شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا

کرونا رنگ همه شهرهای این استان را قرمز کرد

کرونا رنگ همه شهرهای این استان را قرمز کرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان گفت که روند شیوع پیک پنجم کرونا در استان سبب شد تا مطابق آخرین رنگ‌بندی‌ اعلام شده توسط ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا، وضعیت هر ۱۴ شهرستان این استان شمالی قرمز و در برخی نقاط نیز فوق قرمز شود.

به گزارش بهداشت نیوز، عبدالرضا فاضل روز جمعه اظهار داشت که پیش از این تنها شهرستان گمیشان وضعیت نارنجی داشت ضمن اینکه در حال حاضر شهرستان‌های گرگان، مینودشت، علی‌آباد کتول، آزادشهر، کلاله، کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گنبدکاووس نیز وضعیت کرونایی فوق قرمز و رو به سیاه دارند.

وی، شمار بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی گلستان را هزار و ۴۱۴ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۱۵۵ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۵۲ نفر از آنان وخیم و با دستگاه ونتیلاتور به حیات ادامه می‌دهند.

فاضل اضافه کرد: ظرفیت در نظر گرفته شده برای بیماران کرونایی گلستان هزار و ۵۰۰ تخت است که هم اکنون ظرفیت بیشتر بیمارستان‌های استان تکمیل شده و مابقی نیز با روند افزایشی فعلی بیماری درحال تکمیل شدن است.

به گفته وی، اکنون میانگین بستری روزانه مبتلایان به کرونا در گلستان حدود ۴۰۰ نفر و میزان ابتلا به این بیماری نیز ۱۱ نفر به ازای هر صد هزار نفر جمعیت است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: روزانه بیش از هزار نفر نیز با مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستانی استان به صورت سرپایی تحت درمان قرار می‌گیرند و دوره نقاهت خود را در منزل سپری می‌کنند.

فاضل تصریح کرد: وضعیت فعلی شمار بیماران بستری و سرپایی کرونا در گلستان نشان دهنده قرار گرفتن استان در وضعیت قرمز و بسیار وخیم بیماری است که این وضعیت به مراتب بدتر از زمان شروع کرونا در اسفند ۹۸ و فروردین سال گذشته می‌باشد.

وضعیت قرمز و حاد شیوع کرونا در گلستان سبب شد تا در برخی شهرهای این استان از جمله گرگان و گنبدکاووس فعالیت مشاغل گروه ۲، سه و چهار به مدت ۲ هفته تعطیل و حضور در تمامی تفرجگاه‌ها و بوستان‌های شهری ممنوع شود.

مطابق دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا و در شرایط قرمز شیوع کرونا، تنها گروه شغلی یک شامل ۲۹ رسته مربوط به واحدهای صنفی مرتبط با سلامت و تامین مایحتاج عمومی مردم از جمله داروخانه‌ها، سوپر مارکت‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و زنجیره‌ای، نانوایی‌ها، مراکز خدمات عمومی و واحدهای تولید و توزیع کننده مواد لبنی و پروتئینی مجاز به فعالیت هستند. 

همچنین طبق این دستورالعمل فعالیت مشاغل گروه دوم شامل پاساژها و مراکز خرید و مال‌های فروش غیر مواد غذایی، تمرین و انجام مسابقه‌های ورزشی، مراکز متبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، قنادی یا شیرینی فروشی، آب میوه و بستنی فروشی، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، آرایشگاه مردانه، بازار فروش خودرو، مراکز شماره گذاری اتومبیل، فرش و موکت فروشی، اسباب بازی فروشی، فروش لوازم خانگی، خدمات چاپ دیجیتال، تزیینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی، عمده فروشی و خرده فروشی پوشاک، پارچه فروشی، آتلیه و عکاسی، مشاور املاک، پرده سرا، فروش مبلمان، فروش کیف و کفش، فروش لوازم التحریر، خیاطی، خرازی، فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی، شیرینی پزی، خشکبار و آجیل فروشی، ممنوع است.

دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین فعالیت مشاغل گروه سوم شامل دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و زبان‌سراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و مشاغل گروه چهارم شامل برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی برای ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی و کاراته و جودو، مدارس شبانه روزی، کافه، قهوه خانه و چای خانه با عرضه مواد دخانی، باغ وحش و شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی را در شرایط قرمز کرونایی ممنوع کرده است.

استان گلستان یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

منبع:ایرنا