شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#بن سلمان

مرکز امنیت داخلی اسرائیل: سیاست‌های بن سلمان عربستان را گرفتار کرده است


مرکز امنیت داخلی اسرائیل: سیاست‌های بن سلمان عربستان را گرفتار کرده است

مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که سیاست‌های بن سلمان جایگاه عربستان را متزلزل می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی رای الیوم، مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در مطالعه جدید خود به قلم «یوآل گازنسکی» مجموعه‌ای از مطالعات استراتژیک را به «اسحاق هرتزوگ» رئیس جدید این رژیم تحویل داده و در آن به مهمترین چالش‌های پیش روی اسرائیل و نیز توصیه‌هایی به محافل تصمیم‌گیری در تل‌آویو اشاره کرده است.

در این تحقیقات آمده همانطور که طی 5 سال گذشته مرکز مطالعات امنیت داخلی اسرائیل تاکید کرده بود، ایران همچنان در صدر لیست تهدیدات علیه اسرائیل قرار دارد و تهدید جمهوری اسلامی ایران برای اسرائیل هم یک تهدید استراتژیک و هم موجودیتی است.

مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی همچنین بار دیگر تاکید کرد که حزب الله لبنان همچنان یک خطر استراتژیک برای اسرائیل محسوب می‌شود و مقاومت لبنان دارای موشک‌هایی است که می‌توانند سرتاسر اسرائیل را هدف بگیرند، تاسیسات هسته‌ای اسرائیل نیز ضمن همین اهداف قرار دارد.

مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در ادامه گزارش خود به نقش عربستان سعودی در تحولات منطقه پرداخته و اعلام کرد، سیاست خارجی عربستان بعد از انتصاب «محمد بن سلمان» به عنوان ولیعهد این کشور با گذشته متفاوت است.

نویسنده این گزارش افزود، مشکلاتی که محمد بن سلمان در سطح داخلی و منطقه‌ای با آن مواجه شده بسیاری را در اسرائیل و نیز کشورهای غربی واداشته تا میزان تمایل خود را نسبت به عربستان کاهش داده و توجهشان بیشتر به سمت «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی معطوف شود.

بر اساس مطالعه مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، با تغییر رئیس جمهور آمریکا و ورود «جو‌بایدن» به کاخ سفید که شروع به مذاکرات با ایران درباره پرونده هسته‌ای این کشور کرده و عربستان را به شدت مورد انتقاد قرار داد موجب شد تا موقعیت استراتژیک عربستان سعودی تحت تاثیر قرار بگیرد و این کشور شاهد هجمه‌های دیپلماتیکی بود که بی‌سابقه تلقی می‌شود.

یوآل گازانسکی در ادامه گفت، محمد بن سلمان اکنون شروع به شلیک در همه جهات کرده اما این بار نه با اسلحه؛ بلکه با استفاده از توانایی‌های اقتصادی خود در خاورمیانه و موقعیت عربستان به عنوان خادم اماکن مقدس اسلامی. ولیعهد سعودی همچنین تلاش می‌کند تا با این اقدامات عربستان را به جایگاه طبیعی خود برگردانده و زمینه را برای صعود خود به تاج و تخت پادشاهی فراهم کند.

این پژوهشگر صهیونیست تاکید کرد که ضعف عربستان در برابر ایران و افزایش سوالات در خصوص اینکه آیا آمریکا آمادگی ایستادن کنار عربستان را دارد یا نه در حال حاضر تبدیل به چالش اصلی استراتژی عربستان شده است. همچنین شک و تردیدهای زیادی در خصوص موفقیت عربستان برای رفع تهدیدات موجود و مقابله با آنها و بهبود جایگاه این کشور در داخل و خارج وجود دارد.

در این گزارش همچنین تاکید شده که همه اقدامات محمد بن سلمان مطابق با منافع اسرائیل نیست؛ به ویژه هنگامی که هدف آن رسیدن به توافق با ایران باشد، چرا که این موضوع به تشکیل جبهه منطقه‌ای علیه ایران که اسرائیل در صدد ایجاد آن بوده و عربستان سنگ بنای آن محسوب می‌شود آسیب می‌زند.

روی کار آمدن دولت جدید در ایالات متحده، تصمیم بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران، تشکیل کابینه جدید اسرائیل و افزایش اختلافات و تنش‌ها در جامعه صهیونیستی از دیگر موضوعاتی بود که در این مطالعه مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی مورد بررسی قرار گرفته و به رئیس جدید این رژیم تحویل داده شد.

 

انتهای پیام/