شهر خبر

اعتصاب بزرگ همراه با بازگشایی مرزها!+جزییات

خبرگزاری رویترز از اعلام اعتصاب نگهبانان مرزی و مقامات گمرک کانادا همزمان با بازگشایی مرز این کشور به روی گردشگران آمریکایی پس از ۱۶ ماه بسته بودن ناشی از همه گیری خبر داد.

اعتصاب بزرگ همراه با بازگشایی مرزها!+جزییات

به گزارش منیبان؛ به نقل از این خبرگزاری انگلیسی، به دلیل شیوع ویروس کرونا بیش از ۱۶ ماه است که مرز میان کانادا و آمریکا  برای مسافرت های غیر ضروری بسته است. اما پس از اعلام بازگشایی مرز میان دو کشور همسایه و اجازه ورود آمریکایی هایی که کاملا واکسینه شده اند، اتحادیه های صنفی نمایندگان کارگران دیروز سه شنبه گفتند که نگهبانان مرزی و مقامات گمرک کانادا اعتصاب خواهند کرد؛ اقدامی که به طور بالقوه می تواند در پی رکود اقتصادی ناشی از همه گیری کووید-۱۹ باعث اخلال و آسیب به بسیاری مشاغل شود.

اتحادیه های کارگری همچنین اعلام کرده اند که اعتصاب می تواند باعث کاهش سرعت ترافیک تجاری در مرز زمینی می شود و بر روند جمع آوری عوارض و مالیات تاثیر بگذارد.

هفته گذشته، کانادا اعلام کرد که از تاریخ ۹ اوت (۱۸ مرداد) آمریکایی هایی که هر دو دز واکسن را دریافت کرده اند، اجازه ورود به خاک کانادا را دارند. مسافران سایر کشورها هم در صورت واکسینه شدن کامل از تاریخ ۷ سپتامبر (۱۶ شهریور) می توانند وارد این کشور شوند.  

اتحادیه خدمات عمومی کانادا (PSAC) و اتحادیه گمرک و مهاجرت (CIU) هم در بیانیه مشترکی اعلام کردند که اعتصاب می تواند به محض رای دادن هشت هزار و ۵۰۰ عضو اتحادیه از تاریخ ۶ اوت (۱۵ مرداد) آغاز شود. گفته می شود به بن بست رسیدن گفت و گوها در دسامبر سال ۲۰۲۰ (۲۹ آذر ۹۹) دلیل اعلام این اعتصابات است.

براساس اطلاعات انجمن صنعت گردشگری کانادا، پیش از این آغاز همه گیری کووید-۱۹، گردشگری پنجمین صنعت بزرگ این کشور آمریکای شمالی بود که ۱۰۵ میلیارد دلار کانادا (۸۳.۴ میلیارد دلار آمریکا) به تولید ناخالص داخلی کمک می کرد و یک دهم مشاغل را شامل می شد.

«کورین پالمن» معاون ارشد امور ملی فدراسیون تجارت مستقل کانادا در این خصوص گفت که این اعتصاب باعث پیچیده شدن مسائلی می شود که مشاغل کوچک با آن روبرو هستند. پالمن ضمن تاسف اور خواندن زمان تعیین شده برای اعتصاب، افزود: «این امر برای بسیاری از مشاغل کوچکی که به واردات کالا از آن سوی مرز متکی هستند، اصلا مطلوب نیست».

اما «مارک وبر» رئیس اتحادیه گمرک و مهاجرت کانادا در گفت و گو با رویترز با اشاره به اینکه رای به آغاز اعتصابات زمانی صورت گرفت که ما هیچ اطلاعی از تاریخ بازگشایی مرز نداشتیم، تاکید کرد: «اتحادیه قصد نداشت این اعتصاب همزمان با بازگشایی مرز با ایالات متحده انجام شود».

وبر ابراز امیدواری کرد که بتوانند بدون اعتصاب با دولت فدرال به توافق برسند. وی گفت که خواسته اتحادیه های کارگری شامل دستمزد بالاتر، توانایی حمل اسلحه در مناطقی مانند فرودگاه ها و رسیدگی به مسائل مربوط به محل های کار پرخطر است.

از سوی دیگر، سخنگوی دولت کانادا در بیانیه ای اعلام کرد: «دولت فدرال از اینکه اتحادیه خدمات عمومی کانادا "پیشنهاد عادلانه برای اعضای خود" را رد کرده "ناامید" است، اما همچنان آماده مذاکره است».