شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#ترامپ#اوباما#بایدن#تحریم
گفت‌وگو|

بایدن و اجرای سیاست چماق و هویجی اوباما

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: نظر بایدن این است که باید همان چماق و هویجی که زمان اوباما و پوش بود را دوباره اعمال کند. بایدن معتقد است که سیاست ترامپیسم به شکست انجامیده و ترامپ نتوانسته با حداکثر فشار تحریم و سخت‌گیری‌ها مواضع ایران را تغییر بدهد و وارد مذاکرات شود.

«میرقاسم مؤمنی» در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به اظهارات نماینده آمریکا در امور ایران در خصوص شکست آمریکا در مذاکرات، اظهار داشت: دولت آقای ترامپ چهار سال حداکثر فشار را در ابعاد اقتصادی نظامی امنیتی به ایران وارد کرد تا ایران را تسلیم کند و بتواند آنطور که می‌خواهد که سیاست‌های خودش را تبیین کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: اما این هدف شکست خورد و آن‌ها به این نتیجه رسیدند که فشار حداکثری و هر گونه فشاری که بر ایران اعمال شده، نه تنها نتوانسته مواضع ایران را نسبت به مسائل موجود تغییر بدهد، بلکه ایران را سرسخت‌تر کرده است و مذاکرات را به سمت سخت شدن برده است.

مؤمنی با بیان اینکه سیاست آقای بایدن سیاست گفت‌وگو همراه با فشار است، افزود: به نظر آقای بایدن باید همان چماق و هویجی که زمان اوباما و بوش بود را دوباره اعمال کند. بایدن معتقد است که سیاست ترامپیسم به شکست انجامیده و ترامپ نتوانسته است با حداکثر فشار تحریم و سخت‌گیری‌ها مواضع ایران را تغییر بدهد و وارد مذاکرات شود.

وی تصریح کرد: آقای بایدن در خصوص بسته‌های تشویقی صحبت می‌کند؛ که بتواند در مقابل این بسته‌ها منافعی را به ایران بدهد و امتیازاتی بگیرد. مذاکرات برای دولت بایدن برای انتخابات دوره دومش بسیار مهم است. زیرا اگر دموکرات‌ها در این چهار سال که یک سال از آن می‌گذرد، نتوانند راهکار اساسی و خوبی برای روابط با ایران اجرا کنند، مطمئناً این دستاویزی برای جمهوری‌خواهان و تبلیغات علیه دولت بایدن و شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه خواهد شد.


مؤمنی ادامه داد: همچنین با توجه به نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه، در صورتی که آمریکا نتواند منافع ایران را تامین کند و مذاکرات سازنده انجام نشود مطمئنا سیاست‌های آن در کشور‌های دیگر همچون افغانستان، یمن، سوریه، عراق و شمال آفریقا و مناطق همجوار هم به شکست خواهد انجامید. کشور ایران نقش مهمی در سیاست‌های امنیتی منطقه دارد و تنها مربوط به چارچوب مرز‌های ایران نیست.

وی با تاکید براینکه آمریکایی‌ها به این اعتقاد دارند که باید در جهت ایجاد ثبات در منطقه غرب آسیا و اوراسیا، نیازمند ایجاد یک راهکار خوب جهت مذاکره با ایران هستند، گفت: به همین دلیل آمریکا و دولت بایدن سعی می‌کند به نوعی مذاکرات با ایران را احیا کند و ادامه بدهد.

کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: مذاکرات در خصوص مسائل هسته‌ای مطرح شده است و در تلاش هستند درخصوص موضوعات دیگر مانند مسائل منطقه‌ای موشکی نیز مذاکره کند تا بتوانند در یک پکیج کامل و جامعی با ایران به توافق برسند. اما این تنها ایده‌آل آمریکا است.

وی با یادآور شدن حرف قطعی ایران در قبال برجام، ابراز داشت: در جمهوری اسلامی ایران، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما درباره موضوعاتی بحث می‌کنیم که چارچوب آن مشخص شده است؛ برجام. آن هم زمانی که آمریکایی‌ها به تعهدات خودشان آنطور که در برجام قید شده است، عمل کند. این پیش شرط ایران است.

مومنی در پایان خاطرنشان کرد: الان نه تعهداتی از سوی آمریکا انجام گرفته است و این مذاکرات در مسیر قرار گرفته است. باید صبر کنیم ببینیم در آینده برای مسیر مذاکرات چه اتفاقی می‌افتد و آیا روند مذاکرات ادامه خواهد داشت یا خیر.

 

 

انتهای پیام/