شهر خبر

۱۰ هزار کیلومتر پروژه ریلی در کشور در دست مطالعه قرار دارد

محمد اسلامی نمایه

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر نقش موثر قرارگاه خاتم‌ در تکمیل پروژه‌های ریلی، گفت: حدود ۱۰ هزار کیلومتر پروژه ریلی در دست مطالعه قرار دارد.

به گزارش مشرق، محمد اسلامی با اشاره به این‌که طول شبکه ریلی کشور به ۱۴ هزار کیلومتر رسیده است، اظهار کرد:‌ ۸ پروژه ریلی در سه استان کشور به خطوط ریلی کشور متصل می‌شوند؛ استان های کردستان، اردبیل و چهارمحال و بختیاری با پیشرفت قابل ملاحظه در ماه‌های آبنده به شبکه ریلی متصل شده و پروژه های آنها افتتاح می شود.

وی افزود: حجم پروژه‌های در دست اجرا و در دست مطالعه درست به اندازه پروژه هایی است که ابتدای سال ۱۳۹۲ داشتیم. حدود ۱۰ هزار کیلومتر پروژه دردست مطالعه قرار دارد.

وی با اشاره به این‌که خط‌آهن زاهدان- چابهار و یزد-اقلید نقش مهمی در حمل و نقل ایفا می‌کنند که قرارگاه سازندگی خانم‌الانبیا در تکمیل آن ها نقش موثری داشته است، تصریح کرد: از قرارگاه خاتم قدردانی می‌کنیم، بهره‌برداری از خط‌آهن یزد-اقلید با طول ۲۷۱ کیلومتر سبب می‌شود تا مسافت طی شده از جنوب کشور به شمال‌غرب حدود ۴ ساعت کاهش یابد. این کاهش زمان سبب صرفه جویی در زمان سفر خواهد شد و ۷.۵میلیون تن بار توسط این خط ریلی جابه جا می‌شود و معادن و صنابع بسیاری به ویژه دراستان فارس می‌توانند با اتصال یه ابن خط بهره‌مند شوند.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد:‌ با فرمان رییس جمهور قطار مسافربری که خانواده معظم شهدا را به مشهد مقدس اعزام می کند و همچنین قطار باری از دو سمت حرکت خواهد کرد، افتتاح می‌شود. همچنین پروژه مهم دیگر پروژه راهبردی خط جدید به استان آذربایجان شرقی به تبریز- میانه است. سال گدشته با فرمان رییس جمهوری خط آهن میانه به بستان‌آباد حضوری افتتاح  و مقرر شد تا این خط قبل از پایان دولت به تبریز متصل شود.هم اکنون ایستگاه خاوران احداث شده که با فرمان رییس‌جمهور افتتاح می‌شود. در این مسیر بلندترین، زیباترین و بزرگترین پل فلزی قوسی کشور به طول ۱۱۰۰ متر احداث شده است. این تکنولوژی جدیدی که به کار گرفته شد برای نخستین بار در ایران به وسیله بخش خصوصی اجرایی شده است. در چند روز آینده حرکت قطارها در این مسیر آغاز خواهد شد.

اسلامی اعلام کرد: این مسیر ریلی حدود ۵/۵ ساعت مسیر تردد قطارها از تبریز به تهران را کاهش می‌دهد که یک گام بزرگ و جذابیت متفاوتی برای راه آهن در ناحیه شمال شرق کشور است.

وی گفت: با فرمان رییس جمهوری خط دوم برای خطوط ریلی احداث شد که هم ایمنی،هم سرعت و هم ظرفیت جابه‌جایی بار را افزایش دهیم که این موضوع محقق شده است. سال گذشته خط آهن قزوین-کرج به طول ۱۰۵ کیلومتر به افتتاح رسید. امروز ۷ مرداد ۱۴۰۰ حدود ۱۰۶ کیلومتر در مسیر زنجان افتتاح شد. همچنین خط پرترافیک از بافق به زرین شهر که مجتمع‌های بزرگ معادن و فولاد کشور به آن متصل است و همواره بزرگترین ترافیک را روی این خط داریم که تراکم سنگین بار است تبدیل به دو خط شده که با طول ۸۲ کیلومتر افتتاح شد.

منبع: تسنیم