شهرخبر

معایب قانونی شدن رمزارزها به عنوان پول رایج

کارشناسان صندوق بین‌المللی پول بر این باورند که استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان پول ملی معایبی دارد که قابل چشم‌پوشی نیست.

صندوق بین‌المللی پول روز دوشنبه یک پست وبلاگی منتشر کرد و در آن هشدار داد که خطرات و هزینه‌های ناشی از قانونی شدن رمزارزها به عنوان پول رایج، بیشتر از مزایای آن است.

در این یادداشت آمده است: "قرار گرفتن رمزارزها در موقعیت پول ملی می‌تواند به ثبات مالی کلان، یکپارچگی مالی، حمایت از مصرف‌کننده و محیط‌زیست آسیب برساند.

نویسندگان، توبیاس آدریان، مشاور مالی صندوق بین‌المللی پول، و رودا ویکس-براون، مشاور عمومی صندوق بین‌المللی پول اذعان داشتند که استفاده از رمزارزها مزایایی دارد.

این نویسندگان نوشتند: "ارز دیجیتال می‌تواند پرداخت‌ها را ارزان‌تر و سریع‌تر کند، افراد غیربانکی را وارد سیستم مالی کند و معاملات بین مرزی را بهبود ببخشد."

در عین حال، ارزهای دیجیتال می‌توانند به دلیل نوسانات قیمتی، اشکال در تعیین سیاست‌های مالی و تاثیرات منفی زیست محیطی، مشکلاتی ایجاد کنند.

جدا از این مشکلات، نویسندگان اظهار کردند که رمزارزها می‌توانند نگرانی‌های امنیتی نیز ایجاد کنند.

در این پست ذکر شد: "رمزارزها می‌توانند برای پولشویی مبالغ غیرقانونی، تامین بودجه تروریسم و فرار از مالیات مورد استفاده قرار گیرند. این موضوع می‌تواند برای سیستم مالی یک کشور، تعادل مالی و روابط با کشورهای خارجی و کارگزاری‌های بانکی خطراتی را ایجاد کند."

آدریان و ویکس-براون نوشتند: "موقعیت پول ملی مستلزم آن است که وسیله‌ای برای پرداخت به طور گسترده در دسترس باشد. با این حال، دسترسی به اینترنت و فناوری مورد نیاز برای انتقال رمزارزها در بسیاری از کشورها همچنان کم است و باعث ایجاد مسائل مربوط به عدالت و شمول مالی می‌شود."

به گفته آدریان و ویکس-براون، تصویب رمزارزها به عنوان ارز ملی، برای کشورهای با نرخ تورم و نرخ مبادلات ثابت و همچنین موسسات معتبر خوشایند نیست. برای کشورهایی که اقتصاد آنها ثبات کمتری دارد، گزینه بهتر می‌تواند استفاده از اندوخته‌های ارزی معتبر بین‌المللی مانند دلار یا یورو باشد.

صندوق بین‌المللی پول گفت که برخی از کشورها ممکن است با "ایجاد میانبر" برای ارائه خدمات مالی ارزان‌تر و فراگیرتر وسوسه شوند. در نهایت، دولت‌ها باید آنهایی باشند که این خدمات را ارائه می‌دهند و از اشکال جدید دیجیتالی پول استفاده کنند.

در ماه ژوئن، السالوادور نخستین کشوری بود که قانون استفاده از بیت‌ کوین به عنوان پول ملی تصویب کرد. به دنبال این اقدام السالوادور، سیاستمداران در چندین کشور دیگر، به ویژه آمریکای لاتین، کشورهای متبوع خود را به سمت پذیرش بیشتر بیت‌کوین و سایر رمزارزها سوق داده‌اند.

 

منبع: اقتصاد آنلاین