شهر خبر

تحرکات گروه تروریستی 300 روستا را خالی از سکنه کرد+جزییات

وزارت پیشمرگه در اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که فعالیت های حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) در شمال عراق سبب شده است که ۳۰۰ روستای این منطقه از سکنه خالی شود.

تحرکات گروه تروریستی 300 روستا را خالی از سکنه کرد+جزییات

به گزارش منیبان، سرلشکر «جمال محمد ایمینکی»، رئیس ستاد مشترک نیروهای پیشمرگه در اقلیم کردستان عراق گفت که ۳۰۰ روستای شهرستان «زاخو» واقع در استان دهوک به علت تحرکات و فعالیت‌های پ ک ک از جمعیت تخلیه شده است. 

وی در گفت و گو با تارنمای خبری تحلیلی «العربی الجدید»، مدت زمانی را که ساکنان این روستاها آواره شده اند را فاش نکرد، اما مقامات امنیتی گفتند که این امر در سه سال گذشته صورت گرفته است. 

سرلشکر ایمینکی گفت که نیروهای پ ک ک تاکنون بدون دلیل چندین بار به پیشمرگه ها در اقلیم کردستان عراق حمله کرده اند. 

رئیس ستاد مشترک نیروهای پیشمرگه ادامه داد که عناصر پ ک ک همچنین به ارتش ترکیه برای ورود و مداخله نظامی در داخل اقلیم کردستان عراق بهانه می دهند.

یک مقام نظامی بلندپایه نیز در وزارت پیشمرگه خبر داد که پ ک ک در پی عملیات نظامی اخیر ترکیه، بسیاری از مکان های در اختیار خود در روستاها و مناطق مرزی را از دست داده است.

وی در ادامه پ.ک.ک را به رخنه در روستاهای جدید و تلاش برای سوء اسفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر بشری در مناطق  «سیدکان، سوران، زاخو، زاب، عمادیه و هفت تنین» متهم کرد.

وی بیان کرد که عناصر پ.ک.ک به دنبال تحرکات ارتش ترکیه  به روستاهای جدید نقل مکان کرده اند و برای در امان ماندن از حملات آنکارا از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند. 

این افسر که العربی الجدید به نام او اشاره نکرده است، گفت که روستاییان از ترس هدف قرار دادن توسط نیروهای ترکیه  مجبور به تخلیه زادگاه خود و رفتن به مناطق امن تر شده اند  و در این سال ده ها روستا از جمله روستاهای مسیحی نشین خالی از سکنه شده است. 

به تازگی، «محما خلیل»، فرماندار سنجار پ.ک.ک را به ربودن نوجوانان روستایی برای به خدمت گرفتن آنها و تداوم اعمال باج و خراج بر روستاییان شمال استان دهوک و شرق اربیل متهم کرد.

«آرام العروشی»، یکی از اعضای حزب دموکرات کردستان عراق گفت که مردم روستاهای خالی از سکنه خسارت بزرگی متحمل شده اند و حضور پ ک ک به دلیل بمباران و حملات ترکیه باعث زیان های هنگفت مادی و معنوی در شمال عراق شده است. 

وی افزود که ساکنان روستاهای مناطق درگیری، دولت مرکزی را مسئول آوارگی خود می دانند و تأکید می کنند که دولت مسئول اخراج پ ک ک و برقراری امنیت شهروندان در شمال عراق و مناطق درگیری با ترکیه است.

ارتش ترکیه از ۲۳ آوریل گذشته عملیات زمینی و هوایی جدیدی را علیه پ ک ک در شمال عراق انجام داده که دومین مورد از اواسط سال گذشته است.

آنکارا این دو عملیات را «پنجه عقاب» و «تندر» نامیده که طی آنها مناطق حضور عناصر پ ک ک از جمله در «عمادیه، زاخو، کوه متین، افاشین، باسیان، هفت تنین، کوه کیسته و زاب» را هدف حمله قرار می دهد.

پ ک ک از دهه ۸۰ قرن گذشته میلادی علیه دولت مرکزی ترکیه می جنگد و در این مدت بیش از ۴۰ هزار نفر از نیروهای دولتی و حزب کارگران کردستان ترکیه کشته شده اند.