شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه اروپا#سازمان ملل

از سوی کمیساریای عالی امور پناهندگان صورت گرفت؛

سازمان ملل اتحادیه اروپا را به نقض تعهدات کنوانسیون ژنو متهم کرد

سازمان ملل اتحادیه اروپا را به نقض تعهدات کنوانسیون ژنو متهم کرد

سازمان ملل در گزارشی اروپا را متهم به عدم اجرای تعهدات خود در ارتباط با پناهجویان کرد و از جامعه جهانی خواست به تعهدات در این کنوانسیون پایبند باقی بماند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی صباح، «فیلیپو گراندی»، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در هفتادمین سالگرد تصویب کنوانسیون ژنو در مورد پناهندگان، اروپا را متهم به عدم اجرای تعهدات خود در ارتباط با پناهجویان کرد.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان همچنین از جامعه بین‌المللی خواسته است تا به اصول این کنوانسیون پای بند باقی بمانند.

رئیس کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفت: نگران وضعیت کنونی است زیرا کشورهای اروپایی و دیگر کشورها به‌طور فزاینده‌ای تلاش می‌کنند تا تعهدات مندرج در کنوانسیون ژنو را اجرا نکنند.

گراندی گفت: این کنوانسیون سنگ بنای نظام پناهندگی در جهان و تضمین‌ کننده حمایت از افرادی است که در کشور خود تحت آزار و شکنجه قرار دارند.

پیش از رئیس کمیساریای عالی سازمان ملل، همچنین «پیترا بندل»، رئیس شورای کارشناسان برای ادغام و مهاجرت نیز اتحادیه اروپا را به کوتاهی در برابر پناهجویان متهم کرده و گفته بود که این اتحادیه در بخش‌هایی قوانین بین‌المللی مربوط به پناهجویان را نقض کرده است.

دو ماه پیش نیز روزنامه بریتانیایی گاردین در گزارش تفصیلی از رفتارهای غیرقانونی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با پناهجویان خبر داده و نوشته بود: کشورهای اروپایی با پشتیبانی آژانس مرزی اتحادیه اروپا (فرونتکس) و با توسل به روش‌های غیرقانونیِ حمله وحشیانه در حین بازداشت یا انتقال پناهجویان، از جمله کودکانی که از جنگ و درگیری‌های نظامی گریخته بودند، به طور نظام‌مند مانع از ورود پناهجویان به اروپا شده‌اند.

طبق اعلام سازمان بین‌المللی مهاجرت، در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰۰ هزار پناهجو از طریق دریا و زمین وارد اروپا شده‌اند که این تعداد در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۳۰ هزار و در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۹۰ هزار نفر بوده است.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در گزارشی اعلام کرده است که در حال حاضر بیش از ۸۰ میلیون آواره در جهان وجود دارد. این رقم از سال ۲۰۱۰ تا کنون تقریباً دو برابر شده است.