شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#رهبر انقلاب

هشدارها و رهنمودهای رهبر انقلاب درباره اعتماد به غرب

رهبر معظم انقلاب اسلامی در روزهای پایانی دولت تدبیر و امید ضمن ارزیابی منصفانه اقدامات دولتمردان بر ضرورت بهره‌گیری از تجارب کشور طی ۸ سال گذشته تاکید و درباره اعتماد بیش از اندازه به دولت‌های غربی به‌ویژه آمریکا هشدار دادند.

هشدارها و رهنمودهای رهبر انقلاب درباره اعتماد به غرب

به گزارش منیبان؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی روز چهارشنبه در دیدار رییس جمهوری و اعضای دولت دوازدهم با ایشان، به بررسی کلی اقدامات دولت تدبیر و امید پرداختند و ضمن تاکید بر وجود اقدامات مثبت و قابل قبول؛ به ارزیابی انتقادی از برخی اقدامات و تصمیمات در کشور پرداختند. مهمترین بخش از سخنان فرمانده معظم کل قوا؛ هشدار درباره هرگونه برنامه‌ریزی در دولت آینده برپایه وعده‌های خارجی بود و مهمترین هشدار ایشان درباره پیشینه دولت آمریکا در تخاصم و تحریم علیه ایران.

 

ارزیابی رهبر انقلاب از عملکرد دولت تدبیر و امید

رهبر معظم انقلاب در دیدار آخر هیات دولت دوازدهم بر چند نکته مهم تاکید کردند که می‌تواند برای منتقدان همیشگی اقدامات دولت تدبیر و امید روشنگر باشد. ایشان در بخش نخست از سخنان خود درباره دولت تصریح کردند: «عملکرد دولت آقای روحانی در بخش‌های مختلف یکسان نبوده است، در برخی موارد بر طبق انتظارات بود اما در برخی موارد اینگونه نبود.» دولت‌های اول و دوم تدبیر و امید نیز مانند تمام دولت‌های پیش از این؛ در حوزه‌هایی دارای عملکرد مثبت بوده و در حوزه‌های دیگر با کاستی‌هایی برنامه های خود را پیش برده و کشور را اداره کرده است. توجه رهبر معظم انقلاب به هر دو بخش نشان از دیدگاه منطقی و منصفانه ای دارد که می‌تواند در برابر دیدگاه‌هایی از نوع زمین سوخته و مین گذاری کشور از سوی دولت قرار گیرد.

دولت تدبیر و امید به ویژه در دوره نخست و همانگونه که رییس جمهوری پیش از سخنان رهبری در دیدار خداحافظی با ایشان مطرح کرد؛ اقدامات مثبتی را برای بهبود شرایط کشور انجام داد. حجت الاسلام روحانی در بیان این اقدامات، رشد اقتصادی و کاهش تورم را از جمله دستاوردهای درخشان دولت در سال‌های ۹۳ تا ۹۶ عنوان کرد و گفت: دشمن با توطئه اقتصادی در سال ۹۷ به‌دنبال فروپاشی اقتصاد و کشور بود که شکست خورد.»

رییس جمهوری در ادامه فهرستی از مهمترین تصمیمات و تلاش‌هایی ارائه کرد که طی سال‌های گذشته اجازه تعبیر کابوس ویرانی ایران را به دشمنانش نداد. وی در این گزارش کوتاه به برخی دستاوردهای دولت مانند افزایش برداشت از مخازن نفت و گاز، رشد تولید محصولات کشاورزی، گسترش شبکه ریلی و افزایش تخت‌های بیمارستانی اشاره کرد و گفت: «در دو مقطعِ جنگ اقتصادی و کرونا این واقعیت را تجربه کردیم که فقط باید روی پای خود بایستیم و با تکیه به امکانات و ظرفیت‌های داخلی، نیازها را برطرف کنیم چرا که هیچکس به ما کمک نکرد و فقط پس از آنکه توانایی ایران در زمینه ساخت واکسن را دیدند، گشایش ناچیزی ایجاد کردند.»

رهبر معظم انقلاب گرچه در بیانات روز گذشته خود انتقادهای بسیاری از دولت‌های غربی به ویژه آمریکا داشتند اما به روال تمام هشت سال، موضوع دیپلمات های ایرانی و سربازان عرصه روابط بین الملل را با اقدامات دولت‌های خارجی نسنجیدند. ایشان با اشاره به مذاکرات اخیر وین عملکرد دیپلمات‌ها را در این دوره از مذاکرات خوب ارزیابی و از زحمات آنها تشکر کردند.

