شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#غزه

تشدید محاصره غزه با گذشت ۲ ماه از آتش‌بس؛ نیازهای معیشتی فلسطینی‌ها گروگان رژیم صهیونیستی/ گزارش اختصاصی


تشدید محاصره غزه با گذشت 2 ماه از آتش‌بس؛ نیازهای معیشتی فلسطینی‌ها گروگان رژیم صهیونیستی/ گزارش اختصاصی

با وجود گذشت بیش از دو ماه از آتش‌بس، محاصره کُشنده نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی بر تمام ابعاد و جنبه‌های زندگی فلسطینیان تأثیر گذاشته است و رژیم اشغالگر همچنان به محاصره این منطقه و مانع‌تراشی گسترده در برابر ورود نیازهای اساسی مردم ادامه می‌دهد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نوار غزه، شصت روز از آتش‌بس می‌گذرد. محاصره کُشنده نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی بر تمام ابعاد و جنبه‌های زندگی مردم این منطقه تأثیر منفی گذاشته است.

 

 

«کرم ابو سالم»، تنها گذرگاه اقتصادی است که نیازهای معیشتی ساکنان غزه را تأمین می‌کند. رژیم اشغالگر اسرائیل اخیرا اجازه گشایش جزئی آن و در یک پروتکل جدید را داده است .

«رامی ابوالریش»، مدیرکل گذرگاه‌ها و تجارت نوار غزه به خبرنگار تسنیم می‌گوید: آنچه رژیم اشغالگر اجازه آن را داده است. ورود چند کامیون حامل کالاها و محصولات پلاستیکی و چوبی است. رژیم اشغالگر همچنان از ورود مواد اولیه کارخانه‌ها جلوگیری می‌کند که این امر به فلج شدن کامل کارخانه‌ها انجامیده است.در حالی که ما از آغاز محاصره با میانگین بالای بیکاری روبرو هستیم، رژیم اشغالگر همچنین مانع ورود مصالح ساختمانی به نوار غزه می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است : پیامدهای محاصره نوار غزه از سوی رژیم اسرائیل بخش‌های حیاتی مانند برق و آب را تحت تأثیر قرار داده است. علاوه بر آن سبب افزایش نرخ بیکاری و مانع روند بازسازی منطقه شده است.

«محمد ثابت» سخنگوی شرکت توزیع آب غزه به خبرنگار تسنیم می‌گوید: شکاف کسری بودجه بین آنچه فراهم و آنچه مورد نیاز است، بسیار بزرگ است و ما نمی‌توانیم، این شکاف را پر کنیم. این امر بسیاری از بخش‌ها و زندگی بسیاری از شهروندان را تهدید می‌کند.

«یحیی السراج» شهردار غزه نیز در این زمینه خاطر نشان می‌کند: سیزده پروژه در حال اجرا متوقف شده که سبب افزایش رنج مردم شده است. تنها در شهر غزه شانزده پروژه وجود دارد که به دلیل نبودن مواد مورد نیاز به تأخیر افتاده و به پیمانکاران واگذار نشده است. ما نگران تشدید مشکلات در صورت ادامه محاصره غزه هستیم.

تحلیلگران بر این باورند که سیاست اقتصادی کنونی در برابر نوار غزه رویکردی است که کابینه جدید اسرائیل مقرر کرده است و اجرای این سیاست پس از سه جنگ صورت گرفته علیه غزه سابقه نداشته است.

«اسامه نوفل» تحلیلگر مسائل اقتصادی به خبرنگار تسنیم می‌گوید: برنامه جدید کابینه اسرائیل مبتنی بر این است که منابع ارز خارجی نوار غزه کاملا از بین برود . وقتی پیشنهاد می‌شود که کمک مالی قطر به غزه تنها از طریق بن کالا یا مواد غذایی وارد شود، هدف از آن،‌ جلوگیری از سرازیر شدن منابع مالی به نوار غزه است و یکی از خطرناک‌ترین و بدترین طرح‌ها و نقشه‌هاست که تاکنون هیچ یک از کابینه‌های گذشته چنین رویکردی را اتخاذ نکرده بودند.

در سایه این متغیرها و وعده‌ها، مقاومت دست خود را روی ماشه می‌گذارد. وعده‌های نهادهای بین‌المللی مبنی بر اینکه شرایط اقتصادی به مرحله قبل از نبرد «شمشیر قدس» بازمی‌گردد. مردم نوار غزه با نگرانی و انتظار فراوان در شرایط محاصره زندگی می‌کنند.

محاصره‌ای که به اعتقاد ناظران، تلاشی از سوی رژیم اسرائیل برای بی محتوا و بی اثر کردن پیروزی است.در حالی که مقاومت می‌گوید هرگز اجازه تحقق چنین امری را نخواهد داد.حتی اگر به دور جدیدی از رویارویی و جنگ منجر شود

انتهای پیام/