شهر خبر

نکاتی که پیش از سفر با ون‌های مسافرتی باید بدانید + تصاویر

نکاتی که پیش از سفر با ون‌های مسافرتی باید بدانید + تصاویر

 عده‌ای کوله‌ای به پشت خود می‌اندازند و دل به دریا می‌زنند، عده‌ای با یک برنامه‌‌ریزی دقیق خود را آماده سفر می‌کنند و عده‌ای هم زندگی خود را در فضای چند متری یک ون خلاصه می‌کنند تا به ماجراجویی‌هایشان بپردازند.

مسافرت با ون هم مثل یکی از ده‌ها فرم مختلف سفر کردن، علاقه‌مندان و طرفداران مختص به خودش را دارد که در این مطلب قصد داریم درباره‌اش صحبت کنیم. البته در اینجا منظورمان از ون، آن دست از ون‌های مسافرتی است که با نام‌های کمپر یا کاروانی شناخته می‌شود، وسیله نقلیه‌ای که با آن به سفر می‌روید، در آن استراحت می‌کنید، لحظه‌هایتان را سپری می‌کنید و در یک کلام در آن زندگی می‌کنید.

زندگی در ون یکی از شجاعانه‌ترین کارهاییست که گردشگرها می‌توانند انجام بدهند چرا که رها کردن خانه و کاشانه و روی آوردن به یک زندگی عشایر مانند به هیچ عنوان کار آسانی نخواهد بود.  بنابراین بیشتر از اینکه مسافرت با ون یک سبک از گردشگری باشد آن را باید یک سبک زندگی اطلاق کرد. زیرا همانطور که اشاره کردیم شخصی که تصمیم می‌گیرد با ون به سفر و کشف دنیای اطرافش بپردازد، سبک زندگی کاملا متفاوتی را تجربه خواهد کرد. در ادامه شما را با چندی از مهم‌ترین چالش‌ها و اقداماتی آشنا می‌کنیم که پیش از آغاز سفر با ون باید از آن‌ها آگاه باشید.  

 

سفر با ون‌

 

1. آیا سفر با ون برای شما مناسب است؟

نخستین گامی که باید برای سفر با ون‌ انجام دهید این است که مطمئن شوید شما فرد مناسبی برای انجام این کار هستید یا خیر. زیرا صرفا علاقه داشتن به سفر با ون‌های کاروانی کافی نیست و باید اطمینان پیدا کنید که توانایی هدایت یک ون را دارید و اینکه قادر هستید مسافت‌های طولانی را به دور از خانه سپری کنید و در یک ون اقامت داشته باشید؟ اگر از این بابت شک و شبهه‌ای دارید پیشنهاد می‌شود قبل از برنامه‌ریزی برای یک سفر پر ماجرا، یک ون کرایه کنید، با آن تمرین کنید و یک مسافرت کوتاه را با آن تجربه کنید.  با این کار علاوه بر کسب آگاهی از چالش‌های پیشرو، متوجه مناسب بودن این روش از مسافرت کردن نیز می‌شوید.

 

سفر با ون

 

2. در خرید یا اجاره ون مسافرتی ولخرجی نکنید

تقریبا همه ما در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی تصاویری از ون‌های مسافرتی لوکسی دیده‌‎ایم که به غیر از مساحت، هیچ چیز از یک خانه واقعی کم ندارد. منظورمان یک ون‌ کاروانی نظیر Airstream شرکت مرسدس بنز است که قیمتی بالای 200.000 دلار دارد. طبیعتا خرید یا اجاره چنین ونی برای بسیاری از گردشگران ممکن نیست، از طرفی هم به طور دائم در سفر بودن آنقدر مخارج احتمالی را در برمی‌گیرد که خرج کردن تمامی یا بخش عظیمی از پس‌انداز برای ون کار منطقی به حساب نمی‌آید. در عوض می‌توانید ونی ارزان‌تر پیدا کنید و خودتان محیط داخلی آن را شخصی‌سازی کنید.

 

ون مسافرتی
نمای داخلی از ونِ مرسدس بنز ایراستریم کلاس بی

 

3. دست به آچار شوید

اگر اطلاعات عمومی کافی درباره مسائل فنی خودرو ندارید و با کوچک‌ترین تغییری در وضعیت ماشین‌تان به تعمیرگاه‌ها رجوع می‌کنید، وقت آن رسیده که کمی دست به آچار شوید و اطلاعات کاربردی در این زمینه کسب کنید. مطمئنا پنچر شدن یا خراب شدن ون در جاده اتفاق خوشایندی برای هیچکسی نخواهد بود اما باید احتمال آن را جدی گرفت، چرا که شما قرار است ساعت‌های بسیاری را با رانندگی طی کنید و از جاده‌های مختلفی عبور کنید. بنابراین یادگرفتن مواردی چون تعویض شمع، فیلتر هوا و... کمک شایانی به شما خواهد کرد. این موضوع برای سفر خارجی با خودروی شخصی نیز صدق می‌کند. 

