شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اراک

مرمت و بازسازی گذر چهارسوق بازار تاریخی اراک شروع شد

خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، مرمت و بازسازی گذر چهارسوق بازار تاریخی اراک شروع شد.

مصطفی مرزبان، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: مجموعه بازار تاریخی اراک دارای 20 سرا و تیمچه بافرم و پلانی متفاوت و خاص در دوره فتحعلی شاه قاجار در مرکز بافت شهری سلطان آباد احداث شده و یکی از زیباترین بازارهای ایران محسوب می شود.

وی اظهار کرد: بازار تاریخی اراک یکی از مهمترین جاذبه های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و ارزشمند شهر اراک بشمار می رود که پس از گذشت 200 سال از عمر آن همچنان مرکز فرهنگی و اقتصادی اراک محسوب می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی با اشاره به مرمت و بازسازی نقاط حادثه خیز و خطرآفرین بازار تاریخی اراک، رقم اعتبار اختصاص یافته به این بخش از مرمت را حدود 5 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: این عملیات مرمتی در پی قرارداد با پیمانکار شروع شد.

مرزبان افزود: این عملیات شامل: مرمت بام و مرمت طاق آسیب دیده سرای نقشینه و همچنین اجرای پوشش بام و عایق رطوبتی در گذر چهارسوق بازار تاریخی اراک است.

وی بیان کرد: امسال مرمت نقاط حادثه خیز و خطرآفرین به ویژه مرمت طاق های آسیب دیده و شکسته بازار، سراها و تیمچه ها در دستور کار قرار دارد و برخی از سراها و تیمچه های بازار تاریخی اراک نیز نظیر سرای نو (راستین) با اعلام آمادگی مالکین و کسبه به صورت مشارکتی با میراث فرهنگی بزودی مرمت و بازسازی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی تأکید کرد: این مجموعه تاریخی در طول زمان دچار آسیب هایی شده که مرمت آن ضرورت دارد. بر همین اساس، سال گذشته موضوع طرح احیا و مرمت بازار تاریخی اراک در دستور کار قرار گرفت و بخشی از سراهای دارای اولویت مشمول مرمت شد و این رویه در سال 1400 نیز ادامه دارد.

مرمت و بازسازی گذر چهارسوق بازار تاریخی اراک شروع شد