شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#یمن#سوخت#آتش

گزارش اختصاصی مشرق /

نگاهی بر آنچه که در استان مهم و حساس البیضاء یمن گذشت/ تیرماه داغی که سعودی‌ها و آمریکایی‌ها را خاکستر کرد + نقشه میدانی و عکس

استان البیضاء.jpg

محور آمریکایی - سعودی در رویای تابستان داغ در خاک یمن بود و تلاش داشت بار دیگر قلب این کشور را به تصرف درآورد اما در آتش خشم رزمندگان یمنی سوخت و در استان البیضاء در حال خاکستر شدن است.

سرویس جهان مشرق؛ در گزارش های پیشین گفته شد که آمریکایی ها و سعودی ها در طرحی مشترک که القاعده مسئولیت میدانیش را پذیرفت در تلاش بودند با پیشروی گسترده در استان البیضاء ابتکار عمل را دوباره در استان مارب ( مهم ترین پایگاه اشغالی آل سعود در یمن) در دست بگیرند و شکست های سنگین گذشته را جبران کنند.

براساس همین پروژه و سناریوی هماهنگ و مشترک واشنگتن و ریاض، اواسط تیرماه امسال تروریست های القاعده و مزدوران ائتلاف سعودی حملات گسترده ای را در محور جنوب شرق و جنوب استان البیضاء ( الصومعه و الزاهر) ترتیب دادند.

حملات تروریست ها القاعده که با سر و صدای زیاد رسانه های محور سعودی آغاز شد و همراه با دروغ پراکنی بود در همان گام نخست در تمامی محورهای بخش « الصومعه» با واکنش به موقع رزمندگان یمنی به در بسته خورد و ناکام ماند و به طور کامل دفع شد.

اگرچه وضعیت میدانی در بخش « الصومعه» پس از حملات تغییری نکرد و رزمندگان یمنی موفق به حفظ این منطقه شدند اما در بخش « الزاهر» شرایط با پیمان شکنی نیروهای ائتلاف سعودی ( منصور هادی) و عناصر تروریستی القاعده به سمت دیگری رفت تا در نهایت نتیجه در میدان نبرد مشخص شود. 

نگاهی بر آنچه که در استان مهم و حساس البیضاء یمن گذشت/ تیرماه داغی که سعودی‌ها و آمریکایی‌ها را خاکستر کرد + نقشه میدانی و عکس

به گزارش مشرق، قبل از شعله ور شدن درگیری ها در بخش « الزاهر»، بزرگان قبایل توافق کرده بودند مرکز این بخش از درگیری ها دور بماند تا از تلفات و وارد شدن خسارت به مناطق مسکونی و زیرساخت ها جلوگیری شود اما مزدوران سعودی ( القاعده و منصور هادی) پیمان را زیر پا گذاشتند و وارد شهر ( الزاهر) شدند و عملیات جدید را با هدف تصرف و اشغال کامل استان البیضاء آغاز کردند.

در پانزدهم تیرماه نیروهای ائتلاف سعودی و عناصر گروه تروریستی القاعده با حملات ناگهانی که نتیجه به رسمت نشناختن توافق با بزرگان قبایل بود مناطق « الزاهر، الجماجم، الصوه، نصبه کساد و...» را  در بخش « الزاهر» به اشغال درآوردند؛ پیشتر نیز مناطق دیگری از جمله « الجردی، الحبج، حمحه و...» در تصرف بودند.

با پیشروی مزدوران سعودی در بخش « الزاهر»، رزمندگان یمنی هم برای پاسخ به نقض عهد صورت گرفته وارد میدان شدند و واکنش قاطع نشان دادند و توانستند مناطق « آل یزید، المدرم، قربه و الشبکه» را در این بخش پاکسازی و امن کنند.

همزمان با درگیری های سنگین در بخش الزاهر، نیروهای یمنی به عملیات برای بازپس گیری مناطق اشغالی ادامه دادند و در هفدهم تیرماه در حملات معکوس موفق شدند نقاط جدید دیگری از جمله « الزاهر، الصوه، نصبه کساد و الجردی» را دوباره به کنترل دربیاورند.

در نوزدهم تیرماه رزمندگان یمنی حملات جدیدی را از محور «الجردی و الزاهر» را علیه عناصر ائتلاف و تروریست های القاعده ترتیب دادند و توانستند مناطق «المحصن، الغول، مذسی و سوداء غراب» را بازپس بگیرند و درگیری ها را به نزدیکی مناطق «حنکه، السلمان»بکشانند.

نگاهی بر آنچه که در استان مهم و حساس البیضاء یمن گذشت/ تیرماه داغی که سعودی‌ها و آمریکایی‌ها را خاکستر کرد + نقشه میدانی و عکس

در بیست و دوم تیرماه درگیری ها در بخش « الزاهر» وارد مرحله جدیدی شد و رزمندگان یمنی حملات جدیدی را از سمت مناطق «قربه و غلیمان» ترتیب دادند و پس از عقب راندن مزدوران سعودی منطقه «الحبج» را از اشغال خارج و امن کردند.

به گفته منابع میدانی، از بیست و دوم تیرماه تاکنون درگیری ها در بخش « الزاهر» کاهش یافته و خطوط تماس طرفین مناطق « حصاحص، آل برمان و الهضبه یافع» است که در اشغال تروریست های القاعده هستند و با پاکسازی این سه منطقه تمامی بخش «الزاهر» پاکسازی می شود.

به گزارش مشرق، مناطق «امطوی، الهضبه یافع، بلد آل جید، الخربه، المحاجی یافع، الدرب، اکبد یافع و ...» که در مرزهای مشترک بخش « الزاهر» و استان های « لحج و ابین» واقع شده اند در اشغال  عناصر ائتلاف سعودی هستند و اگر رزمندگان موفق به پاکسازی این نقاط شوند جنوب استان البیضاء به همراه جاده « البیضاء - الشبر» امن تر می شود.