شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#افغانستان#طالبان

این روزهای افغانستان در قلمرو تازه تصرف شده طالبان

بیش از دو ماه از تهاجم طالبان، همزمان با شروع خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان گذشته و این گروه این بار از جانب سخنگویانش ندای صلح سر می دهند با اینحال انبوه اخبار رسانه ها و شبکه های اجتماعی، حکایت از کشتار و غارت در قلمرو تازه تصرف شده این گروه دارد.

این روزهای افغانستان در قلمرو تازه تصرف شده طالبان

به گزارش منیبان؛ گروه طالبان، براساس گزارش های رسمی، طی دو هفته گذشته در بسیاری از شهرستانهای افغانستان با مقاومت سنگین نیروهای دولتی و مردم روبه رو شدند و این مقاومت ها روز به روز بیشتر هم می شود، اما بعضا در رسانه ها گزارش می شود، نیروهای طالبان که پس از دادن تلفات این مناطق را به تصرف درآورده اند، به اشکال سازمان یافته و یا به خاطر انتقام، به قتل و کشتار غیرنظامیان و غارت گسترده اموال مردم دست زده اند.

یکی از گزارش ها که به ایرنا رسیده ، مربوط به شهرستان مالستان در استان غزنی است که یکی از شهرستان‌های هم مرز با استان اورزگان و شیعه نشین می باشد؛ منابع گفته اند این شهرستان پس از دوبار دست بدست شدن میان نیروهای دولتی و طالبان اکنون در کنترل افراد طالبان قرار گرفته و آنان به انتقام افراد کشته شده خود در این شهرستان ده ها غیرنظامی را به قتل رسانده اند و منازل و اموال مردم را در بازارهای این شهرستان غارت کرده و شماری از منازل را نیز آتش زده اند.

«محمدعلی فروزان» فرمانده سابق پلیس در استان زابل و از ساکنان مالستان که پس از تصرف این شهرستان مجبور به ترک منطقه شده است، به ایرنا گفته که در این شهرستان ده‌ها غیر نظامی به بهانه‌های مختلف توسط جنگجویان طالبان کشته شده اند.

وی گفت: افراد این گروه در منطقه «پایجلگه» از توابع شهرستان مالستان فردی به نام «رحمانی» مدیر مدرسه دخترانه این منطقه را در حالی کشتند که مشغول دفن یک جنازه در قبرستان منطقه بود.

وی افزود: همچنین افراد طالبان در منطقه «زردک» این شهرستان هفت غیر نظامی را که مشغول کشاورزی و جمع آوری محصولات خود بودند، به گلوله بستند.

به گفته فروزان مردم شهرستان مالستان که بصورت گسترده آواره شده اند، هنوز هم نمی دانند که چه تعداد از افراد در این شهرستان کشته و چه تعدادی دیگر متواری شده اند، زیرا هنوز با گذشت چند روز از درگیری ها، در نقاط کوهستانی و دره های منطقه جنازه مقتولان پیدا می شود و در عین حال شماری دیگر هم مفقود هستند.

فروزان گفت که همچنین منازل شماری از افرادی که در گذشته با نیروهای دولتی و پلیس همکاری داشته اند و سالها می شود که از صفوف پلیس و نیروهای دولتی خارج شده اند، منازلشان به آتش کشیده شده و یا اموال منازلشان به غارت برده شده است.

«محمد نسیم» یکی از مغازه داران در بازار شهرستان «میرآدینه» مرکز شهرستان مالستان نیز گفت که طالبان پس از تصرف این شهرستان برای بار دوم از نیروهای دولتی، اموال مغازه ها در این منطقه را بصورت گسترده غارت کردند.

وی گفت که تعداد زیادی از جنگجویان این گروه به زبان های فارسی و پشتو حرف نمی زنند، بلکه به اردو سخن می گویند.

این گزارش ها در حالی از وخامت اوضاع در مناطق درگیر خبر می دهد که مولوی حمیدالله معروف به مولوی «مسافر» از فرماندهان طالبان که فرماندهی جنگ در این منطقه را برعهده دارد در منطقه زاولی یک منطقه شیعه نشین تحت تصرف طالبان گفته است که غارت منازل مردم و کشتار غیرنظامیان کار جنگجویان پاکستانی در صفوف این گروه است.

در پی جنگ در شهرستان مالستان هزاران خانواده مجبور به ترک منازل خود شده اند و با بجا گذاشتن دام‌ و محصولات کشاورزی برای زنده ماندن راهی شهرهای تحت کنترل دولت شده و بیشترین این مردم به استان های هرات و کابل گریخته اند.

از استان قندهار در جنوب افغانستان نیز گزارش رسیده است که طالبان پس از تصرف شهرستان اسپین بولدک صدها غیرنظامی را از منازل آنها بیرون کشیده و گلوله باران کرده اند.

