شهر خبر

وزیر دفاع آمریکا: درهای دیپلماسی روی کره شمالی باز است

کره شمالی

وزیر دفاع آمریکا مدعی باز بودن رویکرد دیپلماسی در قبال کره شمالی و از سرگیری مذاکرات خلع سلاح اتمی با این کشور شد.

به گزارش مشرق، وزیر دفاع آمریکا که به سنگاپور سفر کرده است مدعی باز بودن درهای گفت‌وگو با کره شمالی برای از سرگیری مذاکرات خلع سلاح اتمی شد.

به گزارش خبرگزاری «یونهاپ»، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا که در موسسه مطالعات راهبردی سنگاپور سخنرانی می‌کرد در این باره گفت: «ما در حال اجرای یک رویکرد عملی هستیم که درهای دیپلماسی با کره شمالی را باز می‌گذارد. حتی در حالی که آمادگی خود را برای جلوگیری از تجاوز و حفظ تعهدات معاهده خود حفظ می‌کنیم».

این سخنان پس از آن اعلام شد که کره  شمالی و جنوبی اعلام کردند همه خطوط ارتباطی بین دو طرف، از جمله خط تلفن نظامی از روز سه‌شنبه به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای بازسازی اعتماد و بهبود روابط متشنج  بازگشایی شد.

پیونگ یانگ در ژوئن سال گذشته با نارضایتی از عدم پیشرفت در مذاکرات خلع سلاح اتمی و همچنین در اعتراض به عدم موفقیت سئول در جلوگیری از ارسال اعلامیه‌های ضد پیونگ یانگ، همه مسیرهای ارتباطی را به طور یک جانبه قطع کرده بود.

ایالات متحده از بازگشایی خطوط تلفنی بین کره شمالی و جنوبی که بیش از یک سال قطع شده بود استقبال کرد و آن را یک گام مثبت خواند.

«جالینا پورتر» از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «ایالات متحده از گفت‌وگو و تعامل بین کره شمالی و جنوبی حمایت می‌کند و ما  معتقدیم که این گامی مثبت است. من همچنین می‌گویم که دیپلماسی و گفت وگو برای دستیابی به خلع سلاح اتمی کامل و برقراری صلح دائمی در شبه جزیره کره ضروری است».

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، «کورت کمبل» هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور اقیانوس هند و آرام، با حمایت از گفت‌وگو و ارتباط با کره شمالی، موضع مشابهی ابراز کرد.

در ماه می، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از عزم خود برای دیدار با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی سخن گفته بود. «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید نیز گفته بود که واشنگتن در سیاست خود در قبال کره شمالی تجدید نظر کرده و دیگر بر سیاست چانه‌زنی و خرید زمان تکیه نخواهد کرد.

اظهار نظر درباره مذاکرات با کره شمالی درحالی‌ است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا سه بار به صورت مستقیم با رهبر کره شمالی دیدار و در زمینه خلع سلاح اتمی در قبال رفع تحریم‌ها مذاکره کرد اما در نهایت این مذاکرات به دلیل زیاده خواهی‌های آمریکا به بن‌بست رسید و ناکام ماند.

منبع: فارس