این مواضع و بیانات رهبر انقلاب در حالی روز گذشته مطرح شد که برخی از اعضای قوه مقننه طی روزهای گذشته از ضرورت محاکمه دولتمردان و اعلام جرم علیه آنان و اخذ حکم ممنوع الخروجی آنها سخن می‌گفتند. رهبر معظم انقلاب گرچه انتقاداتی را به قوه مجریه وارد دانستند اما همواره در مدار انصاف و منطق درباره عملکرد آنها سخن گفتند.

بخش دیگری از سخنان رهبر انقلاب درباره عملکرد دولت هم می‌تواند به عنوان قوت قلب و نیرویی معنوی برای اعضای قوه مجریه در پایان ۸ سال کار مداوم و تلاش خستگی ناپذیر باشد. ایشان در این زمینه فرمودند: «هر کاری که در جهت خدمت به مردم و با نیت الهی و اخلاص انجام شده باشد، قطعاً در دیوان الهی فراموش شدنی نیست و ذخیره واقعی دوران مسئولیت چنین کارها و تلاش‌هایی است.»

 

تداوم خصم آمریکا تجربه‌ای برای دولت آینده

یکی از مهمترین و بزرگترین چالش‌های سه سال اخیر دولت موضوع تحریم‌ها و جنگ اقتصادی تمام عیاری بود که دولت پیشین آمریکا آن را به مردم ایران تحمیل کرد. نقض پیمان و خروج از توافق هسته ای با ایران آغاز این جنگ اقتصادی بود که دولت طی سه سال گذشته تمام توان و تمرکز خود را برای کاستن از تبعات آن گذاشت. این نقض پیمان در سخنان روز گذشته رهبری هم باردیگر مورد اشاره و تبیین قرار گرفت. ایشان با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها کاملاً ناجوانمردانه و خباثت آلود برخورد می‌کنند، افزودند: «آمریکا هیچ ابایی از نقض قول و تعهدات خود ندارد همان‌طور که یکبار توافق را نقض کردند و کاملاً هم بی‌هزینه بود. اکنون هم که به آمریکایی‌ها گفته می‌شود، تضمین دهید که توافق را در آینده نقض نخواهید کرد، می گویند تضمین نمی‌دهیم.»

عدم اعتماد به غرب و انتظار همراهی و همکاری آنها در مسیر اداره کشور برای دولت آینده می‌تواند راهگشا باشد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای لزوم استفاده از تجربه‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم در آینده را خاطرنشان کردند و افزودند: «یک تجربه بسیار مهم در این دوران عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب که آیندگان باید از آن استفاده کنند. در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد و آنها کمک نمی‌کنند و هرجا که بتوانند ضربه خواهند زد و اگر جایی هم ضربه نمی‌زنند به این دلیل است که نمی‌توانند.»

آینده ایران در دولت سیزدهم باید به دست مردم ایران ساخته شود و این مهمترین موضوع این روزهای کشور است. هر کابینه و هر هیات دولتی صرف نظر از جناح بندی‌های سیاسی و حزبی، باید در راستای این مهم بکوشد که تا حد امکان در مسیر خود اتکایی گام برداشته و برای هر نوع تحریمی که در اثر زیاده‌خواهی‌های آمریکا ممکن است در آینده به وجود آید؛ آمادگی لازم را داشته باشد. دولت جدید اما در کنار چنین کوششی دغدغه بسیار جدی کسب رضایت و اعتماد مردم را هم باید در فهرست اولویت‌های خود قرار دهد.

کافی است مردم احساس کنند در راستای خواست و منافع آنها برنامه ریزی و اقدام می‌شود، کافی است دریابند که مسوولان بیش از آنکه به فکر قدرت و جایگاه خود و همفکران خود باشند به فکر آنان هستند، کافی است به این قطعیت برسند که رییسی و کابینه او، رییس جمهوری و دولت تمام مردم ایران فارغ از جهت گیری فکری و سیاسی هستند در این صورت بار دیگر به نقش صندوق رای و انتخابات برای بهبود شرایط کشور اعتماد کرده و چهار سال آینده شاهد افزایش مشارکت به میزان دوره‌های انتخاباتی پیشین خواهیم بود. از رهگذر این افزایش مشارکت؛ کشور می تواند در برابر زیاده خواهی های خارجی قدرتمندتر از همیشه ایستاده و از حقوق مسلم جمهوری اسلامی دفاع کند.