شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت

الجمهوریه گزارش داد؛

تصویر اولیه دولت «نجیب میقاتی»/ اهمیت رایزنی با «میشل عون»

تصویر اولیه دولت «نجیب میقاتی»/ اهمیت رایزنی با «میشل عون»

یک روزنامه عرب زبان اعلام کرد که «نجیب میقاتی» در جریان دیدار با «میشل عون» در کاخ «بعبدا» تصویر اولیه‌ای از دولت آتی خود را به وی ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه «الجمهوریه» لبنان با انتشار مطلبی اعلام کرد: «نجیب میقاتی» نخست وزیر مکلف لبنان در جریان دیدار با «میشل عون» رئیس جمهور این کشور در کاخ بعبدا یک تصویر اولیه از دولت آتی خود به عون ارائه کرده است.

بر اساس این گزارش، الجمهوریه در ادامه مطلب خود آورده است: میقاتی در دیدار با عون اعلام کرده است که توزیع پست‌های وزارتخانه‌ای طبق دسته بندی‌هایی که بر اساس مذاهب انجام شده‌اند، صورت خواهد گرفت.

این روزنامه لبنانی همچنین عنوان کرده است: در واقع، این تصویر اولیه میقاتی از تشکیل دولت آینده پس از رایزنی‌های غیرالزام آور وی با طرف‌های پارلمانی شکل گرفته است. البته میقاتی، عون را در جریان برخی دیگر از جزئیات مربوط به دولت آتی خود قرار داده است.

الجمهوری همچنین عنوان کرده است: میقاتی تأکید کرده است که دولت او متشکل از ۲۴ وزیر خواهد بود و نه ۲۰ وزیر. البته اطلاعات دقیقی از ۶ وزارتخانه‌ای که میقاتی مد نظر دارد، در دست نیست، زیرا پیشتر این وزارتخانه‌ها در ۱۸ وزارتخانه دیگر ادغام شده بودند.

«نجیب میقاتی» معتقد است که دولت او جز با رایزنی و مشورت با «میشل عون» تشکیل نخواهد شد این روزنامه در ادامه مطلب خود آورده است: میقاتی قصد دارد وزارت دارایی را به یک شخصیت شیعی بسپارد. این اولین بار است که قرار است چنین اتفاقی رخ دهد. از سوی دیگر، وزرای تکنوکرات در دولت آتی میقاتی نقش مهمی خواهند داشت.

الجمهوریه همچنین تأکید کرده است: قرار است میقاتی وزارتخانه‌های امنیتی را میان مذاهب مختلف تقسیم کند. به عنوان مثال، او قصد ندارد وزارتخانه‌های دادگستری و کشور را به شخصیت‌هایی از یک مذهب واحد بسپارد.

این روزنامه عرب زبان افزوده است: میقاتی تلاش دارد از سهمیه بندی‌های حزبی اجتناب کند و دولت خود را بر مبنای اصل «مشارکت» تشکیل دهد. او معتقد است که دولت تنها پس از مشورت و رایزنی با رئیس جمهور تشکیل خواهد شد و وزرای مسیحی و مسلمان در آن نقش آفرینی خواهند داشت.

پیش از این میقاتی با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان دیدار و گفتگو کرده بود. میقاتی پیشتر در سخنانی گفته بود: به دنبال تشکیل دولت تکنوکرات هستم. تشکیل دولت تکنو سیاسی ممکن نیست. ما باید دولتی بدون حضور احزاب سیاسی تشکیل دهیم.

این مقام لبنانی در ادامه گفت: ما به زودی ۸۵۰ میلیون دلار از صندوق بین‌المللی پول دریافت خواهیم کرد. جامعه بین المللی تضمین داده که مانع از فروپاشی لبنان شود. برنامه ما برای نجات کشور کاملاً جدی است.

وی تصریح کرد: من با میشل عون رئیس جمهور لبنان دیدار کردم و او مرا در جریان نتیجه رایزنی‌های الزام آور قرار داد و مرا مأمور تشکیل دولت جدید کرد. از عون و همه نمایندگان چه آنهایی که مرا مورد تأیید قرار دادند و چه آنهایی که مورد تأیید قرار ندادند، تشکر می‌کنم. خواهان همکاری برای یافتن راهکار مطلوب هستم. من خواستار اعتماد مردم لبنان هستم.

«جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی لبنان هم در اظهاراتی گفته بود: به میقاتی برای تشکیل دولت کمک خواهیم کرد. با این حال، جریان آزاد ملی در دولت جدید لبنان شرکت نمی‌کند زیرا میقاتی نامزد مورد نظر ما نبوده است.