شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپایی#واکسن#کشورهای اروپایی

طرح دولت‌های اروپایی برای اجباری کردن واکسیناسیون عامل اعتراضات گسترده در سراسر قاره سبز


طرح دولت‌های اروپایی برای اجباری کردن واکسیناسیون عامل اعتراضات گسترده در سراسر قاره سبز

اخیرا دولت‌های کشورهای اروپایی برای پیشبرد اهداف خود و به منظور تسریع کمپین واکسیناسیون سراسری، طرح اجباری شدن واکسن را در دستور کار قرار داده‌اند که این مسئله موجبات خشم و اعتراض بسیاری شهروندان را فراهم کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، "دویچه وله" آلمان در گزارشی به آشفتگی ها و آشوب هایی که مسئله واکسن و طرح های سردمداران اروپا در این باره ایجاد کرده پرداخت و نوشت: منحنی تزریق واکسن در بسیاری کشورهای اروپای اخیرا مسطح شده است. بعد از اینکه در اوایل سال جاری میلادی بخصوص کمبود شدید واکسن کمپین واکسیناسیون را در ببسیاری کشورها متوقف کرد، اما حالا (با برطرف شدن این مشکل) مسئله کاهش فزاینده تمایل شهروندان برای تزریق واکسن ایجاد شده است.

این شرایط با توجه به شیوع ویروس دلتا به مذاق بسیاری از سیاستمداران مسئول در اتحادیه اروپا خوش نمی آید. در چندین کشور اروپایی مجددا بحث ها در این باره بالا گرفته است که آیا باید محدودیت های متفاوتی برای افراد واکسینه شده و واکسینه نشده مد نظر قرار گیرد، یا اینکه مصونیت گله ای باید از طریق طرح واکسیناسیون اجباری حاصل شود.

"دویچه وله" در ادامه این گزارش نوشت: در حالی که آلمان همچنان در این باره بحث می کند برخی کشورها برای رسیدن به اهداف خود در این راستا دست به کار شده اند. در این میان بخصوص طرح اجباری شدن واکسن برای برخی مشاغل (که در برخی کشورهای اروپایی اجرایی شده است) همه جا مورد استقبال قرار نگرفته است و در بسیاری کشورها اعتراضاتی علیه آن شکل گرفته است.

کرونا , اتحادیه اروپا ,

در فرانسه اواخر هفته گذشته بیش از 160 هزار نفر علیه طرح دولت برای تشدید قواعد کرونایی اعتراض کردند. بخصوص طرح اجباری شدن واکسن برای برخی مشاغل در فرانسه از جمله کادر درمان موجبات خشم و اعتراض برخی شهروندان را فراهم کرده است. بر اساس تصمیماتی که از طرف دولت اتخاذ شده است از اواسط سپتامبر پرسنل بهداشت و پرستاری و همچنین نیروهای های امداد و امنیتی در این کشور باید اولین دوز از واکسن را تزریق کنند وگرنه باید شغل خود را کنار بگذارند. معترضان به این طرح این اقدام دولت را دخالت غیر مجاز در تعیین سرنوشت مردم می دانند.

این اعتراضات همچنین علیه طرح گواهی دیجیتالی واکسیناسیون اروپا شکل گرفته که دسترسی به برخی اماکن عمومی مانند موزه ها و مراکز خرید ، رستوران ها و بارها را برای افراد واکسینه نشده دشوار می کند. اعتراضات در فرانسه همراه با خشونت و درگیری هایی بین پلیس و معترضان هم بوده و پلیس علیه اعتراض کنندگان از گاز اشک آور و اسپری فلفل استفاده می کرد.

اپوزیسیون فرانسه هم اعتراضاتی به این طرح دولت ماکرون داشته‌اند.

در یونان هم هفته گذشته اعتراضات مجددی علیه تشدید قواعد کرونایی از طرف دولت وجود داشته است. در این کشور هم دولت طرح واکسیناسیون اجباری برای کادر درمان را از اواسط ماه جولای اعمال کرده است. البته شاغلان در این بخش ها همچنان تا اواسط آگوست زمان دارند تا واکسیناسیون را آغاز کنند و در غیر این صورت خطر تعلیق از کار بدون دستمزد برای آن ها وجود دارد. همچنین این طرح امکان استخدام آسان جایگزین برای افراد را فراهم می کند.

