شهر خبر

افغانستان خواستار توقف اخراج پناهجویان از اروپا شد


افغانستان خواستار توقف اخراج پناهجویان از اروپا شد

دولت افغانستان اعلام کرد که شرایط مناسب در این کشور مهیا نیست و اخراج پناهجویان افغان از کشورهای اروپایی باید متوقف شود.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «محمد رضا باهر» معاون سخنگوی وزارت امور مهاجرین افغانستان اظهار داشت که کشورهای اروپایی باید اخراج پناهجویان افغان را متوقف کنند زیرا شرایط بازگشت‌ برای آنها مهیا نیست.

وی افزود که از آغاز سال جاری میلادی 309 پناهجوی افغان از اروپا اخراج شده است که بیشتر آنها از آلمان و کشور سوئد به کابل بازگردانده شدند.

باهر با اشاره به افزایش ناامنی‌ در ولایت‌های افغانستان اظهار داشت که دولت از اتحادیه اروپا به طور رسمی خواسته است که اخراج پناهجویان افغان را از کشورهای عضو این اتحادیه متوقف کند.

معاون سخنگوی وزارت امور مهاجرین افغانستان به صدای آمریکا گفت که بر اساس اعلامیه مشترک افغانستان و اتحادیه اروپا، هرگاه شرایط برای بازگشت پناهجویان دشوار باشد، حکومت افغانستان این تصمیم را به طرف مقابل ابلاغ می‌کند.

وی ادامه داد که بر اساس همین اعلامیه مشترک، شرایط کنونی افغانستان برای بازگشت مناسب نیست، و حداقل برای سه ماه آینده اخراج پناهجویان متوقف شود.

باهر خاطرنشان کرد که به درخواست دولت افغانستان تاکنون کشورهای سوئد، نروژ و فنلاند پاسخ مثبت داده‌اند و امیدواریم که سایر کشورها مانند آلمان نیز موافقت کند.

بر اساس آمار وزارت امور مهاجرین افغانستان، در حال حاضر حدود 770هزار افغان در کشورهای اروپایی پناهجو شده‌اند اما هنوز به درخواست پناهندگی حدود 20 درصد از آنها پاسخی داده نشده است.

انتهای پیام/.