قربان محمدپور کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: به نظر من بزرگترین مشکل بازیگران ایرانی برای همکاری با پروژه‌های خارجی عدم تسلط به زبان انگلیسی است. زمانی که من با بالیوود همکاری می‌کردم مدام به دنبال بازیگرانی بودم که به زبان انگلیسی مسلط باشند و با توجه به تجربه‌ای که داشتم می‌توانم بگویم که شاید تعداد این بازیگران در سینمای ما به اندازه انگشتان یک دست باشند و این مشکل قطعاً اجازه نمی‌دهد که راه برای فعالیت جهانی بازیگرانمان باز شود.

محمدپور خاطرنشان کرد: اگر بازیگری به زبان انگلیسی مسلط باشد مثل پیمان معادی این امکان را پیدا می‌کند که در حیطه بین‌المللی نیز حضوری پر رنگ داشته باشد اما کارگردان به این مسئله نیاز چندانی ندارد و حتی با عدم تسلط به زبان می‌تواند به کارگردانی بین‌المللی تبدیل شود.

او افزود: جهانی شدن بازیگرانمان و اینکه جریانی اینچنین در سینمای ما شکل بگیرد نیاز به متولی ندارد و بازیگر در صورت داشتن شرایط لازم می‌تواند خودش مسیر را باز کند. قطعاً سیستم بازیگری در کشور ما نسبت به همه جای دنیا متفاوت است. در همه جای دنیا بازیگران با کمپانی‌ها همکاری می‌کنند و کمپانی‌ها بازیگران را به پروژه‌ها معرفی می‌کنند. زمانی که من با بالیوود همکاری داشتم هنرپیشه توسط کمپانی به ما معرفی می‌شود ولی در ایران بازیگر برای حضور جهانی باید مسیر را یک نفره پیش برود. قطعاً اگر انتظار داریم سینمای ما شرایطی مثل بالیوود و هالیوود پیدا کند به سال‌ها زمان نیاز داریم.

کارگردان فیلم سینمایی «سلام بمبئی» تأکید کرد: نداشتن بازار جهانی معضل بزرگی برای سینمای ما به وجود آورده است و یکی از این معضلات همین مسئله عدم ارتباط بازیگران ما با پروژه‌های جهانی است. اگر فیلم‌های ما در دنیا اکران می‌شدند قطعاً بازیگران ما را هنرمندان و مردم کشورهای دیگر می‌شناختند و این شناخت باعث می‌شد که درخواست همکاری به وجود بیاید. متأسفانه ما بازار سینمایمان را تنها به کشورمان محدود کرده‌ایم و حتی در کشورهای خاورمیانه نیز اکران نداریم.