 

air filter.jpg

 

4.  داشتن لباس‌های باکیفیت سفر را آسان‌تر می‌کند

هنگام سفر با ون باید قید به همراه داشتن لوازم بسیاری را بزنید و در عین حال مهم‌ترین لوازم مورد نیازتان را به همراه داشته باشید. یکی از این موارد مهم پوشاک است. به خاطر داشته باشید که فضای ون محدود است و قادر نیستید از هر لباس چندین نوع به همراه داشته باشید بنابراین پوشاکی را تهیه کنید که بتوانید بارها از آن استفاده کنید. پوشاک باکیفیتی که قابل حمل است، وزن زیادی ندارند، پس از شستن سریع خشک می‌شود و قابلیت SPF دارد در فهرست شما باید در ارجح باشد. برای مثال لباس‌هایی که از جنس پشم میرونس هستند ضمن گرمای بالا و وزن مناسب، پس از شست و شو بسیار سریع خشک می‌شود.

 

سفر

 

5. یک همسفر خوب به همراه داشته باشید

اینکه فضای کوچک ون را با کسی شریک شوید کار آسانی نیست، اما از هر لحاظ یک همسفر خوب در سفر با ون برای شما حیاتی است، علاوه بر امکان یک تجربه زیباتر، داشتن همسفر در امور رانندگی، پخت و پز و... کمک شایانی می‌کند. تفاوتی نمی‌کند این فرد شریک زندگی، عضوی از خانواده یا یکی از دوستان شما باشد، چیزی که در وهله نخست اهمیت دارد، همراه داشتن کسی است که از همسفری با او لذت می‌برید.

 

همسفر خوب

 

6. برای وعده‌های غذایی خود برنامه ریزی کنید

زندگی و سفر کردن در ون  مسبب احتمالات غیر منتظره بسیاری می‌شود، اما شما باید تا جای ممکن برای تمامی روزهای خود آمادگی داشته باشید. یکی از این موارد تهیه و ذخیره غذای کافی در ون است. اگر خواهان سپری کردن یک سفر بلند مدت هستید باید برای هر وعده غذایی که نیاز دارید برنامه‌ریزی کنید و بدانید که چقدر هزینه یا خوراکی را باید برای آن کنار بگذارید. البته اگر سفر شما بیشتر از مقاصد طبیعی و به دور شهر یا اجتماعات می‌گذرد بهتر است غذاهای بیشتری را ذخیره کنید. به همراه داشتن مینی فریزر، خوراکی‌هایی که تاریخ انقضای زیادی دارند و خوراکی‌هایی فاسد نشدنی کمک شایانی به شما خواهد کرد. 

 

6009e15ac94799001992ca2c.jpg

 

7. موارد ضروری سفر را به همراه داشته باشید

در تیترهای قبلی به خوراک و پوشاک اشاره کردیم اما این تمام موارد مورد نیاز هنگام سفر کردن نخواهد بود. درست است شما با یک ون تجهیز شده سفر خواهید کرد، اما قرار نیست تا تمام اوقات خود را در آن سپری کنید. بنابراین به همراه داشتن یک کوله بزرگ، لوازم آشپزی چون ماهی‌تابه، یک ست کاربردی از چاقوها، لوازم بهداشتی چون کرم ضد آفتاب، شامپو و سایر لوازم اینچنینی واجب خواهد بود. همچنین ممکن است بسته به مسیر و مقصدی که قرار است سپری کنید به لوازم خاصی احتیاج پیدا کنید که با تحقیق و پرسش فهرست کاملی از آن را می‌توایند به دست بیاوردید.

 

ون مسافرتی

 

8. در هر جایی کمپ نکید

به هیچ عنوان فکر نکنید که در هر موقعیت زیبا، امن و دلخواهی که دوست دارید می‌توانید کمپ کنید.  بدون بررسی قوانین محلی درجایی خودروی خود را پارک نکنید حتی برای خواب شبانه.

 

ون مسافرتی

 

9. نکات پیش پا افتاده را جدی بگیرید

در طول سفر یک سری موارد پیش و پا افتاده وجود دارد که اگر آن‌ها را جدی نگیرید ممکن است کمی لذت سفر را برایتان کم کند. برای مثال حتما جایی را برای قرار دادن کفش‌ها در نظر بگیرید. در طول سفر شما خواسته یا نخواسته از تپه‌هایی بالا می‌روید، در گل و لای قدم می‌گذارید و در کل کفش‌های خیلی تمیزی نخواهید داشت. یکی از دیگر مواردی که باید به خاطر بسپارید به همراه داشتن پاور بانک و چراغ قوه است. طبعیتا دسترسی به برق در یک ون به سادگی خانه شما نخواهد بود، همیشه برای مواقع غیر انتظار آمادگی داشته باشید.

 

ون مسافرتی

 

 10. باز هم تحقیق کنید

اگر قصد جدی برای سفر با ون یا به اصطلاح شروع یک ون لایف دارید باید تا جای ممکن از تجارب دیگران استفاده کنید. در این متن به چندین مورد مهم اشاره شد، اما برای شروع چنین چالش بزرگی نیاز دارید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. پیشنهاد ما برای شما این است که اگر در اطرافیان خود کسی را سراغ ندارید که همچین تجربه‌ای داشته باشد به شبکات اجتماعی مختلفی مانند فیسبوک رجوع کنید و  برخی از اینفلوئنسرهای این زمینه را دنبال کنید.

 

منبع: Insider و nationalgeographic