به گزارش برنا؛ علیرضا بیگلری، رئیس انستیتوپاستور ایران در نشست خبری خود گفت:  همکاری های علمی بسیار خوبی در سال های گذشته با کشور کوبا داشتیم همچنین در زمینه تولید واکسن به پایان کارازمایی بالینی در کشور کوبا و پایان فاز سوم مطالعه در ایران رسیدیم.

او با بیان اینکه پاستور ایران سابقه یک صد ساله دارد و ثابت کرده که دژ مستحکم امنیت سلامت کشور است و در بحران های طاعون و آبله پرچم دار بوده است و افتخار دارد قدیمی ترین موسسه در ایران و خاورمیانه باشد، افزود: روزهایی که کیت های محدودی برای تشخیص داشتیم همه نمونه ها به پاستور ایران منتقل می شد و با راه اندازی 400 آزمایشگاه و تنظیم واردات در کوتاه ترین مدت ،کشور در تشخیص خودکفا شد.

بیگلری بیان کرد: بعد از تشخیص، کار ما بر ساخت واکسن متمرکز بود و تشخیص دادیم که باید واکسنی داشته باشیم که ایمن و بی خطر باشد همچنین زیرساختی باید ساخته می شد که اگر روزی کویید تمام شد برای واکسن های دیگر آماده باشیم.سابقه همکاری ما با کوبا  از  ساخت واکسن ذات الریه کودکان است و در حال حاضر کشور های تولید کننده این واکسن  کمتر از انگشتان دست هستند.

او با اشاره به اینکه هر هفته جلسات منظم هفتگی با کوبا داریم و تصمیم گرفتیم ساخت واکسن کرونا را باهم پیش ببریم، ادامه داد: پیش بینی می شد که جهش های مختلف ویروس را داشته باشیم و باید واکسنی ساخته می شد که با جهش های مختلف مقابله کند و این واکسن برای افراد زیر 18 سال نیز مطالعه شده و می تواند برای آن ها استفاده شود.

رئیس انستیتوپاستور ایران گفت: میدانستیم که بعد از تزریق واکسن باید یادآور آن ساخته شود و یادآوری واکسن می تواند برای افرادی که سابقه بیماری دارند موثر باشد همچنین می تواند به عنوان دُز دوم واکسن های دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

او با اشاره به اینکه این واکسن در کشوری که واریانت  در گردش آن از نوع آفریقایی و کالیفرنیایی است مورد مطالعه قرار گرفت و توانست این درصد ایمنی را ایجاد کند، گفت:  65درصد موفقیت کارآیی واکسن در کوبا نشان داده شد و این واکسن در جهش های سخت با تزریق یادآور می تواند کارایی را به 91.2 برساند و می تواند 100 درصد از مرگ و میر جلوگیری کند.

بیگلری با بیان اینکه توجه جهانی معطوف این واکسن شده است و کارآزمایی بالینی فاز سه در ایران در 8 شهر  برای 24 هزار نفر انجام شده، بیان کرد: اوایل شهریور نتایج مطالعه در ایران اعلام خواهد شد و بعد از آن می توانیم تأییده سازمان جهانی بهداشت را بگیریم. اولویت تزریق  این واکسن برای مردم ایران و کوبا خواهد بود.

او با اشاره به اینکه پاستور ایران واکسن دیگری را نیز در دستور کار دارد و ایران پنجمین کشوری است که ساخت آن را آغاز کرده است و هفته های آینده کارآزمایی بالینی آن شروع خواهد شد، افزود: کوبا در زمینه واکسن  سازی بسیار پیشرفته است و تولید آن در سال های اخیر اعجاب انگیز است وصنعت اصیلی در این زمینه دارد.

رئیس انستیتوپاستور ایران تصریح کرد: می توانم بگویم آن چیزی که در این همکاری با کوبا دریافت کردم بیشتر از تجربیات 19 ساله تحصیلات پزشکیم بوده است و دانشمندان کوبایی گروهی هستند که علم اصیلی دارند.

او با بیان اینکه آن چیزی که تولید شد به اندازه 120 هزار دُز است که به وزارت بهداشت تحویل داده شده و تزریق آن به زودی  انجام می شود، افزود:  خط اول تولید در شهریور و خط دوم در پاییز راه اندازی می شود.

بیگلری با اشاره به اینکه  خط تولیدی که راه اندازی شده است می تواند بعد از اتمام کویید 100 ها بهره برداری از آن داشت، گفت: بیشترین توجه برای پروژه مشترک با کوبا است و نصب ماشین آلات شهریور تمام می شود و از اول پاییز این خط ظرفیت سه میلیون دُزی در ماه دارد که می توانیم از آن استفاده کنیم .

او افزود: نیاز های داخلی و جهانی از این واکسن زیاد است و انستیتوپاستور  موسسه ای است که واکسن های آن در بدن تمام ایرانیان موجود است و انتخاب ما با کوبا به این دلیل بود که این واکسن نوترکیب خاصی دارد. همچنین نتایج کارآزمایی ما می گوید که مردم ایران و دنیا از واکسن خوبی برخوردار خواهد بود.

بیگلری با اشاره به اینکه پاستور ایران به تمام شرکت های داخلی ایران از نیرو تا تجهیزات کمک کرده است، گفت: واکسن جدیدی کاملا به صورت متفاوت در انستیتوپاستور ایران درحال ساخت است است و ما پنجمین کشوری هستیم که با اطلاعات خودمان آن را می سازیم و درباره کارایی آن باید گفت، کارآرایی یک واکسن بعد از سه فاز مطالعه مشخص می شود و پلتفرم این واکسن جدید مثل واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا است.

//انتهای پیام: 5

انتهای پیام/