شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#روحانی

بهانه ی که ظریف و روحانی به آمریکا دادند

جوان آنلاین: نماینده امریکا در امور ایران موضع‌گیری رئیس‌جمهور ایران را که گفته «اگر بخواهند همین امروز دوم تیرماه می‌توانیم تحریم را تمام کنیم» نشان‌دهنده موضع مثبت امریکا در مذاکرات وین خوانده و گفته که اگر ایران می‌خواست تحریم‌ها خیلی زودتر از اینها، «در ماه مارس، آوریل، می، ژوئن و جولای» برداشته می‌شد.

بهانه ی که ظریف و روحانی به آمریکا دادند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رابرت مالی در گفتگو با «مهدی حسن» خبرنگار رادیو ملی امریکا که به تازگی منتشر شده، با این انتقاد روبه‌رو شد که چرا امریکا به عنوان کشوری که از برجام خارج شد، حاضر نیست اول به برجام برگردد؟ مالی در پاسخ به این انتقاد، گفته که دولت بایدن وضعیت کنونی را از کارزار فشار حداکثری ترامپ ارث برده است؛ کارزاری که به گفته او «به طرز وحشتناکی شکست خورد و به طرز بدی به منافع ایالات متحده آسیب وارد کرده است.» او توضیح داد: «ما داریم می‌بینیم که ایران برنامه هسته‌ای خودش را سرعت داده است، اقدامات ثبات‌زدای منطقه‌ای خودش را تشدید کرده است و همه این‌ها بعد از آغاز کارزار فشار حداکثری اتفاق افتادند، در صورتی که قرار بود این کارزار به همین مسائل بپردازد». نماینده بایدن در امور ایران، گفته که با همه اینها «رئیس‌جمهور بایدن به ما دستور داد اگر ما می‌توانیم با ایرانی‌ها دیدار کنیم یا همانطور که خود آن‌ها خواسته بودند، به صورت غیرمستقیم دیدار داشته باشیم و ما به صورت خیلی شفاف گفته‌ایم که آماده بازگشت به توافق (برجام) هستیم اگر آن‌ها آماده انجام این کار باشند.»‌او گفته که امریکا آماده رفع تحریم‌هایی است که برای بازگشت به برجام لازم است، اما تأکید کرده که «تحریم‌هایی را که دولت ترامپ اعمال کرد رفع نخواهیم کرد». هرچند مقام‌های ایرانی تأیید کرده‌اند که توقف مذاکرات نیز به دلیل انتقال قدرت در تهران و روی کار آمدن دولت جدید است، ولی دیپلمات‌های ایرانی می‌گویند که بخش مهمی از بن‌بست مذاکرات در وین، به دلیل اصرار دولت بایدن به حفظ تحریم‌هایی است که بدون برداشتن آنها، لغو تحریم‌ها مؤثر نخواهد بود. عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایرانی در این باره گفته است: «مواضع ما از ابتدای مذاکرات تا الان هیچ تغییری نکرده و ما خواهان رفع همه تحریم‌های امریکا، و همین‌طور راستی‌آزمایی آن‌ها و بعد بازگشت ایران به تعهداتش در برجام هستیم.»

ببینید روحانی و ظریف چه گفتند

به رغم تأکید عراقچی بر لغو مؤثر همه تحریم‌هایی که به گفته او در صورت برداشته نشدن فتح چندانی عاید ایران نخواهد شد، حسن روحانی، رئیس‌جمهور تاکنون دست‌کم دو مرتبه گفته که توافق در وین آماده امضا است و تلویحاً از وجود مشکلات داخلی سخن گفته است. روحانی اولین بار دوم تیرماه در جلسه هیئت دولت گفت: «اگر برخی مسائل تشریفات و بروکراسی‌ها نبود، تحریم‌ها هم تمام شده بود. دولت سه سال و نیم جنگ را به پایان رسانده است و امریکا را به پای میز مذاکره در وین کشانده و حرف زده و مسائل مهم را حل و فصل کرده و اگر بخواهند همین امروز دوم تیر ما می‌توانیم تحریم را تمام کنیم.» او یک شنبه سوم مرداد هم قانون اقدام راهبردی مجلس را مانع برداشته شدن تحریم‌ها دانست، موضعی که حالا رابرت مالی هم به آن استناد می‌کند. رابرت مالی در گفتگو با «ان‌پی‌آر» ضمن تأکید مجدد بر اینکه «ما آماده رفع تحریم‌ها هستیم اگر آن‌ها آماده بازگشت به توافق و انجام تعهدات هسته‌ای خودشان و عمل به محدودیت‌هایی باشند که در توافق سال ۲۰۱۶ به آن متعهد شدند» افزود: «این موضوع کم و بیش روی میز [مذاکرات وین]بوده است، البته هیچ وقت یک توافق در این باره انجام نشد، اما یک سلسله نظرات و ایده‌هایی وجود داشت که ما [در مذاکرات وین]آن را مطرح کرده‌ایم.» او در این گفتگو از مهدی حسن، خبرنگار ارشد انگلیسی رادیو ملی خواست که فقط به موضع او استناد نکند و گفت: «شما تنها حرف من را ملاک قرار ندهید. از رئیس‌جمهور ایران و وزیر خارجه ایران سؤال کنید. هر دوی آن‌ها چند بار و حتی همین هفته گذشته گفته‌اند که اگر ایران خواهان برداشته شدن تحریم‌ها است می‌توانست در ماه مارس، آوریل، می، ژوئن و جولای به این موضوع برسد چرا که در تمام این دوره‌ها (شش دور مذاکرات در وین) ایده‌هایی وجود داشت که ایالات متحده آن‌ها را درباره برداشتن همه تحریم‌هایی که رئیس‌جمهور ترامپ در نقض توافق هسته‌ای اعمال کرد، ارائه داده بود البته در ازای برگشتن ایران به تعهدات برجامی خودش.»