شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نیروی دریایی#فرانسه

آزمایش سلاح لیزری علیه پهپادها توسط نیروی دریایی فرانسه

آزمایش سلاح لیزری علیه پهپادها توسط نیروی دریایی فرانسه

نیروی دریایی فرانسه به دنبال آزمایش‌های موفقیت آمیز یک سیستم سلاح لیزری علیه هواپیماهای بدون سرنشین و پهپادها، به زودی آن را روی ناو و بر سطح دریا آزمایش خواهد کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، نقش هواپیماهای بدون سرنشین و پهپادها در راهیابی به مکان‌های صعب‌العبور به سرعت در حال تغییر و تکامل به وسیله حمل سلاح‌ها و مبارزه در میدان‌های جنگ است. در نتیجه کشورها به دنبال ایجاد سیستم دفاعی علیه پهپادها هستند. کاری که یک شرکت فرانسوی به نام "سیلاس"(CILAS) برنامه‌های مختلفی برای آن دارد و با استفاده از پرتوی پرقدرت لیزر اقدام به ساقط کردن آنها می‌کند.

این سیستم "HELMA-P"(لیزر پرانرژی برای کاربردهای مختلف-نیرو) نامیده می‌شود، دارای یک برجک متحرک است که مانند یک چشم رباتیک به نظر می‌رسد. این سیستم دارای یک حسگر نوری است که به ردیابی هواپیماهای بدون سرنشین در هنگام پرواز کمک می‌کند و برای ساقط کردن آنها به یک لیزر قدرتمند دو کیلوواتی مجهز شده است.

این سیستم توسط یک اپراتور که ورودی‌ها را از حسگر نوری دریافت می‌کند و حرکت هواپیماهای بدون سرنشین را در محدوده کنترل می‌کند، اداره می‌شود و با استفاده از این کنترل کننده می‌تواند پهپادها را با سلاح لیزری هدف گرفته و به آنها شلیک کند.

ساخت و توسعه این سیستم طی یک دوره دو ساله از سال ۲۰۲۰ در مرکز آزمایش موشکی اداره کل تسلیحات(DGA) در جنوب غربی فرانسه آغاز شد. گروه "سیلاس" ادعا می‌کند که در آزمایشات خود، ۳۷ پهپاد را با دقت سرنگون کرده است. بُرد این سلاح لیزری یک کیلومتر است که به گفته این شرکت سه تا چهار برابر توانایی فناوری‌های ضد پهپادی موجود است.

گفتنی است که آخرین آزمایش این سلاح در تاریخ هفتم ژوئیه و با حضور "فلورانس پارلی" وزیر نیروهای مسلح فرانسه برگزار شده است. "پارلی" این پروژه را یک آزمایش استثنایی و نمایشی بسیار امیدوار کننده نامید.

"پارلی" گفت: از نظر قدرت، برد و تحرک، هرچه سیستم‌ها کوچکتر باشند، استقرار آنها آسان‌تر خواهد بود. در حقیقت من خواسته‌ام که این سلاح‌های لیزری در نیمه اول سال ۲۰۲۲ بر روی کشتی‌های نیروی دریایی فرانسه آزمایش شوند.

البته گفته می‌شود که ارتش فرانسه به غیر از پهپادها می‌خواهد این سلاح را روی اشیای شناور در سطح دریا نیز آزمایش کند.

انتهای پیام