مقامات آمریکایی قبل از کشته شدن خاشقچی از نقشه قتل وی آگاه بودند

 اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل از اطلاع دولت آمریکا از نقشه قتل جمال خاشقچی ، روزنامه نگار منتقد سعودی خبر داد. 

این بازرس سابق سازمان ملل در این باره گفت: آمریکا با عدم افشای اطلاعات دقیق در مورد قتل جمال خاشقچی باید خود را شریک در مجازات مقامات عربستانی بداند. اطلاعات دقیقی وجود دارد که نشان می‌دهد مقامات اطلاعاتی آمریکا از پیش از نقشه قتل خاشقچی اطلاع داشته و از جزئیات آن آگاه بوده اند.

کالامارد در این باره اظهار کرد: هر دولتی که اطلاعاتی از نحوه قتل این روزنامه نگار منتقد در اختیار دارد و یا اینکه جزئیاتی از این قتل را می‌داند، ولی در عدم انتشار آن پافشاری می‌کند باید خود را شریک جرم مقامات سعودی و همدست آن‌ها در این ماجرا بداند.

کالامارد که حدود شش ماه بر روی پرونده قتل جمال خاشقچی تحقیق کرده، می‌گوید: دولت سعودی مسئول اصلی این قتل است و باید در قبال آن پاسخگو باشد. مدارک روشنی وجود دارد که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به طور مستقیم در قتل این روزنامه نگار منتقد نقش داشته است.

وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر تایید این گفته که واشنگتن از قتل خاشقچی اطلاع داشته بدون اظهارنظر صریح در این مورد گفت: این وزارتخانه نمی‌تواند در مورد مسائل اطلاعاتی آمریکا اظهارنظر کند.

با این حال، مقامات سعودی از زیر بار مسئولیت قتل خاشقچی به نحوی شانه خالی می‌کنند و این قتل را نتیجه یک طرح عملیاتی از پیش تعیین شده عنوان می‌کنند.

جو بایدن در مبارزات انتخاباتی خود با انتقاد از موضع دونالد ترامپ در مقابل شاهزادگان سعودی و عکس العمل وی در قبال قتل خاشقچی وعده داده بود پرونده این قتل و نیز احتمال دخالت مستقیم محمد بن سلمان در آن را با جدیت بیشتری دنبال کند. با این حال، تا به امروز اقدامی عملی و موثر در این خصوص از سوی کاخ سفید انجام نشده است.

کالامارد که تحقیقات خود را بر اساس فایل صوتی ۱۵ دقیقه‌ای قبل از قتل خاشقچی که هنوز به طور عمومی منتشر نشده است، انجام داده در این باره می‌گوید از این که آمریکا هیچ اقدام عملی در رابطه با ارتباط خود با شاهزادگان سعودی به ویژه محمد بن سلمان انجام نداده است به شدت ناامید شده است.

او یک بار دیگر هم در سال ۲۰۱۹ اعلام کرده بود شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد مقامات آمریکایی و ترکیه پیش از کشته شدن جمال خاشقچی اطلاعاتی از قتل وی در دست داشته اند.

اخیرا هم روزنامه گاردین فاش کرد که رژیم صهیونیستی پس از چندین جلسه با مقامات سازمان اطلاعات سعودی در سال ۲۰۱۷ به شرکت جاسوسی «ان اس اُ» وابسته به این رژیم، مجوز فروش نرم افزار جاسوسی از تلفن‌های همراه به نام پگاسوس را به ریاض داده است. اطلاعات فاش شده حاکی از جاسوسی از حدود ۵۰ هزار شماره تلفن توسط مشتریان «ان اس اُ» NSO که عربستان سعودی نیز در میان آن‌ها بوده، است.از جمله شماره‌های موجود در این لیست، شماره تلفن دو زن از نزدیکان جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد سعودی است که در سال ۲۰۱۸ به دستور ولیعهد سعودی به قتل رسید.

پس از قتل خاشقچی، روزنامه نگار مخالف سعودی شرکت سایبری «ان اس اُ»  قرارداد خود را با عربستان به دلیل اینکه گفته می‌شد این کشور  از ابزار‌های هکری برای انجام جنایت‌های فجیع استفاده می‌کند، لغو کرد.