رویترز گزارش داد، «ژائو لی‌جیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین اتهام زنی اخیر آمریکا درباره ممانعت از کار خبرنگاران خارجی را به شدت رد کرد.

این دیپلمات چینی گفت واشنگتن مانند گذشته در حال تحریف‌ کردن حقایق است.

سخنگوی وزارت خارجه چین خطاب به آمریکا گفت: این واشنگتن است که با اعمال محدودیت برای خبرنگاران چینی، استانداردهای دوگانه خود را در آزادی بیان و رسانه ثابت کرده است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین، آمریکا از سال ۲۰۱۸ برای بیش از ۲۰ خبرنگار چینی روادید صادر نکرده و اجازه ورود آنها به ایالات متحده را نداده است.

ژائو لی‌جیان این را نیز افزود که مقامات آمریکایی با طرح ادعاهای غلط، تعداد خبرنگاران فعال در آمریکا را محدود کرده و بسیاری از خبرنگاران چینی را نیز اخراج کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه سخنان خود به ایجاد محدودیت برای رسانه ها در جریان پوشش اخبار شورش در کنگره آمریکا پرداخت و گفت: زمانی که رسانه‌ها از جمله خبرنگاران چینی می‌خواستند از حمله به کنگره آمریکا گزارش بگیرند، مورد حمله قرار گرفتند. پس اگر این سرکوب، تهدید و آزار نیست، نامش چیست؟

در تابستان سال گذشته مقامات آمریکایی اعمال محدودیت برای چهار رسانه چین شامل تلویزیون مرکزی، روزنامه مردم، روزنامه گلوبال تایمز و سرویس مطبوعاتی چین با عنوان «هیات دیپلماتیک» را اعلام کردند. دولت آمریکا همچنین در فوریه گذشته، کارکنان ۵ رسانه چینی از جمله خبرگزاری شینهوا و رادیو بین المللی چین را در فهرست «هیات دیپلماتیک» قرار داد و چین نیز در مقابل محدودیت‎هایی را برای فعالیت ۵ رسانه آمریکایی از جمله صدای آمریکا (VOA)، نیویورک تایمز، روزنامه وال استریت ژورنال، مجله تایمز و روزنامه واشنگتن پست ایجاد کرد.