاد تأخیر در مذاکرات وین متهم کرد.

هایکو ماس که کشورش در کنار طرف‌های اروپایی برجام و آمریکا -که از برجام خارج شده و مدعی تمایل به بازگشت به این توافق است- با زیر پا گذاشتن تعهدات برجامی خود، این توافق چندجانبه را به وضعیت کنونی رسانده‌اند، با انداختن توپ به زمین ایران مدعی شد: «متأسفانه هرروز شاهد این هستیم که ایران از یک سو مذاکرات وین را به تأخیر می‌اندازد و از سوی دیگر بیش از بیش از عناصر اصلی توافق دور می‌شود.»

مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره در پاسخ به ادعاهای تکراری و بی‌اساس طرف‌های غربی که سعی دارند ایران را عامل اصلی به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین جلوه دهند، تأکید کرده است که طرف‌های غربی با بی‌توجهی به حقوق ایران و تلاش برای گره زدن برجام به مسائل دیگر باعث پیچیدگی مذاکرات احیای برجام شده‌اند.

روز چهارشنبه ششم مردادماه «کاظم غریب‌آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که خود در مذاکرات وین حضور داشته است، در مصاحبه با پایگاه اینترنتیKHAMENEI.IR، در خصوص زیاده‌خواهی طرف‌های غربی در مذاکرات وین اظهار داشت: « در واقع، آمریکا و غربی‌ها به‌دنبال اهداف خاص خود بودند. این موضوع نشان داد که آن‌ها همچنان به تفاهم هسته‌ای به‌عنوان پلی برای ورود به سایر موضوعات غیرمرتبط مانند مسائل منطقه‌ای و موشکی نگاه می‌کنند.»

وی ادامه داد «این‌ سری، حتی فراتر رفتند و اصرار کردند که خواسته‌‌شان به‌نوعی در متن گنجانده شود. هدفشان این است که از این طریق بلافاصله بعد از هر تفاهمی، سراغ این موضوعات بیایند و آن را جزئی لاینفک از تفاهم هسته‌ای تلقی کنند و زمینه را برای مداخلات خود در این حوزه‌ها فراهم کنند و هر کجا هم که به اهداف خود نرسیدند، ایران را مقصر معرفی‌کرده و زمینه را برای اعمال فشار به بهانه‌های دیگر بر ایران فراهم کنند

انتهای پیام/.