شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کردستان

شادی مردم استان کردستان بعد از ثبت جهانی اورامان | ظرفیت‌های گردشگری نهفته‌ای که شکوفا شد+تصاویر

مراسم جشن مردم و مسئولان استان کردستان به‌مناسبت ثبت جهانی اورامان در سنندج برگزار شد.

شادی مردم استان کردستان بعد از ثبت جهانی اورامان | ظرفیت‌های گردشگری نهفته‌ای که شکوفا شد+تصاویر

هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان‌های روانسر، پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه را شامل می‌شود. بخش اصلی منظر فرهنگی اورامان شامل دره‌های ژاوه رود، اورامان تخت و لهون است.

منظر فرهنگی اورامان در استان‌های کرمانشاه و کردستان با حدود 409 هزار هکتار عرصه و حریم قرار دارد که 106 هزار هکتار آن مربوط به عرصه و 303 هزار هکتار نیز جزو حریم است.

اورامان منطقه‌ای فرهنگی در غرب کشور بین دو استان کردستان و کرمانشاه واقع شده که دارای کوه‌های سربه فلک کشیده و رود‌های خروشان است، این منطقه دارای قدمت تاریخی با پیشینه‌ای کهن فرهنگی، آداب و رسوم و نماد‌های فرهنگی ویژه‌ای است که هر کدام از این نماد‌ها روشنگر گوشه‌هایی از زوایای فرهنگ غنی و پربار این منطقه را نمایان می‌کند.

پرونده ثبت جهانی اورامان از چندسال گذشته مطرح و در جریان است که امروز در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو مورد تأیید اعضا قرار گرفت و مطالبه و آرزوی دیرینه مردم محقق شد.

در همین راستا؛ مراسم جشن و سرور مردم امشب به مناسبت ثبت جهانی اوارامان با حضور استاندار، مسئولان استانی و اقشار مختلف مردم در عمارت خسروآباد سنندج برگزار شد.

یعقوب گویلیان؛ مدیرکل پیراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان در این مراسم با بیان اینکه ثبت جهانی اورامان اتفاقی است که برای سالیان سال در این منطقه و استان ماندگار خواهد شد، اظهار داشت: امیدواریم این رویداد باعث ترقی و پیشرفت منطقه و استان شود.

وی افزود: از این به بعد ثبت جهانی اورامان باعث انعکاس هنر، عرفان، زبان سنت و ...هورامان و منطقه به جهان می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی کردستان یادآور شد: روش‌های زندگی مردم اورامان و ارتباط آنها با طبیعت در سالیان سال حفظ شده و همین عامل اصلی برای ثبت جهانی هورامان شد‌اما باید شرایط کافی برای حفظ این شرایط زندگی فراهم شود.

وی بیان کرد: سازمان جهانی گردشگری با انجام تبلیغات، ظرفیت‌های اورامان را به مردم جهان معرفی می‌کند و همین باعث ترویج گردشگری در استان و منطقه هورامان خواهد شد.

گویلیان در پایان سخنان خود گفت: ثبت جهانی اورامان مشترک بین استان‌های کردستان و کرمانشاه است و باید با دید مشارکت به این مهم نگاه کنیم.

گفتنی است؛ پیشینه سکونت در منطقه اورامان به پیش از تاریخ برمی‌گردد که کشف قباله‌های اورامان وجود حاکمیت آشوریان، مادها، هخامنشیان و یونانیان را تأیید کرده است.

در ادامه تصاویر آرشیوی از جاذبه‌ها و ظرفیت‌های منطقه اورامان را از دریچه دوربین خبرنگار تسنیم که قبل از شروع بیماری کرونا ثبت شده است را  با هم ببینیم:

 

 
 
 
 
 
 

 

منبع: تسنیم