شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#بروز#افغانستان#وزیر دفاع

روسیه: در صورت بروز هر تهدیدی به تاجیکستان کمک نظامی خواهیم کرد


روسیه: در صورت بروز هر تهدیدی به تاجیکستان کمک نظامی خواهیم کرد

وزیر دفاع روسیه در نشست وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای با اشاره به اینکه اوضاع در افغانستان از کنترل خارج شده، گفت: در صورت بروز هر تهدیدی از جانب افغانستان به تاجیکستان کمک نظامی خواهیم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی شایگو" وزیر دفاع روسیه امروز (چهارشنبه) در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگ‌های در دوشنبه اعلام کرد، اگر امنیت جمهوری تاجیکستان در رابطه با روند اوضاع در کشور همسایه- افغانستان در معرض تهدید قرار بگیرد، پایگاه نظامی 201 روسیه تمامی کمک‌های نظامی لازم را به این کشور ارائه خواهد داد.

به گفته وی، واضح است که  مأموریت آمریکا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان شکست خورده و اوضاع در این کشور دیگر از کنترل خارج شده و وخامت وضعیت در مناطق شمالی افغانستان و خروج جمعی نیروهای نظامی این کشور به خاک تاجیکستان و ازبکستان، گویای این واقعیت است که توافقات بین آمریکا و جنبش طالبان مورد اجرا گذاشته نشده است.  

شایگو گفت: «مقامات مسکو به روند اوضاع در افغانستان و تلاش برای انتقال نیروهای تروریستی به خاک تاجیکستان بی‌توجه نیستند و به همین دلیل ، در صورت بروز هر نوع تهدید امنیتی برای تاجیکستان که متحد ما و عضو پیمان امنیت جمعی است، مسلماً  روسیه به آن واکنش نشان داده و پایگاه نظامی 201 در خاک این جمهوری، به منظور تأمین امنیت و ثبات در منطقه وارد عمل خواهد شد.»

وزیر دفاع روسیه یادآور شد که ساختارهای نظامی روسی انتقال فعال نیروهای تروریستی گروه داعش به افغانستان از کشورهای مختلف از جمله از سوریه و لیبی را ثبت کرده‌اند و تحرکات داعشی‌ها در این جهت گیری کاملاً جدی است.

سرگئی شایگو همچنین در دیدار خود با وزیر دفاع تاجیکستان نیز یادآور شد که افزایش فعالیت تروریست‌ها در خاک افغانستان بعد از خروج عجولانه نیروهای خارجی از این کشور، نیازمند اتخاذ تدابیر مناسب است و در این زمینه، روسیه کمک‌های لازم را به دوستان خود در تاجیکستان خواهد نمود.  

به گفته وی، در همین رابطه و به منظور آمادگی برای دفع هر نوع تهدید تروریستی از طرف افغانستان، برگزاری برخی مانورهای نظامی مشترک در چارچوب توافقات مربوط به سازمان پیمان امنیت جمعی برنامه ریزی شده است.

انتهای پیام/