از ماه سپتامبر همچنین اجباری شدن واکسیناسیون برای همه کادر بهداشت و سلامت در یونان الزامی است و برای کارفرمایانی که افراد واکسینه نشده را در این بخش ها استخدام کنند تا 200 هزار یورو جریمه در نظر گرفته شده است.

همچنین دیدار از اماکن فرهنگی و مهمانسراها در یونان تنها برای افراد واکسینه شده مقدور خواهد بود.

در پنج شنبه گذشته که روز رای گیری پارلمان یونان درباره قانون برای طرح واکسیناسیون اجباری بود حدود 5 هزار نفر علیه این طرح اعتراض کردند. بر اساس گزارش های رسانه ای حدود 3 هزار نفر درآتن پایتخت یونان به خیابان ها آمدند و پلیس برای دور نگهداشتن آن ها از ساختمان پارلمان از گاز اشک آور و ماشین آب پاش استفاده کرد.

همچنین در ایتالیا هم طرح اجباری شدن واکسن برای پرسنل بهداشت و درمان از اواخر ماه مارس منجر به اعتراضاتی شده که علیه تشدید قواعد کرونایی در این کشور هم بوده است. اخیرا در بسیاری شهرهای بزرگ ایتالیا هزاران نفر علیه تصمیم دولت این کشور که از 6 آگوست دسترسی به بسیاری اماکن عمومی را تنها با ارائه گواهی سبز امکان پذیر دانسته است اعتراض کردند.

بر اساس این طرح دولت کسی که مثلا می خواهد به باشگاه بدنسازی، استخر، موزه و یا رستوران برود باید گواهی واکسیناسیون، گواهی بهبود یافتن از بیماری کرونا و یا تست کرونای منفی که به تازگی انجام شده است را ارائه دهد.

اخیرا آمار مبتلایان به کرونا با شیوع ویروس دلتا در بسیاری کشورهای اروپایی افزایش چشمگیری داشته و بسیاری از مقامات این اتحادیه گسترش طرح واکسیناسیون را تنها راه برای مبارزه و مهار این بحران می دانند.

مقامات اروپایی برای ترغیب شهروندان به تزریق واکسن از راهکارهای مختلف از جمله تهدید و ترغیب و طرح های اجباری تزریق واکسن استفاده می کنند.

اجباری شدن واکسیناسیون در آلمان هم مخالفان و موافقان زیادی پیدا کرده است

در این بحث ها رئیس حزب لیبرال دموکرات با این طرح مخالفت کرده است. وی در این باره گفته است: من این راهکار را در آلمان درست نمی دانم، اما این مسئله واضح است که ما باید وارد عمل شویم. وی به جای اجرای این طرح خواستار در پیش گرفتن استراتژی تست گیری های منظم شده است.

وزیر دادگستری و خانواده آلمان هم اجرای چنین طرحی را رد کرده و آن را عملی ندانسته و گفته است: تزریق واکسن پیش شرطی برای انعقاد یک قرارداد کاری نمی تواند باشد.

"فرانک اولریش مونتگومری"، رئیس انجمن پزشکی آلمان هم در نظر گرفتن آزادی های بیشتر برای افراد واکسینه شده که اخیرا از طرف رئیس دفتر صدر اعظم آلمان مطرح شده است را راهکار درستی می داند.

هورست زیهوفر، وزیر کشور آلمان هم آزادی های بیشتر برای واکسینه شده ها را اقدام درستی دانسته و در عین حال با طرح اجباری شدن واکسن مخالفت کرده است.

وی افراد واکسینه نشده را به ایجاد محدودیت در شرکت در رویدادهای اجتماعی تهدید کرده است.

وی هم زمان اعلام کرده است: ما باید انسان ها را متقاعد کنیم که واکسن بزنند.

انتهای پیام/