شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پرسپولیس#ایران#فوتبال

گل نخور، قهرمان شو!/ نقش خط دفاع مستحکم در موفقیت پرسپولیس

«کمتر گل بخور و قهرمان شو!» شاید قانون نانوشته سال‌های اخیر فوتبال باشگاهی ایران باشد که پرسپولیس مصداق بارز آن است.

عکس تیمی پرسپولیس
خبرورزشی -

در لیگ‌های اخیر ثابت شده است تیمی شانس بیشتری برای کسب عنوان قهرمانی دارد که بهترین خط دفاع را داشته باشد. به آمار زیر دقت کنید:

لیگ نوزدهم؛ قهرمانی پرسپولیس با ۱۷ گل خورده

هفته آخر لیگ نوزدهم درحالی برگزار شد که قهرمانی پرسپولیس مسجل شده بود اما با این وجود موفق شد سایپا را با ۳ گل شکست دهد. استقلال هم در بوشهر با نتیجه ۴-۱ شاهین بوشهر را شکست داد و به مقام دوم رسید. در لیگ نوزدهم، استقلال با ۵۵ گل زده بهترین خط حمله را از آن خود کرد و پرسپولیس هم با ۱۷ گل خورده، بهترین خط دفاع را کسب کرد. در این رقابت ها دیاباته با ۱۵ گل آقای گل شد و مهدی قایدی هم بهترین آقای پاس گل لیگ نوزدهم شد اما در نهایت قهرمانی به پرسپولیس رسید که کمتر گل خورده بود!

لیگ هجدهم؛ قهرمانی پرسپولیس با ۱۴ گل خورده

گرچه بیشترین گل را در این دوره سپاهان امیر قلعه‌نویی با ۴۶ گل زده داشت اما باز هم قهرمانی به لطف خط دفاع مستحکم به پرسپولیس رسید. شاگردان برانکو در این دوره ۱۴ گل خوردند در حالی که استقلالی‌ها با ۱۳ گل خورده عنوان بهترین خط دفاع را از آن خود کرده بودند. آبی‌پوشان همچنین با کسب ۳۲ امتیاز در ۱۵ هفته پایانی، بهترین تیم نیم‌فصل دوم بودند، اما این آمار برای رساندن استقلال به چهارمین قهرمانی در لیگ برتر کافی نبود.

لیگ هفدهم؛ قهرمانی پرسپولیس با ۱۵ گل خورده

در پایان هفته سی‌ام لیگ هفدهم بار دیگر پرسپولیس توانست قهرمانی خودش  را تکرار کند. این قهرمانی نیز به لطف دروازه و خط دفاع غیرقابل نفوذ این تیم به رهبری سیدجلال حسینی رقم خورد. پرسپولیسی‌ها در این دوره از مسابقات فقط ۱۵ گل دریافت کردند و با شایستگی عنوان قهرمانی لیگ هفدهم را از آن خود کردند.

لیگ شانزدهم؛ قهرمانی پرسپولیس با ۱۴ گل خورده

شاگردان برانکو در دومین سال حضور این مربی موفق شدند علاوه بر رسیدن به عنوان قهرمانی، بهترین خط دفاع لیگ (مشترکا) را هم از آن خود کنند. سرخ‌پوشان در مجموع بازی‌های خود در لیگ شانزدهم فقط ۱۴ گل دریافت کردند و بدین ترتیب می‌توان گفت آنها قهرمانی خود را با میانگین ۰.۴۶ گل خورده در هر بازی به دست آوردند که در لیگ شانزده تیمی آمار بسیار خوبی است. سرخ‌پوشان در بازی‌های فصل شانزدهم بیرانوند را درون دروازه داشتند و سیدجلال حسینی و محمد انصاری را به عنوان دو مدافع میانی خود به کار می‌گرفتند. حسین ماهینی، صادق محرمی و رامین رضاییان نیز بازیکنان کناری این تیم بودند که در پست‌های چپ و راست خط دفاعی به بازی گرفته می‌شدند. پرسپولیسی‌ها به غیر لیگ شانزدهم، در چند فصل دیگر نیز موفق شدند بهترین خط دفاعی را به نام خود بزنند و البته در لیگ فعلی نیز عنوان بهترین را در فاصله یک هفته مانده تا پایان برای خود کردند.

در هفته پایانی لیگ پانزدهم شاگردان برانکو به خاطر تفاضل گل، عنوان قهرمانی لیگ را از دست دادند تا استقلال خوزستان قهرمان آن دوره از مسابقات شود. شاگردان عبدالله ویسی در این بازی‌ها بهترین استفاده را از خط دفاعی خود کردند و یکی از مشخصه‌های خوزستانی‌های قهرمان نیز همین محکم بودن آنها در خط دفاعی بود. خوزستانی‌ها نیز به مانند پرسپولیس لیگ شانزدهم تنها ۱۴ گل دریافت کردند تا آمار ۰.۴۶ گل خورده به ازای هر بازی را به نام خود بزنند. موسی کولیبالی مهمترین مهره دفاعی ویسی و تیمش در این لیگ محسوب می‌شد که محمد طیبی نیز زوج این بازیکن در قلب دفاع به حساب می‌آمد. دروازه‌بان آبی‌پوشان نیز دِژسوس بود که در نهایت موفق شد عنوان بهترین گلر لیگ را به دست بیاورد. برانکو از آن دوره از مسابقات لیگ درس بزرگی گرفت تا با خرید علیرضا بیرانوند و سیدجلال حسینی قبل از هرچیز خط دفاع خود را برای لیگ شانزدهم تقویت کند.