شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#جایگزین#انرژی

جایگزین جدید و کارآمد باتری‌های لیتیوم یونی با ۹۰ درصد هزینه کمتر!

جایگزین جدید و کارآمد باتری‌های لیتیوم یونی با ۹۰ درصد هزینه کمتر!

باتری‌های آهن-هوا انرژی را با ۱۰ درصد از هزینه باتری‌های لیتیوم یونی ذخیره می‌کنند و "جف بزوس" و "بیل گیتس" نیز از یک پروژه آزمایشی جدید ذخیره‌سازی انبوه باتری‌های آهن و هوا پشتیبانی می‌کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، شرکت "فرم انرژی" واقع در بوستون در حال ساخت یک سیستم آزمایشی بزرگ ذخیره انرژی با باتری‌های هوا-آهن است که امیدوار است منجر به کلاس جدیدی از سیستم‌های ذخیره انرژی چند روزه و مقرون به صرفه شود.

این پروژه آزمایشی در مقیاس تجاری با هدف امکان ذخیره سازی ارزان‌تر انرژی، امکان گذر آسان‌تر از سوخت‌های فسیلی ایجاد شده است.

باتری‌های آهن و هوای این شرکت با صرف یک دهم هزینه یک واحد ذخیره سازی باتری لیتیوم یونی ساخته شده است و حداکثر ۱۰۰ ساعت انرژی ذخیره می‌کنند.

آنطور که شرکت "فرم انرژی" بیان می‌کند، انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر بدین معنی است که شبکه الکتریکی اکنون با یک چالش روبرو است و آن، نحوه مدیریت و ذخیره چند روزه انرژی‌های تجدید پذیر بدون از بین بردن قابلیت اطمینان یا مقرون به صرفه بودن آن است.

سیستم "فرم انرژی" برای ذخیره ارزان مقدار زیادی انرژی تجدیدپذیر که به وسیله منابع انرژی باد و خورشید بدست آمده، طراحی شده است. سپس برق تولید شده را فقط در صورت نیاز و در زمان‌هایی که این منابع انرژی به دلیل شرایط آب و هوایی، انرژی کمتری تولید می‌کنند، آزاد می‌کند.

این شرکت بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برای تجاری‌سازی سیستم باتری آهن و هوای خود جمع کرده است و سرمایه‌گذاران سرشناسی از جمله "بیل گیتس" و "جف بزوس" از آن پشتیبانی کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۷ شرکت "تسلا" بزرگترین سیستم باتری جهان را در استرالیای جنوبی ساخت. اگرچه امروزه این سیستم همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد و تا حد زیادی موفقیت آمیز تلقی می‌شود، اما باتری‌های لیتیوم-یون گران و مستعد فرسایش هستند، به این معنی که نیاز به گزینه‌های جایگزین وجود دارد.

باتری‌های هوا-آهن شرکت "فرم انرژی" ممکن است همان جایگزین مورد نظر باشند. این شرکت توضیح می‌دهد که آهن برای این سیستم ایده‌آل است، زیرا یکی از ایمن‌ترین، ارزان‌ترین و فراوان‌ترین مواد روی زمین است.

از آنجا که این سیستم با کمتر از یک دهم هزینه سیستم باتری‌های لیتیوم-یون ساخته شده است، می‌تواند انرژی ذخیره شده شبکه را با قیمتی قابل رقابت با نیروگاه‌های رایج در اختیار شبکه قرار دهد.

باتری‌های هوا-آهن از طریق "اکسیداسیون برگشت‌پذیر آهن" کار می‌کنند. آنها برای تخلیه و آزادسازی انرژی، فرآیند زنگ زدگی را با قرار دادن هزاران گلوله آهن ریز در هوا آغاز می‌کنند. وقتی سیستم با جریان الکتریکی شارژ می‌شود، اکسیژن موجود در زنگ زدگی از بین می‌رود و دوباره به آهن فلزی تبدیل می‌شود.

اگرچه هنوز "فرم انرژی" عدد مشخصی را در رابطه با کارایی سیستم خود فاش نکرده است، باتری‌های آن از یک آند آهنی غول پیکر استفاده می‌کنند که به گفته این شرکت بزرگترین آند ساخته شده تاکنون در دنیا است. اندازه این سلول‌ها تقریباً یک متر مربع است و در ماژول‌های باتری تقریباً به اندازه یک ماشین لباسشویی، به صورت غوطه‌ور در یک الکترولیت مایع قرار می‌گیرد.

گزارش شده است که این سیستم بین ۱ تا ۳ مگاوات برق مداوم در هر جریب(۰.۴ هکتار) تأمین می‌کند.

"متیو جارامیلو" مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار "فرم انرژی" گفت: با استفاده از این فناوری، ما بزرگترین مانع در برابر کربن زدایی عمیق را برطرف می‌کنیم و انرژی تجدیدپذیر را در هر زمان و هر مکان مورد نیاز، حتی طی چند روز آب و هوای نامساعد یا قطع شبکه فراهم می‌کنیم.

انتهای پیام