شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دیپلماسی

دفاع از دیپلماسی چین!+جزییات

رئیس جمهوری فیلیپین طی سخنرانی برای نشست مشترک کنگره این کشور از دیپلماسی با چین در مورد اختلافات در دریای چین جنوبی دفاع و تاکید کرد که مناقشه‌ها با مذاکره و دیپلماسی و نه با زور حل و فصل خواهند شد.

دفاع از دیپلماسی چین!+جزییات

به گزارش منیبان؛ از اوراسیا ریویو ، "رودریگو دوترته" رئیس جمهور فیلیپین روز دوشنبه در آخرین سخنرانی "وضعیت کشور" گفت پیروزی سال ۲۰۱۶ مانیل دربرابر پکن در یک پرونده اختلافی در دریای چین جنوبی نهایی است اما فیلیپین درها را به روی دیپلماسی برای حل مناقشه‌های قلمرویی نبسته است.

رئیس جمهور ۷۶ ساله فیلیپین طی یک سخنرانی در نشست مشترک کنگره این کشور که از تلویزیون سراسری پخش شد، همچنین از اقدام جنجالی دولتش در برخورد با مواد مخدر غیرقانونی دفاع کرد و خواستار دعا در مقابل پاندمی کرونا شد که ضربه سختی به کشورش زده است.

دوترته به قانونگذاران فیلیپین گفت که به علت ریسک جنگ با چین نمی‌توانسته در موضوع ادعاهای قلمرویی در منطقه مورد منازعه دریایی با چین قاطعانه‌تر عمل نماید.

رئیس جمهور فیلیپین از زمان رسیدن به این مقام در پنج سال پیش و یک سال پیش از اتمام دوره شش ساله ریاست جهوری، در داخل کشور برای انجام ندادن اقدامات کافی به منظور اجرای حکم دادگاه لاهه که حقوق حاکمیتی فیلیپین در دریای چین جنوبی را معتبر دانسته بود، مورد انتقاد قرار گرفته است.

وی گفت که مساله پیروزی فیلیپین را سال گذشته در سازمان ملل مطرح کرده است اما وقتی چین تصمیم گرفته به رای دادگاه بین‌المللی بی‌توجهی نماید کاری از دست او ساخته نیست.

رئیس جمهور فیلیپین گفت: من چه کاری با این سند حقوقی انجام بدهم در حالی که این سند الزامی برای چین ایجاد نمی‌کند و حتی چین طرف دعوا تلقی نشده و فقط خواسته فیلیپین استماع شده است.

وی در عین حال تاکید کرد هر چند فیلیپین توانایی‌های دفاعی دریایی خود را تقویت می‌کند اما "درها را به روی دیپلماسی نخواهد بست".

دوترته تاکید کرد: مناقشه‌ها از طریق دیپلماسی و نه زور حل و فصل می‌شوند.

رئیس جمهوری فیلیپین گفت که دولت او یک سیاست خارجی مستقل را در پیش گرفته که کشورش را از زیر سایه قدرت‌های بزرگ خارج کرده است.

از زمان به قدرت رسیدن دولت دوترته در سال ۲۰۱۶، مانیل با مذاکرات دوجانبه با پکن درمورد مناقشه دریای چین جنوبی موافقت کرده است اما منتقدان می‌گویند این اقدام با توجه به رای دادگاه لاهه مانیل را در موضع ضعف قرار می‌دهد چرا که آن حکم می‌توانست اهرمی برای فیلیپین باشد.