شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#ایران#افغانستان#طالبان
گفت‌وگو|

تغییر معادلات صحنه افغانستان به نفع نیروهای نظامی دولتی/ احتمال مشارکت طالبان با دولت در افغانستان وجود دارد

سفیر پیشین ایران در افغانستان گفت: نیرو‌های دولتی توانستند خودشان را بازیابی و انسجام بهتری پیدا کنند و بعد از آن پیشروی طالبان متوقف شد. به نظر می‌رسد طی روز‌ها و هفته‌های آینده صحنه معادلات نظامی به نفع گروه‌های دولتی در افغانستان تغییر کند.

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به توقف روند پیشروی طالبان در افغانستان، اظهار داشت: دلیل توقف روند پیشروی‌های طالبان این است که اولاً، نیرو‌های دولتی توانستند خودشان را بازیابی و انسجام بهتری پیدا کنند. ضمن اینکه پیش‌رویی‌های قبلی طالبان هم به دلیل قوت آن‌ها نبود؛ به دلیل تغییراتی بود که ناشی از خروج غیرمسئولانه نیرو‌های نظامی آمریکا از صحنه افغانستان به وجود آمد.

سفیر پیشین ایران در افغانستان اضافه کرد: این خروج غیر مسئولانه خلائی را در سطح شهرستان‌های افغانستان به وجود آورد و تعابیر نیرو‌های نظامی افغان را که در ارتباط با افغانی‌ها سامان یافته بودند را به هم زد. این به هم خوردگی در تعادل نیرو‌های نظامی و فرماندهی موجب شد طالبان بتواند به کمک پشتیبانی‌های پاکستان پیشروی‌های چشمگیری را داشته باشند، اما بعد از آن این متوقف شد و به نظر می‌رسد طی روز‌ها و هفته‌های آینده صحنه معادلات نظامی به نفع گروه‌های دولتی در افغانستان تغییر کند.

سفیر پیشین کشورمان در ایتالیا با اشاره به گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و تاثیر آن در توقف پیشروی طالبان، تصریح کرد: گفت‌وگوها چندان تاثیری نداشته است؛ این طالبان است که با بهانه تراشی اجازه ندادند که گفت‌وگو‌های بین‌الافغانی به جایی برسد و سعی کردند از موضع مذاکراتی به نفع تغییرات صحنه نظامی استفاده کنند.

ظهروه‌وند با بیان اینکه قابل پیش بینی است که اگر معادلات نظامی در صحنه افغانستان به نفع دولت تغییر کند، ابراز داشت: حتی امکان دارد که موضع طالبان تعدیل شود و به سمتی بروند که در عوض تصرف کامل افغانستان، به فکر مشارکت در قدرت به همراه دولت بیفتند؛ یعنی اگر در سراشیبی شکست قرار بگیرند که احتمال آن وجود دارد، ممکن است مواضع خود را تغییر بدهند به سمتی بروند که با دولت مشارکت کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآورد شد: باید توجه داشت که آمریکایی‌ها تمایلی به اینکه صحنه افغانستان روی آرامش بگیرد و طرفین درگیر در صحنه افغانستان با هم به توافق برسند ندارد. آن‌ها به دنبال این هستند که جنگ داخلی در چهارچوب سناریویی که آن‌ها ترسیم کردند ادامه پیدا کند.

سفیر پیشین کشورمان در افغانستان ادامه داد: یعنی کابل حفظ شود و نیرو‌های مقابل طالبان بیشتر در صفحات شمال و شرق این کشور مستقر شوند و نوار شرقی ایران و جنوب، با محوریت مرکزیت قندهار در کنترل طالبان باقی بماند که آمریکایی‌ها بتوانند در این چالش پایدار نقشه‌های خودشان را علیه کشور‌های منطقه از جمله ایران، روسیه و چین اجرا کنند.

 

 

انتهای پیام/