شهرخبر

سهمیه هر نفر یک مرغ!

در برخی شهرها مانند قشم مرغ سهمیه بندی شد و به هر نفر فقط یک مرغ با کارت ملی تعلق می‌گیرد.

معاصر قیمت مرغ در برخی از شهرها از کیلویی ۴۵ هزار تومان گذشت. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که فعالان صنعت پرورش مرغ می‌گویند که وضعیت تامین خوراک دام و طیور و تولید مرغ وخیم است و احتمال دارد بازار در نیمه دوم سال با مشکلات جدی‌تری مواجه شود.

علاوه بر افزایش قابل توجه قیمت مرغ، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که مرغ دوباره در برخی از شهرهای جنوب کمیاب شده است. به عنوان مثال در حال حاضر مرغ در جزیره قشم پیدا نمی‌شود و بسیاری از مرغ فروشی‌ها در این جزیره به دلیل کمبود مرغ تعطیل هستند.

برخی فروشندگان مرغ در تهران هم می‌گویند به دلیل کمبود دان، جوجه‌ریزی نسبت به ماه‌های گذشته کمتر شده است.

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در این زمینه گفت: میزان جوجه‌ریزی کم نشده است. بلکه وزن مرغ‌ها کمتر شده، به عنوان مثال در گذشته به ازای پنج کیلوگرم، دو عدد مرغ تولید می‌شد. حالا این پنج کیلوگرم به سه عدد مرغ رسیده است.

محمد یوسفی همچنین گفت: نه تنها جزیره قشم بلکه بسیاری از مغازه‌ها در ویترین‌های خود مرغ ندارند و به دلیل تحریم‌ یا دان مرغ وارد نمی‌شود یا کیفیت لازم را ندارد و همین مساله باعث شده است که مرغدارها مرغ خود را زودتر به کشتارگاه ببرند.

قیمت مرغ ۴۵ هزار تومان شد

شنیده‌ها حاکی از این است که قیمت مرغ در برخی از شهرها تا ۴۵ هزار تومان افزایش داشته است، این در حالی که نرخ مصوب مرغ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است.

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه مغا‌زه‌ها نباید مرغ را گران‌تر از ۳۵ هزار تومان بفروشند، توضیح داد: مرغ قطعه‌بندی در تهران با قیمت ۴۵ هزار تومان فروخته می‌شود اما مغازه‌ها نباید مرغ را گران‌تر از ۳۵ هزار تومان بفروشند.

یوسفی بیان کرد: احتمالا افزایش قیمت مرغ در روزهای آینده ادامه دارد و باید صبر کرد تا ببینیم در دولت جدید چه برنامه‌ریزی برای واردات و توزیع خوراک دام و طیور در نظر می‌گیرند.

‌ ناصر نبی پور، رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران هم گفته است: فشار کمبود نهاده دامی و افزایش سایر هزینه‌ها، باعث کاهش جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها شده، که عرضه تخم مرغ در ماه‌های آتی را کاهش می‌دهد.

 

منبع: تجارت نیوز