خبرگزاری صدای افغان (آوا) نوشته است: افرادی که در قندهار قتل عام شده اند، مربوط به قوم «اچکزی» از قوم فرمانده معروف ضد طالبان به نام «ژنرال عبدالرازق» هستند که چند سال پیش در این استان کشته شد.

ژنرال رازق چند سال پیش در پایان نشست مشترکی که با اسکات میلر فرمانده نیروهای آمریکایی، استاندار و دیگر مقامات محلی قندهار داشت، هدف حمله محافظ استاندار قرار گرفت و کشته شد.

شاه ولی یکی از ساکنان شهرستان «اسپین بولدک» در قندهار به آوا گفته است که تعداد کشته های این رویداد به یکصد نفر می رسد و 300 تن دیگر نیز که توسط طالبان برده شده اند، سرنوشتشان نامعلوم است.

این منبع نوشته است که طالبان در تازه ترین اقدام «نظرمحمد» معروف به «خاشه زوران» کمدین شناخته شده این استان را نیز اواخر هفته پیش از منزلش در شهرستان «شاو ولی کوت» بیرون کشیده و به قتل رسانده اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان اما دست داشتن طالبان در این قتل عام در استان قندهار را رد کرده و گفته است که دشمنی های شخصی عامل این کشتار است.

رسانه های افغانستان به نقل از «سی ان ان» نیز گزارش کرده اند که طالبان یک مترجم نیروهای خارجی به نام «سهیل پردیس» را در اردیبهشت ماه امسال در مسیر کابل- خوست از یک خودرو خارج کرده و گلوله باران کرده اند.

«عبدالحق ایوبی» از دوستان پردیس گفته است که وی به جرم همکاری با آمریکایی ها و اتهام جاسوسی توسط طالبان به قتل رسیده است.

افزون بر کشتار غیر نظامیان، ویدئوهایی نیز طی چند روز اخیر در فضای مجازی منتشر شده که طالبان شماری از نیروهای ویژه ارتش را در استان فاریاب پس از دستگیری گلوله باران کردند که این ویدئو با محکومیت گسترده جامعه جهانی مواجه شد.

همین اقدامات طالبان باعث شده است که تبلیغات گسترده رسانه های غربی با هدف تطهیر طالبان و اینکه این گروه تغییر کرده و دیگر آن طالبان سابق نیست، باور پذیری خود را از دست بدهد و اکنون این وضعیت باعث شده است که مردم برای نجات جان خود و برای زنده ماندن سلاح برداشته و در مقابل طالبان بجنگند و یا مناطق تحت کنترل طالبان را ترک کرده و به شهرهای زیر کنترل دولت پناه ببرند.

«حفیظ منصور» عضو هیأت مذاکره کننده دولت افغانستان هم به مردم و دولت این کشور هشدار داده است که طالبان نه تنها تندروی و کشتار سابق را دنبال می کنند، بلکه بدتر از گذشته نیز شده اند و افزوده است که اکنون همه مردم، نهادها، بویژه شیعیان هدف اصلی قتل و کشتار طالبان را تشکیل می دهد.

منصور گفته است که ملافاضل یکی از اعضای هیأت دفتر قطر طالبان نیز در یکی از نشست ها با هیأت دولتی گفته است که مجاهدین در برخورد با اعضای دولت دکتر نجیب الله رئیس جمهوری وقت افغانستان پس از خروج نیروهای شوروی مرتکب اشتباه شده و عفو عمومی اعلام کردند و این کار نباید صورت می گرفت و با اعضای دولت سابق باید تسویه حساب می شد.

از همین رو ملافاضل پیش بینی کرده که اگر طالبان موفق شود، کابل را بگیرند، آنها اشتباه مجاهدین سابق را تکرار نخواهند کرد.

با توجه به افزایش تحرکات خشونت بار در افغانستان از سوی نیروهای طالبان، بیانیه ها و اظهارات صلح آمیز این گروه زیر سوال قرار گرفته است.

آنگونه که مشخص است، طالبان یا نخواسته یا نتوانسته است اعتماد عمومی در داخل و همچنین در سطح منطقه را کسب کند.

این گروه یا توان کنترل نیروهای خود را ندارد یا در حال فریب دادن دولت های منطقه و جهان و سازمان های بین المللی است.

این وضعیت، امنیت نیم بند افغانستان را از بین برده است و ادامه آن می تواند این کشور را به کانون تجمع تروریست های اجاره ای، بویژه گروه هایی مانند داعش تبدیل کند و همچنین بهانه برای ورود قدرت های خارجی به افغانستان را فراهم خواهد کرد که این امر اساسا توجیه پذیر نیست.

بنابراین بهترین توصیه به طالبان این است که با توقف فوری جنگ، مذاکرات بین الافغانی و نیز گفت وگوها با دولت مرکزی را جدی بگیرد تا شیرازه نظم در کشور بیش از این از هم نپاشد و دیگر بهانه ای برای اقدمات خودسرانه و تسویه حساب های شخصی نماند. افغانستان زخمی و رنجور تحمل رنج و درد و آوارگی بیش از این ندارد.