شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایستگاه

ماژول جدید روسی با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید

ماژول جدید روسی با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید

با اتصال ماژول روسی "Nauka"، ایستگاه فضایی بین‌المللی برای نخستین بار در یک دهه، قطعه جدیدی را دریافت کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، پس از این که "ایستگاه فضایی بین‌المللی"(ISS)، ماژول آزمایشگاهی روسیه موسوم به "Nauka" با ۲۲ تن وزن را دریافت کرد، برای نخستین بار در یک دهه، ارسال یک بخش جدید به این آزمایشگاه شناور فضایی رقم خورد.

Nauka که در زبان روسی به معنای "علم" است، یک بازوی رباتیک موسوم به "European Robotic Arm" و یک ربات با دو دست به طول ۱۶ فوت را که می‌تواند آزادانه بیرون از ایستگاه فضایی بین‌المللی حرکت کند، نیز با خود حمل کرد.

این ماژول بدون سرنشین با طول ۴۳ فوت، پس از هشت روز پرواز به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد. Nauka، نوعی جدید از تجهیزات علمی برای اکتشافات آینده خواهد بود که امکاناتی مانند توالت فرنگی برای سرنشینان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برده است.

این ماژول جدید با استفاده از سیستم ناوبری مستقل خود به همراه "اولگ نویتسکی"(Oleg Novitsky)، فضانورد روس، فرآیند متصل شدن را به پایان رساند. نویتسکی هنگامی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور داشت، به هدایت ماژول پرداخت. وی پس از پایان ماموریت گفت: تبریک می‌گویم. این اتصال، کار ساده‌ای نبود.

دو تن از سرنشینان روس ایستگاه فضایی بین‌المللی به پیاده‌روی فضایی پرداختند تا کابل‌ها را برای آماده‌سازی ورود Nauka متصل کنند. Nauka برای این که آماده بهره‌برداری شود، به مجموعه‌ای از مانورهای طولانی از جمله ۱۱ پیاده‌روی فضایی در اوایل ماه سپتامبر نیاز خواهد داشت.

پرتاب این ماژول ابتدا برای سال ۲۰۰۷ برنامه‌ریزی شده بود اما به خاطر مشکلات فنی به تعویق افتاد.

"راب ناویاس"(Rob Navias)، سخنگوی ناسا گفت: این ماژول جدید، امکان کنترل گردش را برای ایستگاه فضایی بین‌المللی فراهم خواهد کرد و به انتقال نیروی محرکه میان فضاپیمای باری "پروگرس"(Progress) خواهد پرداخت که طی ماه‌ها و سال‌های آینده به ایستگاه خواهند آمد. همچنین این ماژول، مانند درگاه اتصال برای وسایل نقلیه "سایوز" (Soyuz) و پروگرس عمل خواهد کرد.

وی افزود: Nauka، به عنوان درگاه اتصال برای یک ماژول عمل خواهد کرد که قرار است توسط روس‌ها در اواخر سال جاری به منظور اتصال فضاپیماها و قطعات جدید پرتاب شود.

ماژول Nauka، مانند یک ایستگاه عملیاتی برای European Robotic Arm عمل می‌کند که "آژانس فضایی اروپا" (ESA) آن را به صورت ویژه برای خدمات‌رسانی به بخش روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی طراحی کرده است.

آخرین زمان ارتقای ایستگاه فضایی بین‌المللی، سال ۲۰۱۱ و هنگامی بود که شاتل فضایی "دیسکاوری"(Discovery)، یک اتاق ذخیره‌سازی موسوم به "Permanent Multipurpose Module" به اندازه یک اتوبوس را به این آزمایشگاه در حال گردش رساند.

انتهای پیام