به گزارش برنا؛ محسن حاجی میرزایی در اجلاس 35 روسای آموزش و پرورش سال دشواری را پشت سر گذاشتیم؛ سالی سخت و پرماجرا، سال پدیده‌های نوظهور همراه با نگرانی و اضطراب عمومی، سال به مخاطره افتادن تعلیم و تربیت و ورود به عرصه‌های نو که تعهد ما را محکم کرد، سالی که در قبل مورد آزمایش قرار نگرفته بود، سال کسب توانایی‌های نو و قابلیت‌های روز.

او افزود: این سال با کوله باری از تجربیات ارزشمند به پایان رسید وظیفه مشترک تمام سطوح آموزش و پرورش از سطح وزارتخانه تا سطح مدرسه و کلاس درس فهم دقیق از تجربه و مستندسازی این تجربه به همراه استخراج یافته‌های کلیدی این تجربه و کسب آمادگی است.

حاجی میرزایی ادامه داد: شبکه ارتباطی و روش انتقال مفاهیم در نظام آموزشی، کیفیت ارزشیابی و سنجش دوره‌های تحصیلی و توانمندی برای فعالیت در این عرصه، ویژگی‌های که باید یک خانواده داشته باشد، کار کردن در فضای مجازی و تمام مسائل پیرامون آن، رابطه بین معلم و دانش‌آموز، رابطه بین معلم و مدرسه، رابطه بین معلم و خانواده و کارکردهای تربیتی مدرسه، عرصه‌‌های متنوعی است که برای عموم مردم فراهم است.

وزیر آموزش و پرورش توصیه کرد امیدوارم به ازای هر معلم، مدرسه، منطقه و استان جمع بندی‌های روشنی از سال گذشته داشته باشیم این بهای فرصت است که در اختیار ما قرار گرفته است.

مدرسه جایگزینی ندارد

او با بیان اینکه این اجلاس با دو هدف برگزار می‌شود گفت: کسب آمادگی برای حضور در سال تحصیلی و اجرای پروژه مهر یکی از این اهداف است؛ پروژه مهر یک پروژه بسیار بزرگی است. توصیه‌های مهم دنیا این است که مدارس باز شوند چرا برای مدرسه جایگزینی وجود ندارد در نظام تعلیم و تربیت نظیر نعمت نظام تعلیم و تربیت و مدرسه نیست لذا باید مدرسه بدرخشد و جریان پیدا کند.

بازگشایی مدارس رکن اساسی نظام تعلیم و تربیت است لذا باید به هر کیفیتی که می‌توانیم به بازگشایی مدارس فکر کنیم

 

 

حاجی میرزایی با بیان اینکه بازگشایی حضوری مدارس در سراسر کشور مورد تاکید است اظهار کرد: بازگشایی مدارس رکن اساسی نظام تعلیم و تربیت است لذا باید به هر کیفیتی که می‌توانیم به بازگشایی مدارس فکر کنیم. این بازگشایی نیازمند طراحی‌های ویژه است اگر در شروع سال تحصیلی به الزام فاصله‌های اجتماعی تاکید داشته باشیم باز هم بر برگزاری حضوری تاکید داریم اما باید نگرانی‌های جامعه را برطرف و محیط را برای برگزاری آموزش حضوری فراهم کنیم. این نیز مهم است قطعاً واکسیناسیون معلمان یکی از راه‌های کاستن از نگرانی خانواده‌هاست که از روز عید غدیر خم به صورت سراسری آغاز می‌شود.

تغییر دولت باعث غفلت از بازگشایی مدارس نشود

وزیر آموزش و پرورش دومین موضوع متفاوت بودن پروژه مهر را اینگونه عنوان کرد که در آستانه تغییر دولت هستیم این نگرانی وجود دارد که جابجایی آدم‌ها در هنگامه شروع سال تحصیلی باعث غفلت شود آمادگی‌های لازم را کسب کنید تا شرایط را برای بازگشایی با شور و نشاط مدرسه آماده کنیم ما موظف هستیم حداکثر مراقبت را داشته باشیم تا این انتقال کوچکترین آسیبی به سال تحصیلی وارد کند لذا در این اجلاس درباره این مسائل با شما صحبت خواهیم کرد.

وی هدف دوم برگزاری این اجلاس را هم بیان کرد و گفت: ما قصد داریم مجموعه برداشت‌ها را دسته بندی و منظم کنیم باید دائما نقاط ضعف و قوت را ارزیابی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از فلسفه‌هایی که در شبانه روز باید ۵ بار روبه قبله باشیم این است که ۵ بار تجدید عهد کنیم معتقدم هر مدیرکل آموزش و پرورش استان، هر رئیس آموزش و پرورش هر استان باید هرروز از خود بپرسد چقدر به اهدافش نزدیک شده است.

حاجی میرزایی افزود: ارزیابی من این است که این موضوع جز اموری است که کمترین توجه به آن شده است‌ وقتی سند تحول بنیادین را بررسی می‌کنیم مهم ترین عامل پیشرفت یعنی انتقال، بسط و اعتلای جامعه تبیین شده است.

وی ادامه داد: در قانون اهداف و وظایف آموزش و پرورش آموزش عمومی و تخصصی تبیین شده که در آموزش عمومی مهارت کافی برای خواندن و نوشتن و مبانی دینی، اجتماعی و اخلاقی باید در این نظام حاصل شود ما برای تحقق این اهداف برنامه درسی تولید کردیم، معلم تربیت و نیرو جذب کردیم.

ماموریت‌ها را هرروز پایش کنیم

وزیر آموزش و پرورش معتقد است این مسئولیت مشترک تمام افرادی است که در نظام تعلیم و تربیت کار می‌کند هرروز باید ماموریت‌ها پایش شود زیرا ماموریت بزرگی داریم.

حاجی میرزایی گفت: تردیدی نیست که ما به اجرای سند تحول موظف هستیم این ماموریت بزرگ آموزش و پرورش است زیرا مطالبه مقام معظم رهبری و نهادهای قانونی است. ضرورت ماموریت ما اجرای این سند است آنچه سند گفته ضرورت تحقق ماموریت‌های آموزش و پرورش است.

او عنوان کرد: ما مامور هستیم آدم‌های باکیفیتی تربیت کنیم این مهم ترین کارکرد تعلیم و تربیت است. آدم‌ها و جامعه شرایط متفاوتی دارند برای جلوگیری از استیصال و افسردگی این افراد باید دائما قابلیت‌های نظام تعلیم و تربیت همراه با تحولات توسعه پیدا کند.

تبیین ۸ هدف سند تحول بنیادین

حاجی میرزایی با بیان اینکه روش‌های متفاوتی برای اجرای سند تبیین شده است افزود: این سند ۶ زیرنظام دارد و مسیری برای تحقق خواهد بود. ۸ هدف مهم برای تحقق سند لازم است و ما تلاش کردیم به این اهداف در این نشست اهتمام کنیم.

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد تربیت انسانی با ویژگی‌های سند، مشخص شدن نقش نظام تعلیم و تربیت و خانواده در رشد و پیشرف جامعه و پیوندهای تعلیم و تربیت با این رشد، گسترش عدالت، نظام کارامد مدیریت منابع انسانی، افزایش مشارکت اثربخش همگانی به ویژه خانواده، تحول در برنامه آموزشی، درسی و اداری، افزایش کارایی نظام تعلیم و تربیت، موقعیت برجسته در منطقه این ۸ هدف است.