شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روحانی#احمدی نژاد#حسن روحانی#اشتغال

شاخص ساختگی مسعود نیلی برای کوبیدن احمدی نژاد بلای جان حسن روحانی شد

شاخص ساختگی مسعود نیلی برای کوبیدن احمدی نژاد بلای جان حسن روحانی شد

شاخص ساختگی مسعود نیلی برای کوبیدن احمدی نژاد به نام خالص اشتغال بلای جان حسن روحانی شد.

به گزارش تحریریه، در سال 1392 مسعود نیلی مرد متنفذ اقتصادی دولت های کارگزاران سازندگی و ازجمله دولت حسن روحانی از شاخصی رونمایی کرد که مورد اعتراض اقتصاددانان قرار گرفت. این شاخص عدد شاغلین در پایان دوره را با ابتدای دوره مقایسه کرده و مدعی شد که دولت احمدی نژاد اشتغال خاصی ایجاد نکرده است.

نادیده گرفتن بازنشستگان و شاغلان جدید و میزان ورود نیروی کار به بازار محورهایی هستند که این شاخص را بی معنی کرده و از ان ابزاری سیاسی برای محکوم کردن رقبا می سازند. و حالا با استناد به این ناشاخص هم وضعیت دولت حسن روحانی بدتر از دولت احمدی نژاد شده است.

مشرق در این باره نوشت، طبق گزارش مرکز آمار، در بهار امسال تعداد شاغلان کشور ۲۳ میلیون و ۶۷۵ هزار نفر بوده است. این در حالی است که در بهار ۱۳۹۲ که آخرین فصل کاری دولت احمدی‌نژاد بود، تعداد شاغلان کشور ۲۲ میلیون و ۱۷۰هزار نفر بود.

بدین ترتیب در ۸ سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم، خالص اشتغال کشور حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار شغل بوده است. به عبارت دیگر، نتیجه نهایی ورودی و خروجی بازار کار در دولت روحانی، افزایش ۱.۵ میلیون نفری تعداد شاغلان بوده است.

به طور متوسط در ۸ سال دولت‌ روحانی در هر سال حدود ۱۸۸ هزار شغل ایجاد شده است.


در مقایسه با عملکرد دولت‌های نهم و دهم، دولت روحانی در زمینه ایجاد اشتغال، عملکرد ضعیف‌تری داشته است.

در بهار ۱۳۸۴ که فصل پایانی عملکرد دولت خاتمی بود، تعداد شاغلان کشور ۲۰.۵ میلیون نفر بود که در بهار ۱۳۹۲ به ۲۲ میلیون و ۱۷۰هزار نفر افزایش یافت که بیانگر خالص اشتغال حدودا یک میلیون و ۶۷۰ هزار شغل بود. بنابراین دولت احمدی‌نژاد به طور متوسط در ۸ سال فعالیت خود سالانه نزدیک به ۲۰۹ هزار شغل ایجاد کرد.
 



آیا روحانی عذرخواهی می‌کند؟
اکنون با اعلام نهایی مرکز آمار درباره عملکرد دولت روحانی در زمینه اشتغال‌زایی که ضعیف‌تر از عملکرد احمدی‌نژاد بوده است، با توجه به انتقادات فراوان روحانی از دولت قبل، باید به انتظار نشست و دید روحانی در روزهای باقی‌مانده از دولتش بابت بی‌انصافی علیه دولت قبل و عملکرد ضعیف خودش در زمینه اشتغال‌زایی، از ملت ایران عذرخواهی می‌کند یا خیر؟

پایان/