محمد ملک ثابت مدیر کل  حقوقی و مالکیت فکری حوزه هنری انقلاب اسلامی   با خبرنگار برنا، اظهار داشت: حوزه هنری امین دفتر مقام معظم رهبری در اماکن فرهنگی است که مالکیت بسیاری از آن‌ها به مصادره‌ اماکنی مربوط می‌شود که پیش از انقلاب فعالیت‌هایی مغایر با اخلاق اسلامی و خانواده ایرانی داسته  و در مسیری چند ساله به حوزه هنری واگذارشده .

ملک ثابت خاطرنشان کرد: در سال 1392 مقرر شد که به منظور گسترش فضای فرهنگی انقلاب اسلامی تعدادی از سینماها به حوزه هنری تعلق بگیرد تا این نهادبتواند این مراکز را فعال و احیا کند. در همین سال به پیشنهاد رئیس وقت حوزه هنری برخی سینماها پس از بررسی‌های متعدد در بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد اجرایی فرمان امام و کمیته امداد چندین سینما به حوزه هنری تعلق گرفت.

او افزود: برخی از این سینماها که در شهرهای مختلف وجود داشت مخروبه‌ای بیش نبود و ما با مذاکرات لازم این مکان‌ها را تحویل و برنامه‌هایی برای احیا یا مدیریت داشتیم. بسیاری از این سینماها با توجه به نحوه ساختی که دارند در مکانی احداث شده‌اند که دیگر موقعیت مناسبی برای عبور و مرور ندارند و در محلی از شهر هستند که برای وجود یک سینما مناسب به نظر نمی‌رسد. سال 1392 در شهر مقدس مشهد هم سینماهای قدس، آسیا و استقلال به حوزه هنری تعلق گرفت.

مدیر امور حقوقی حوزه هنری در ادامه گفت: در محل سینما استقلال زمانی که به حوزه هنری تعلق گرفت هیچ بنایی وجود نداشت و فقط یک زمین بود. سینما آسیا که از سال 1372 در اختیار کمیته امداد بود سال 94 که به حوزه هنری تعلق گرفت تنها یک مخروبه بود و همان زمان با توافق کمیته امداد و شهرداری شهر مشهد قرار بود که مجوز ساخت محلی مسکونی تحت پوشش کمیته امداد صادر شود. سینما قدس هم آن زمان یک سینمای نیمه فعال بود که شرایط مطلوبی نداشت.

ملک ثابت خاطرنشان کرد: در تصمیمی که حوزه هنری برای گسترش فضای فرهنگی گرفت قرار شد در طبقه ششم مجتمع تجاری فرهنگی مهر کوه‌سنگی 11 سالن سینمایی احداث شود و بودجه احداث این 11 سالن از منابع مختلف تأمین شد که البته کافی نبود و در نهایت سینما قدس به عنوان ما به ازای بخشی از وجه خرید طبقه ششم مجتمع مهر کوه سنگی به مالک آن داده شد و سینما آسیا را که رو به تخریب بود برای تأمین بودجه لازم به مزایده گذاشتیم. کسانی که سینما آسیا را در سال‌های اخیر دیده‌اند می‌دانند که این سینما ساختمانی مستحکم نداشت و در واقع یک مین فعال در شهر به حساب می‌آمد که رو به انهدام بود. تمام این تصمیمات کاملاً قانونی بود و هیچ تصمیم شخصی گرفته نشده و قطعاً ساخت 11 سالن سینما در مجتمع مهر کوه سنگی اتفاق بسیار خوبی برای جوانان علاقه‌مند به سینمای شهر مشهد رخ داده است.

او افزود: در مجموعه بهمن سبز که متعلق به حوزه هنری است حدود 400 نفر کار می‌کنند که خانواده‌هایشان از این مجموعه ارتزاق می‌کنند و در این مدت که شیوع ویروس کرونا سینماها را تعطیل کرده بود هیچکس سراغی از ما نگرفت اما با وجود تعطیلی سینما، نیروهای ما بیکار نبودند و با افتخار در این دوران تعطیلی سینماها با همت این دوستان سالن‌های ما تقریباً دو برابر شد. در شهر مشهد سینما آفریقا که یک سالن داشت امروز سه سالن دارد و در شهرهایی چون اهواز، سبزوار، آبادان، اصفهان و تبریز و... سالن‌های سینمای بسیاری احداث شد و امروز حدود 200 سالن سینما داریم که پیش از کرونا تعدادشان بسیار کمتر بود. سالن‌هایی که بسیار مدرن هستند و دیگر آن ویژگی‌های فرسوده گذشته در آن‌ها دیده نمی‌شود.

ملک ثابت در پایان گفت: متأسفانه تقارن ریزش ساختمان سینما آسیا و مجوز قانونی که مالک سینما قدس گرفته بود باعث شد تا اظهاراتی خلاف واقعیت بیان شود. اگر دوستان در ادرات مشهد به ما اعلام می‌کردند که این سینما نباید تخریب شود قطعاً ما همکاری می‌کردیم اما اینگونه نیست و این سینما بدون هیچ مشکل قانونی اوارش جمع اوری  شده و در عوض 11 سالن در مجتمع مهر کوه سنگی ساخته می‌شود که به نظر من قطعاً به نفع مردم مشهد و جوانان فرهنگی آن است.