به گزارش خبرگزاری انگلیسی «رویترز» دبیر کل ناتو گفت که در گفت‌‌وگو با «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان به او اطمینان داده که ناتو به حمایت از این کشور ادامه خواهد داد .

استولتنبرگ در حساب توییتر خود نوشت: «گفت‌وگوی خوبی را امروز با رئیس جمهور افغانستان داشتم. وضعیت امنیتی در افغانستان همچنان چالش برانگیز است و نیاز به توافق دارد. ناتو به حمایت از افغانستان از جمله از طریق مالی، حضورغیرنظامیان و آموزش‌های خارج از کشور ادامه خواهد داد.»

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

همزمان با این خروج، حملات طالبان در بخش‌های مختلف افغانستان افزایش یافته و تنها در دو ماه گذشته، نزدیک به ۲۰۰ شهرستان به دست این گروه سقوط کرد.

دفتر مطبوعاتی منطقه نظامی مرکزی روسیه نیز  روز سه‌شنبه اعلام کرد بیش از ۱۵۰۰ نظامی از روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در رزمایش مشترک در منطقه نظامی «حرب میدون» در ۲۰ کیلومتری مرز افغانستان که قرار است بین ۵ تا ۱۰ اوت (۱۴ تا ۱۹ مرداد) برگزار شود، شرکت خواهند کرد. 

در بیانیه این دفتر آمده است: در مجموع، بیش از ۱۵۰۰ نیرو و حدود ۳۰۰ مورد تسلیحات و تجهیزات نظامی از سه کشور در تمرین های تاکتیکی حاضر خواهد بود. این نیروها خنثی کردن نفوذ گروه‌های مسلح غیرقانونی و از بین بردن گروه‌های تروریستی افراطی را تمرین خواهند کرد.   براساس توافق نامه‌ای که در اکتبر ۲۰۱۲ امضا شد، پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان تا سال ۲۰۴۲ باقی خواهد ماند.

ناتو: وضعیت افغانستان چالش برانگیز است