شهرخبر
وزیر راه و شهرسازی خبر داد

تکمیل بزرگترین تونل جاده‌ای غرب آسیا/ بهره برداری آزمایشی از روز هفتم مرداد

کدخبر: 429172
اقتصاد نیوز : وزیر راه و شهرسازی از تکمیل بزرگترین تونل جاده‌ای غرب آسیا نام «تونل البرز» در منطقه 2 آزادراه تهران - شمال خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، محمد اسلامی با اشاره به تکمیل چندین پروژه ریلی و آزادراهی اظهار داشت: روز پنج‌شنبه هفتم مرداد، گزارش آخرین وضعیت پروژه‌های ریلی در حضور رئیس جمهور ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: عملیات بهره‌برداری و عبور قطار از مسیر ریلی یزد-اقلید  را خواهیم داشت، زمانی که خط‌آهن به اقلید رسید یک نقطه اتصالی برای ما فراهم می شود که راه‌آهن را به استان کهگیلویه و بویراحمد از طریق اقلید متصل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راه‌آهن یزد-اقلید از ابرکوه می گذرد و سپس به یاسوج هم متصل می شود، گفت: طول راه‌آهن یزد-اقلید 270 کیلومتر است و از مزایای آن انتقال بار مراکز مهم صنعتی، معدنی، کشاورزی و جمعیتی حوزه نفوذ طرح در شبکه سراسری راه‌آهن و انتقال مسافر است.

اسلامی ادامه داد: تکمیل حلقه مفقوده محور ترانزیت ریلی شمال شرق-جنوب غرب و نیز جنوب شرق - جنوب غرب کشور از مزایای اجرای این خط‌آهن است.

وی گفت: در سال اول بهره‌برداری میزان ترافیک این خط ریلی 4 میلیون تن بار و یک میلیون نفر مسافر خواهد بود و در سال بیستم بهره‌برداری این رقم به 7 میلیون تن بار و 3 میلیون نفر مسافر می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از این مسیر ریلی، بخش زیادی از بارهای معدنی و تولیدات صنعتی در استان فارس و یزد از طریق این خط به سمت شمال شرق و افغانستان انتقال یابد.

اسلامی اضافه کرد: خط‌آهن یزد-اقلید تسهیل جابه‌جایی بار و مسافر در درون شبکه ریلی کشور را رقم می‌زند و تاثیر بسزایی برای استان‌های جنوب شرقی کشور و ارتباط آنها با مرکز کشور دارد؛ همچنین ‌استان‌های شمال شرق و جنوب غرب کشور از مزایای این خط ریلی برخوردار می‌شوند.

وی بیان کرد: همچنین 2 پروژه دیگر که عملیات ریل‌گذاری آنها به اتمام رسید‌ و وارد مرحله نهایی برای بهره‌برداری شده‌‌اند راه‌آهن خاش - زاهدان به عنوان بخشی از راه‌آهن چابهار - زاهدان و مسیر ریلی بستان‌آباد به ایستگاه خاوران در تبریز است که افتتاح خواهد شد. 

وزیر راه و شهرسازی گفت: 2 پروژه خط دوم ریلی قزوین - زنجان و بخش باقی‌مانده از بافق به زرین‌شهر جمعا به طول 300 کیلومتر نیز از پروژه‌ةای آماده افتتاح است، این مسیرهای ریلی گشایش قابل ملاحظه‌ای در رفت و آمد قطارها و افزایش ظرفیت خطوط به ارمغان می‌آورد.

اسلامی اضافه کرد: همچنین روز پنج‌شنبه بهره‌برداری آزمایشی از بزرگترین تونل جاده‌ای غرب آسیا با نام «تونل البرز» در منطقه 2 آزادراه تهران - شمال به طول حدود 6.5 کیلومتر آغاز خواهد شد.

وی اظهار داشت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در پروژه راه‌آهن یزد - اقلید و پروژه راه‌آهن زاهدان به چابهار همکاری داشته و پیمانکار بوده است.