شهر خبر
حسن روحانی خبر داد

افزایش ۱۰۰ میلیون تنی ظرفیت بنادر کشور

کدخبر: 429583
اقتصادنیوز : رئیس جمهور گفت: ظرفیت بنادر کشور در ۸ سال اخیر از ۱۸۵ میلیون تن به ۲۸۵ میلیون تن رسید یعنی ۱۰۰ میلیون تن افزایش یافت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از صدا و سیما ؛  حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم افتتاح طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی، بهره برداری از جاده تهران شمال را برای دولت بسیار مهم خواند و تصریح کرد: در روز‌های اولیه ریاست جمهوری ام ساعت‌ها  با مهندس فروزنده در خصوص علت عدم پیشرفت این طرح بحث کردیم، دلیلش این بود که بررسی این پروژه در زمان مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به دبیرخانه شورای امنیت ملی و من واگذار شده بود و ذهنم به همین دلیل به دنبال اجرای این طرح بود.

وی افزود: ما در سال ۹۸ قطعه اول این آزاد راه را از تهران تا شهرستانک افتتاح کردیم و بسیار مهم بود که کرج در ایام تعطیلات وتابستان از ترافیک نجات یافت، اما تونل کندوان با شش و نیم کیلومتر طول به عنوان طولانی‌ترین تونل جاده‌ای کشور و حتی منطقه و غرب آسیا امروز افتتاح شد که طراحی تجهیزات، نور و هوای مورد نیاز آن بسیار مهم بود همچنین مسائل و مشکلات بخش کندوان را به ویژه در زمستان حل کرد.
رئیس جمهور ضمن تشکر از بنیاد مستضعفان و همچنین تمام مهندسین و کارگرانی که برای این پروژه زحمت کشیدند، گفت: در روز‌های اولیه دولت یازدهم که خدمت مقام معظم رهبری رسیدم، یکی از بحث‌های ما با ایشان در خصوص ریل بود.
آقای روحانی ادامه داد: من از ابتدای انقلاب با هرکس که وزیر راه و همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه بود، صحبت کرده بودم چرا که ریل برای ما مهم و بهترین وسیله ارتباطی برای جابجایی بار و مسافر است که هم ارزان‌تر و هم سالم‌تر است.
رئیس جمهور افزود: یکی از آن کار‌ها که در لیست کار‌هایی که می‌خواستم در دولت انجام دهم و نشد، ورود قطار سریع السیر به کشور بود، در اواخر دولت یازدهم می‌خواستم قطار سریع السیر تهران - اصفهان افتتاح شود که با این پروژه ما وارد مرحله جدیدی می‌شدیم و قطار برقی با سرعت ۳۰۰ کیلومتر مسیر را کوتاه می‌کرد.
وی اضافه کرد: وقتی در قم آغاز این پروژه را اعلام کردم بر این نظر بودم که این پروژه در این دولت افتتاح می‌شود اگر تحریم نبود قطعاً علاوه بر این پروژه راه آهن سریع السیر تهران مشهد نیز افتتاح می‌شد، اما در برخی طرح‌ها دستمان بسته شد.
آقای روحانی با اشاره به افتتاح پروژه‌های ریلی و جاده‌ای دولت یازدهم و دوازدهم، گفت: بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌ها نیز در ماه‌های آینده افتتاح می‌شودکه پروژه‌های ریلی اردبیل، سنندج و کردستان، چهارمحال بختیاری و همچنین رشت کاسپین از آن جمله است.
رئیس جمهور به فرصت آخرش در جلسه با مسئولان وزارت راه وشهرسازی و همچنین بنیاد مستضعفان و قرارگاه خاتم الانبیاء اشاره کرد و افزود: وزارت راه و شهرسازی در این مدت جدای از بخش مسکن در زمینه راه، ریل، بنادر و فرودگاه بسیار تلاش کرد، فرودگاه‌های کشور توسعه بسیار بزرگی یافت و با تحول در بخش فرودگاهی پرواز‌ها زیاد شد.
وی اضافه کرد: اگر برجام ادامه می‌یافت تاکنون ۲۰۰ هواپیمای نو به کشور آمده و فضای هوایی کشور متحول می‌شد، اما ما با وجود قرارداد‌های بسیار توانستیم ۱۶ هواپیما به کشور بیاوریم و این مسیر با تحریم‌های سال ۹۷ بسته شد.
  روحانی گفت: در بخش ریلی نیز در تعمیر لوکوموتیو و ساخت و خرید واگن‌های مسافربری کار بزرگی انجام گرفت همچنین در ساخت ریل خودکفا شدیم.
رئیس جمهور ادامه داد: در بخش بنادر نیز از حجم ۱۸۵ میلیون تن به ۲۸۵ میلیون تن رسیدیم و این یعنی ظرفیت بنادر کشور ۱۰۰ میلیون تن دراین هشت سال افزایش یافت، وزارت راه و شهرسازی کار بزرگی انجام داد و قرارگاه خاتم الانبیاء نیز طرف قرارداد بسیار زیادی از این پروژه‌ها بود.
آقای روحانی افزود: احیای دریاچه ارومیه انجام شد، اما احیای برخی از پروژه‌های مربوط به آن با تاخیر مواجه است، من از تمام تلاش‌های قرارگاه خاتم الانبیاء در این راستا تشکر می‌کنم همچنین از بنیاد مستضعفان نیز به خاطر تمامی زحمات به ویژه در آزاد راه تهران شمال متشکرم.
رئیس جمهور گفت: امیدوارم افتتاح پروژه‌های امروز برای مردم ما در این عید بسیار سعید و فرخنده مبارک باشد، در روز‌های پایانی دولت امیدوارم دو افتتاح دیگر نیز در روز‌های شنبه و یکشنبه داشته باشیم و به هشتاد و هشتمین افتتاح برسیم، از همه عزیزانی که در این طرح‌های افتتاح شده تلاش کردند تشکر می‌کنم.